.nl in de spotlight: digiborrel.nl

“De website ging live en was meteen een groot succes.”

.nl is groot, heel groot. Er zijn zes miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. De meeste domeinnamen worden geregistreerd voor zakelijk gebruik. Door ervaren online ondernemers maar ook door ondernemers die voor het eerst de stap naar online wagen, omdat ze zich daartoe gedwongen zagen in de afgelopen maanden. Op sidn.nl zetten wij regelmatig zo’n ondernemer met zijn .nl-website in de spotlights. Wat is het verhaal achter de website? Hoe ervaart de ondernemer het online zakendoen? Deze week Gijs-Jan Witkamp, actief als ondernemer in het vastgoed, begon onlangs Digiborrel.nl voor volledig verzorgde online bedrijfsborrels met entertainment.

6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd
Gijs-Jan Witkamp eigenaar van Digiborrel.nl
Gijs-Jan Witkamp registreerde Digiborrel.nl (foto: Maartje Scheers)

Wat bracht jou op dit nieuwe pad?

Ik was actief in een totaal andere wereld: de vastgoedmarkt. Ik richtte mij onder andere op expats, maar door de coronacrisis viel deze markt weg en miste ik veel inkomsten. Toevallig viel mijn huwelijk in de lockdownperiode. Wij konden de gasten niet fysiek uitnodigen en stuurden daarom iedereen die de plechtigheid volgde via Zoom een ‘borrelpakket’ om het toch mee te kunnen beleven. Zo kwamen we op het idee van het online borrelpakket. Digiborrel.nl was geboren.

En toen ging het snel?

“Ja, dat kun je wel zeggen. Ik had al ervaring met online gaan als ondernemer. Ik begon met de domeinnaam. Aanvankelijk had ik vrijdibo.nl bedacht, maar die vond ik bij nader inzien toch niet zo daverend. Digiborrel.nl was tot mijn verbazing nog vrij. Daarna heb ik de website in 3 dagen gebouwd in WordPress met behulp van een betaalde template. Ik formeerde snel een team met een paar studenten. Inmiddels is het team 12 man sterk.”

Wat is het concept?

“Er zijn meerdere bedrijven die een borrelpakket aanbieden, maar wij gaan net een stap verder. Wij ontzorgen de organisator van een digitale borrel. Wij leveren niet alleen de box, maar doen ook het entertainment, de aankleding en de inrichting. Vooral het entertainment in de vorm van een spel maakt het compleet. Een spel dat wij bijvoorbeeld aanbieden is ‘Truth or Fiction’, waarbij collega’s sterke verhalen vertellen en collega’s raden of het waar is. Op die manier kun je de sfeer van een echte borrel, waar ook sterke verhalen verteld worden, ook nabootsen.”

En toen van start?

“Ik verbeterde zelf mijn Adwords-campagnes en met behulp van Yoast! de SEO van mijn site. De website ging live en was meteen een groot succes. In Google stonden wij vrij snel bovenaan en we waren op dat moment bijna de enige. Ook de combinatie met entertainment sprak bedrijven aan. Grote organisaties in alle sectoren hadden direct belangstelling. De reacties waren echt heel positief.”

Maar je had toch ook nog een vastgoedbedrijf? Dat moeten lange dagen geweest zijn.

“Ja, in de eerste dagen deed ik alles zelf. Ik stond om 6:30 uur in de horecagroothandel. Vanaf 9:30 uur werkte ik een volle werkdag voor mijn vastgoedbedrijf en in de avond was ik weer bezig met orders. Ik heb snel mensen geworven, want het waren wel heel erg lange dagen. Druk is het nog steeds - op een doordeweekse dag leveren wij tussen de 500 en 1.500 borrelboxen uit – maar ik heb nu meer hulp.”

En straks terug naar het ‘nieuwe normaal’?

Ik weet niet wat de toekomst brengt. Digiborrel.nl geeft mij veel energie en ik weet waar ik het voor doe. Het appelleert aan mijn creativiteit. Ik heb nog geen strak plan voor de toekomst, veel grote bedrijven blijven tot aan het eind van het jaar nog wel thuiswerken. Daarna zien we wel weer.”

Heb je tips voor anderen die de stap naar online willen maken?

“Je kunt eindeloos op een plan blijven broeden, maar soms is ondernemen ook niet nadenken, maar gewoon doen.”