.nl in de spotlight: jas.nl
“Mijn droom was zo succesvol zijn dat ik na 2 jaar de rest van mijn leven op het strand zou kunnen doorbrengen.”
“Mijn droom was zo succesvol zijn dat ik na 2 jaar de rest van mijn leven op het strand zou kunnen doorbrengen.”
Toen Floris van Vredendaal uit Almelo als zoekmachine-expert bedrijven hielp, viel hem op dat de concurrentie op het zoekwoord winterjas beperkt was. Hij zag een gat in de markt en 6 jaar later is hij de ondernemer achter jas.nl, de plek waar je snel de juiste jas vindt.
"Nee. Vanuit mijn online marketingachtergrond ken ik het belang van een goede domeinnaam. Ik begon met winterjassen.com, maar de concurrentie nam toe en ik wilde een onderscheidende .nl-domeinnaam. Ik benaderde de oorspronkelijke eigenaar van jas.nl. Na een half jaar kwam ik met hem tot een akkoord en was de naam van mij. Ik bezit meerdere namen met jas erin. Deze namen zijn met andere domeinextensies, waaronder .site en .shop. Ik doe dat uit defensieve overwegingen."
"Ik heb geen mode of retail achtergrond. Ik kwam op het idee voor jassen door het analyseren van zoekopdrachten rond verschillende trefwoorden. Als online marketeer viel het mij enkele jaren geleden op dat er op het gebied van jassen relatief weinig online concurrentie was. Ik vermoedde dat ik met een goede domeinnaam en een slimme aanpak deze markt succesvol kon aanboren. Mijn droom was zo succesvol zijn dat ik na 2 jaar de rest van mijn leven op het strand zou kunnen doorbrengen."
"Jas.nl heeft als doel mensen tijd te besparen doordat ze alle online aangeboden jassen in Nederland op 1 plek kunnen doorzoeken. Er zit een op maat gemaakt technisch platform achter de site. Het platform is gebouwd door Digital Ocean. Ik verzamel alle in Nederland aangeboden jassen in een XML-feed en presenteer die in logische rubrieken waardoor mensen handig kunnen zoeken. Als iemand op jas.nl een jas selecteert, wordt hij automatisch doorgestuurd naar de online shop en ontvang ik een kickback-fee. Het meeste werk zit in het rubriceren: wat is een zomerjas? Wat een trenchcoat? Mijn klanten komen vrijwel uitsluitend binnen via zoekmachines. Ik richt mij daarbij primair op organisch hoog in Google komen (SEO) en minder op adverteren (SEA). SEO is veel ‘duurzamer’, omdat het langer effectief is. Omdat ik veel ervaring heb opgebouwd met SEO, hoop ik een voordeel te creëren ten opzichte van concurrenten."
"Behoorlijk, maar mijn droom op een volledig passief inkomen en van leven op het strand is nog niet uitgekomen. Dat vind ik niet erg, want ik haal veel plezier uit mijn werk. Wij werken veel met retailers en die hebben een zware tijd gehad. Tegelijkertijd is het aantal online aankopen sterk gestegen door corona en daar profiteren wij ook van. Voor corona merkten wij al wel dat de concurrentie van grote partijen, met grotere marketingbudgetten, steeds sterker werd. Platforms die zo groot zijn, hebben een sterke onderhandelingspositie en kunnen makkelijker bovenaan komen in zoekmachines omdat ze onder andere kunnen investeren in links van websites die in Google veel autoriteit hebben."
"Investeer in een echt mooie site, goede techniek en bijbehorende domeinnaam. Gebruik geen standaard Wordpress-sjabloon, maar zorg voor een herkenbare huisstijl, logo, et cetera. Je website moet een herkenbare identiteit hebben waar je je marketingcampagnes aan kunt koppelen. Daarnaast is een goede contentstrategie, als je kijkt naar SEO, van groot belang."