.nl in de spotlight: boccale.nl

“We verkochten onze eerste producten al, voordat er een logo op de website stond.”

Er zijn inmiddels 6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd, waaronder een grote hoeveelheid webshops. Met een klik op de knop hebben we ons favoriete product de volgende dag in huis. Maar niet in iedere branche is dit zo vanzelfsprekend. Daarom richtte Koen Zwaan boccale.nl op, een webshop voor de verkoop van bekers, medailles en andere sportprijzen. In anderhalf jaar groeide boccale.nl uit tot de grootste online verkoper van sportprijzen. Koen vertelt over het ontstaan van zijn onderneming en het verhaal achter de .nl-domeinnaam.

6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd

Hoe kwam je op het idee om deze website op te richten? Waarom sportprijzen?

Koen Zwaan met een sportbeker in zijn hand
Koen Zwaan registreerde boccale.nl.

“In 2018 had ik zelf een aantal prijzen nodig. Ik ging naar de lokale prijzenwinkel in Schagen en bestelde daar prijzenbekers die ik na vijf dagen kon ophalen. Het fascineerde mij dat dit soort winkels in het huidige digitale tijdperk nog bestonden. Ik heb zelf een achtergrond in online marketing en e-commerce en zag direct een kans. De eigenaar van het lokale prijzenwinkeltje voelde hier niet zoveel voor, omdat hij kort daarna met pensioen zou gaan. Ik besloot daarom zelf de stap te zetten en bekers, medailles en andere sportprijzen online te verkopen.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere ondernemers uit de branche?

“Met boccale.nl willen we de huidige markt opschudden. Dit betekent dat we bestellingen boven 75 euro altijd gratis verzenden en dat bestellingen die voor 12 uur geplaatst worden, de volgende dag in huis zijn. Dit zijn standaarden die in andere branches vrij normaal zijn, maar in deze branche nog niet.”

Hoe kwamen jullie op de naam boccale.nl?

“Ook bij het bedenken van de naam had ik sterk het gevoel dat we het anders moesten aanpakken. De meeste winkeleigenaren of webshops werken met het woord sportprijzen, maar wij kozen voor het woord boccale. Boccale is in het Italiaans een vrije vertaling van het woord beker. Wij willen met boccale.nl een merk neerzetten en daar hoort een goede naam bij. We merken dat steeds meer klanten in plaats van het Nederlandse woord, ‘onze’ schrijfwijze van het woord, bokaal gebruiken. Hierdoor wordt boccale een begrip op zich. Dat is precies wat we met deze naam en dit merk willen bereiken.”

Wanneer merkten jullie dat de webshop een succes was?

“We begonnen met een aantal medailles en bekers voor een viertal sporten. Maar inmiddels hebben we prijzen en sportbekers voor ruim 30 sporten online staan. We merken dat het zowel bedrijven als sportverenigingen zijn die bij ons terecht komen. Van zwemtroffeetjes tot bekers voor een voetbalclub zoals FC Twente.”

En wat zijn jullie toekomstplannen?

“In het begin was ons ultieme doel om de grootste van Nederland te worden en de markt te prikkelen. Dat is in de afgelopen anderhalf jaar op online gebied goed gelukt. Hoewel we het door de coronacrisis rustiger hadden, zaten we niet stil. In de afgelopen maanden ontwikkelden we namelijk een Duitse variant van boccale.nl, boccale.de. Hierop richten we ons in de komende periode naast boccale.nl.”

Welke tip kun je ondernemers meegeven die een online onderneming willen starten?

“Om mij heen zie ik dat mensen vrij lang blijven hangen in het opzetten en ontwerpen van hun logo, teksten en website. Wij hebben onze website in een maand gebouwd en verkochten onze eerste producten zonder dat er een logo op de website stond. Gewoon doen! Dat is iets wat ik andere ondernemers wil meegeven. Je weet vooraf namelijk niet precies welke wandelpaden jouw potentiële klant af gaat leggen, daarvoor moet je het echt in de praktijk uitproberen."