.nl in de spotlight: deonlineboost.nl

“Alternatieven voor .nl hebben wij niet overwogen, omdat onze focus op Nederland ligt.”

.nl is groot, heel groot. Er zijn zes miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. De meeste domeinnamen worden geregistreerd voor zakelijk gebruik. Door ondernemers met een innovatief nieuw idee. Op sidn.nl zetten wij de komende tijd zo’n .nl-website in de spotlights. Wat is het verhaal achter de website? Hoe ervaart de ondernemer het online zakendoen?

Houder van de 6 miljoenste .nl-domeinnaam in het zonnetje .nl in de spotlights: remotepodcast.nl 6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd
V.l.n.r. Mariska de Blieck, Josette Jimmink, Carolien Wierda, eigenaresses van Boost.

Deze week is het de beurt aan Josette, Mariska en Carolien. Drie Noord-Hollandse onderneemsters die yoga en mindfulness-programma’s op de werkvloer aanbieden. De start van hun onderneming viel samen met de lockdown-maatregelen, maar ze toonden hun veerkracht: op 17 juni ging deonlineboost.nlLink opent in een nieuwe browsertab live. In hun eigen woorden: een online programma voor meer energie en minder stress.

Hoe lang ondernemen jullie al samen?

Josette: “Nu 4 maanden, sinds maart dus. Wij wilden onze programma’s offline aanbieden, maar onze eerste afspraak viel direct samen met het begin van de lockdown. Live trainingen voor bedrijven waren niet mogelijk.”

En toen bedachten jullie deonlineboost.nl?

Carolien: “Ja, de lockdown was aanleiding om ons te bezinnen. Veel te brainstormen. Wat doen wij nu? Hoe gaan wij verder? Wij probeerden ons te verplaatsen in de schoenen van de thuiswerker en de voorzichtig terugkerende werknemer en kwamen al snel tot de conclusie dat wat wij boden, meer nodig was dan ooit.” Mariska: “Het is echt nodig voor je immuunsysteem. In het werkende leven hebben mensen veel te maken met prikkels en stress. Door corona kwam daar angst en onzekerheid bij. Thuiswerken vergt meer energie in minder tijd. Daarom ontwikkelden wij een speciaal online programma voor meer energie en minder stress.”

Hadden jullie al ervaring met online ondernemen?

Carolien: “Wij hadden al veel online trainingen en colleges gegeven. Een van ons had met een eerdere onderneming al de nodige ervaring opgedaan en de broer van Josette is vrij handig op dit gebied. Hij heeft ons geholpen met het realiseren van de website.”

Hoe kwamen jullie op de domeinnaam?

Mariska: “Het bedenken van de naam vonden wij best moeilijk. Hierover hebben wij echt lang nagedacht, waarbij veel namen de revue passeerden. Uiteindelijk kwamen we op deonlineboost.nlLink opent in een nieuwe browsertab, omdat het weergeeft wat we doen op een toegankelijke down to earth manier. Worden als yoga en mindfulness spreken niet iedereen in onze doelgroep aan en schrikken soms af. Alternatieven voor .nl hebben wij niet overwogen, omdat onze focus op Nederland ligt.”

Hoe hebben jullie dit online concept in zo’n korte tijd gerealiseerd?

Josette: “Dat was een hele klus, want we wilden het vooral goed doen. Opzet en design zijn gemaakt door mijn broer. De site is gebouwd in WordPressLink opent in een nieuwe browsertab. Bij elkaar hebben we daar zeker 80 uur ingestoken, maar waarschijnlijk meer, omdat site en het programma niet echt te scheiden zijn. We hebben ook veel geïnvesteerd in foto’s en teksten.’

Mariska: “Het bouwen was voor ons ook heel leerzaam. Door je website word je gedwongen na te denken over wie je bent, wat je doet en waarom. Het geeft structuur aan je bedrijfsvisie en je programma. Omdat wij in heel korte tijd online moesten was dat heel waardevol.”

Op 17 juni gingen jullie van start. Hoe zetten jullie het programma in de markt?

Josette: “Wij zijn begonnen met het benaderen van relaties die mogelijk interesse hebben in ons bedrijvenprogramma. Het programma is voor bedrijven, afdelingen of teams. Ook hebben wij promofilmpjes opgenomen voor LinkedIn, Facebook & Instagram. Wij zetten ook in op contentmarketing. Wij hebben een contentkalender gemaakt en schrijven regelmatig blogs. In onze omgeving doen wij aan public relations en stimuleren mond-tot-mondreclame in Noord-Holland. Inmiddels zijn de eerste bedrijven gestart met het programma en zien wij veel vraag naar het onlineprogramma ondanks de versoepelingen van de lockdown.”

Tot slot: welke tip willen jullie andere ondernemers meegeven?

Wij werkten in het hele traject 100% online samen. Dat bleek heel efficiënt en verhoogde de productiviteit. Zoom, WhatsApp videocalls, gedeelde drives, door de situatie leer je het te gebruiken.