.nl in de spotlight: cosigned.nl

Onze missie is het waarmaken van de creatieve droom van anderen

Close-up van een hand van een rapper die een microfoon vasthoudt

Dankzij het vertrouwen van ondernemers binnen het nationale internetdomein, groeide .nl uit tot het grootste domein in Nederland. In juni bereikten we de bijzondere mijlpaal van 6 miljoen .nl-domeinnamen. Ter gelegenheid hiervan zetten we regelmatig ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Wat is de drijfveer achter het initiatief en wie zijn de ondernemers? Deze week vertelt Max Hartwig over zijn gloednieuwe onderneming Cosigned, een creatief marketingbureau in Amsterdam.

Portret van Max Hartwig, mede-eigenaar van Cosigned
Max Hartwig registreerde cosigned.nl

Hoe kwam je op het idee om een marketingbureau te starten?

“Op het gebied van marketing heb ik inmiddels de nodige ervaring”, vertelt Max. “Ik heb een marketingstudie gevolgd en werk op dit moment al enige tijd als zzp’er. Zo werkte ik voor feesten in onder andere Amsterdam en maakte ik videoclips voor artiesten. Hierdoor heb ik verschillende artiesten in mijn netwerk waar ik veel mee samenwerk, zoals 4SHOBANGERS. Hij richt zich nu, vanwege de coronacrisis, voornamelijk op het creëren van online content zoals podcasts en interviews. Ik ondersteun hem onder meer op het gebied van marketing. Na een aantal jaar als zzp’er te hebben gewerkt, besloot ik meer mensen bij mijn werkzaamheden te betrekken. Binnen mijn eigen netwerk benaderde ik drie contacten, om samen met mij een creatief marketingbureau te vormen. Zij waren net zo enthousiast als ik en zo startten we een aantal maanden terug onder de naam Cosigned.”

Wie is jullie doelgroep?

“We richten ons voornamelijk op kleine ondernemers in de creatieve sector en de hiphopscene van Amsterdam. Denk aan artiesten of contentmakers die net starten. Voor hen willen we hét aanspreekpunt zijn: de partij die alles regelt, taken uit handen neemt en meedenkt in het opzetten en uitvoeren van creatieve ideeën. We willen graag aanbieden waar de klant behoefte aan heeft. Onze missie is het waarmaken van de creatieve droom van artiesten en ondernemers.”

Uit welke specialisten bestaat jullie team?

“Ons team bestaat uit vier creatieve en bevlogen leden. Ieder met een eigen achtergrond en specialisme. Daardoor kunnen we flexibel taken verdelen en snel bewegen. Dat is handig, want in de creatieve sector zijn last minute opdrachten eerder regel dan uitzondering. Aaron heeft veel ervaring met het maken van video’s. Daan heeft talent op het gebied van fotografie en marketing en Maas is gespecialiseerd in social media: van contentstrategieën tot planningen. Ook houdt hij zich bezig met het bouwen van websites. Ikzelf richt me op grafische vormgeving, het maken van video’s en op de marketingkant.”

Hoe kwamen jullie op de domeinnaam?

“We hebben samen lang over de naam nagedacht. We wilden een naam creëren die bij ons past. Die uitstraalt wie we zijn en wat we doen. Cosigned is afgeleid van co-sign, een bekend begrip binnen de hiphopcultuur. Co-signs zijn manieren waarop bijvoorbeeld bekende artiesten zich, op welke wijze dan ook, positief uitspreken over een nieuwe artiest. Daardoor krijgt de beginnende artiest een positieve boost om verder te groeien. Ons ultieme doel is om over een aantal jaar ook anderen op weg te helpen, dankzij de reputatie die we hebben opgebouwd. Op die manier dragen we de achterliggende betekenis van Cosigned daadwerkelijk uit.”

Hoe is de bouw en hosting van de website geregeld?

“We waren erg blij dat de domeinnaam cosigned.nl nog beschikbaar was. Aangezien we ons met name richten op de regio Amsterdam, kozen we voor een .nl-domeinnaam. Maar we staan ook open voor samenwerkingen met niet-Nederlandse ondernemers en partijen.” “De website heb ik volledig zelf met WordPress gebouwd. Deze staat inmiddels live. Maas werkt aan de doorontwikkeling en de optimalisatie van de website. De hosting heb ik geregeld via Strato. Ik zocht naar een simpel pakket en kwam uiteindelijk uit bij deze partij.”

Welke ultieme tip heb je voor collega-ondernemers?

“Mijn tip is: gewoon doen. Je weet nooit waar een idee je brengt, maar je haalt er vrijwel altijd veel mooie ervaringen uit. Mocht je uiteindelijke doel niet lukken, dan was de inzet in ieder geval elke seconde waard.”