.nl in de spotlight: alicebob.nl
“Ik kijk ook kritisch naar de beveiliging van onze site. Zo heb ik de domeinnaam onlangs nog laten beveiligen met DNSSEC.”
“Ik kijk ook kritisch naar de beveiliging van onze site. Zo heb ik de domeinnaam onlangs nog laten beveiligen met DNSSEC.”
Dankzij het vertrouwen van ondernemers in het nationale internetdomein, groeide .nl uit tot het grootste domein in Nederland. In juni bereikten we de bijzondere mijlpaal van 6 miljoen .nl-domeinnamen. Ter gelegenheid hiervan zetten we regelmatig ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Wat is de drijfveer achter het initiatief en wie zijn de ondernemers? Deze week Joris Willemsen en Eva Leenen, de ondernemers achter ALICE & BOB (alicebob.nl). Zij bieden cybersecurity voor particulieren aan.
Joris: “Mijn moeder werd doelwit van WhatsApp-fraude, die gelukkig niet succesvol was. Ik heb een achtergrond als cybersecurity-expert in loondienst en werd daarom direct gebeld. We ontdekten toen dat er geen bedrijven waren waar je als consument terecht kan voor hulp bij problemen. In die tijd lagen veel werkzaamheden van Eva, die meer een marketingachtergrond heeft, stil door corona. Zo kwamen wij op het idee een bedrijf te starten dat als missie heeft mensen het gevoel van online veiligheid terug te geven. Dat is ALICE & BOB geworden. Wij zijn live sinds november 2020.”
Eva: “Wij bieden preventie vooraf en eerste hulp bij een aanval achteraf. Preventief voeren wij checks uit op apparaten en online profielen. Dat doen wij eventueel ook op locatie. Maar je kunt ons ook achteraf bellen, als je vermoedt dat je gehackt bent. Wij achterhalen het lek en doen er alles aan om dit zo snel mogelijk te dichten. 1e hulp bij hacking. Wij zijn direct bereikbaar via onze site.”
Eva: “ALICE & BOB is een naam die leuk klinkt en in cybersecurity ook een betekenis heeft. In cybersecurity zijn het 2 fictieve persona’s die gebruikt worden om complexe cases inzichtelijk te maken. Daarnaast is het ook een kwinkslag naar onszelf als ondernemersduo. Wij hebben ook naar enkele alternatieve bedrijfsnamen gekeken, maar daarvoor waren de benodigde domeinnamen al bezet.”
Joris: “Ik heb ervaring als webdeveloper, waardoor ik veel zelf kon doen. Toch heb ik het design uitbesteed aan een professionele partij waar ik eerder mee gewerkt heb: webbakery.nl. Wij wilden investeren in een site die er écht goed uit zou zien. De content deden wij samen in WordPress, de hosting (neostrada.nl, red.) heb ik zelf ingericht. Ik kijk ook kritisch naar de beveiliging van onze site. Zo heb ik de domeinnaam onlangs nog laten beveiligen met DNSSEC.”
Eva: “SEO en SEA. Zoekmachines hebben nu de prioriteit. Wij experimenteren daarnaast met adverteren op enkele gerichte zoekwoorden. Daarnaast onderzoeken we of adverteren op social media effectief kan zijn. Er is geen concept dat vergelijkbaar is met dat van ons, dus wij kunnen niet elders kijken wat de beste aanpak is. Het helpt wel dat wij allebei al eerdere ervaring als ondernemer hebben.”
Eva: “De reacties zijn positief en het zijn er ook heel veel. Wij hoeven het product nauwelijks te verkopen. Het verkoopt zichzelf. ‘Wat fijn dat je belt’ is een veelgehoorde reactie als wij contact opnemen. Mensen hadden tot ze ons vonden echt het idee dat ze er alleen voor stonden. Ook daarom hebben we het idee dat ons concept ook op langere termijn heel succesvol kan zijn.“
Eva: “Ja. Er zijn mensen die contact opgenomen hebben, nadat ze doelwit waren. Dan kunnen wij ze snel adviseren en vaak direct goede tips geven. Wij weten nog niet hoe dit zich op de lange termijn gaat ontwikkelen, maar de animo geeft ons veel vertrouwen voor de toekomst.”