.nl in de spotlight: deposterscouts.nl
“Wees je bewust van de extra kansen die online nu biedt.”
“Wees je bewust van de extra kansen die online nu biedt.”
Dankzij het vertrouwen van ondernemers binnen het nationale internetdomein, groeide .nl uit tot het grootste domein in Nederland. In juni bereikten we de bijzondere mijlpaal van 6 miljoen .nl-domeinnamen. Ter gelegenheid hiervan zetten we regelmatig ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Wat is de drijfveer achter het initiatief en wie zijn de ondernemers? Deze week vertelt Nino Schöningh, ondernemer en initiatiefnemer van deposterscouts.nl.
“Ik ben al enige jaren actief als ondernemer in de culturele sector met toffey.nl. Wij zijn gevestigd in Tilburg en een belangrijk deel van onze normale activiteiten is het organiseren van campagnes voor de culturele sector. Dat is door de lockdown dit jaar nauwelijks nog mogelijk. Daarom keken wij naar nieuwe initiatieven die wij konden ontplooien. Als onderdeel van onze campagnes maken wij veel affiches voor evenementen en tentoonstellingen. Van daaruit kwamen wij op het idee van De Poster Scouts; waarom brengen we de kunst niet gewoon naar de huiskamers, als we onze huizen niet meer uit mogen?”
“Het is een concept voor kunstenaars en kunstliefhebbers. Je abonneert je via onze site. Elke 2 maanden ontvang je een poster op A2-formaat, die je mag houden. Steeds van een andere kunstenaar. De makers zijn bekend en publiceren wij op onze site, maar de exacte print is geheim. Het is een concept dat goed doet aan 2 kanten. Wij bieden kunstenaars exposure in een tijd waarin normale manieren hiervoor beperkt zijn. Kunst- en cultuurliefhebbers bieden wij een alternatief voor musea, en andere events die nu een no go zijn.”
Foto De Poster Scouts - Maaike Canne
“Wij zijn niet op zoek naar massa maar streven juist een beetje naar exclusiviteit. Voor de eerste zending van posters op 1 december a.s. hebben wij nu al ruim 100 aanmeldingen. Deze poster is gemaakt door de Groningse kunstenaar Douwe Dijkstra. Verspreid over het hele land doen komend jaar ook 5 andere illustratoren mee. We brengen het initiatief onder de aandacht via ons eigen netwerk en aandacht in de media, maar wij gaan na de start ook meer aan promotie doen. Het werven van kunstenaars ging boven verwachting goed. Een aantal van hen kenden wij al, anderen hebben wij benaderd, een derde groep meldt zich nu spontaan.”
“De eerste reacties zijn superleuk. Spannend wordt nu hoe de eerste posters bevallen. Wij wilden niet teveel compromissen maken en hebben gekozen voor uitgesproken ontwerpers. Op veilig spelen doen wij niet. Wij richten ons op avontuurlijk ingestelde mensen en voeren een lage prijs (€ 25 per poster) met een lage drempel.”
Foto De Poster Scouts - Iris van den Akker
“Wij ontwikkelen vaker concepten en zoeken dan op sidn.nl naar mogelijke domeinnamen. Zo ook voor De Poster Scouts. Daarbij zochten wij echt een naam die onderscheidend was en niet al elders gebruikt werd. Van deposterscouts.nl waren de belangrijkste varianten binnen .nl en.com nog vrij. Die hebben wij geregistreerd.”
“Op maat gemaakt design, maar wel in WordPress als CMS opgezet en dus eenvoudig te onderhouden. De payment is geregeld via Mollie.com. Als creatief bureau kunnen wij bijna alles zelf doen. Onze eigen grafisch ontwerper maakte het ontwerp, onze webbouwer deed de technische realisatie en onze copywriter is verantwoordelijk voor de teksten. Hosting van de domeinnaam en website doen wij bij Mijndomein. Vooral vanwege het gebruiksgemak en de heldere interface.”
“Dit jaar vraagt om veerkracht. 100% online wordt het nooit. Blijf bij je leest, maar wees je bewust van de extra kansen die online nu biedt. Wij zien dat een online concept als deposterscouts.nl juist nu veel aandacht krijgt. Grijp die kans en laat dat niet voorbijgaan.”