Sinds dit voorjaar daalde het aantal domeinnaamregistraties met een nieuwe gTLD als extensie wereldwijd met zo’n 5,7 miljoen. Van 29 naar 23 miljoen. Het leidde her en der tot deprimerende opiniestukken van branche-experts. Terecht? Of is deze bijstelling van de markt ‘long overdue’?
Grafiek 1: Ontwikkeling aantal geregistreerde nTLD's wereldwijd in 2017 (bron: ntldstats.com)
Freemium versus premium
Wie de markt voor domeinnaamextensies wil begrijpen moet bekend zijn met 2 hoofstrategieën om een nieuwe dienst succesvol te maken: de freemium-strategie en de premium-strategie.
Freemium
Freemium betekent in domeinnamenland dat je een domeinnaam gratis of heel goedkoop weggeeft om het aantal registraties te maximaliseren. Het idee is dat een klein deel van die registraties altijd wel leidt tot succesvolle websites. Hierdoor wint je extensie aan merkwaarde en kun je de prijs op een gegeven moment verhogen. Bekende voorbeelden hiervan zijn .xyz, maar ook .tk gebruikte in het verleden een vergelijkbaar model. Het leidt vaak tot spectaculaire aantallen registraties, maar ook tot imploderende luchtbellen als gebruik van die registraties uitblijft. Registraties van freemium-domeinnamen kennen dus hoge pieken en diepe dalen.
Premium
De premium-strategie is er een voor bedrijven met een lange adem. In plaats van volume wil je zo gericht mogelijk verkopen aan specifieke doelgroepen. Je stelt hoge eisen aan de registratie en je kiest zorgvuldig hoe je je extensie positioneert. Een mooi model met als voornaamste nadeel dat de gekozen positionering bijna niet meer te wijzigen is. Hierdoor kun je moeilijk inspelen op een veranderende vraag. Het voorbeeld hier is het in 2008 gelanceerde .mobi; een domein voor mobiele websites. Het domein was nog maar net in de lucht toen de introductie van de nieuwe generatie smartphones en tablets de toepassing volstrekt overbodig maakte.
Met de billen bloot
Kijken wij naar de huidige krimp van het aantal nieuwe gTLD’s dan wordt direct duidelijk waar de schoen wringt: de ‘freemium-partijen’ gaan met de billen bloot. Vooral .xyz dat sinds haar introductie 3 jaar geleden bijna gratis werd weg gegeven bij een .com-domeinnaam. Dit domein is verantwoordelijk voor tweederde van de krimp en verloor ruim 3 miljoen registraties in minder dan 4 maanden.
Verrassend? Niet helemaal. Uit eerder onderzoek van SIDN, begin dit jaar, bleek als dat .xyz registraties in Nederland nauwelijks actief gebruikt worden. Minder dan 1% van alle .xyz-domeinnamen is verbonden aan een eigen website. Dat riep al de vraag op hoe houdbaar het hoge registratievolume eigenlijk was.
Grafiek 2: ontwikkeling aantal .xyz-registraties in 2017 (bron: nTLDstats.com)
De krimp heeft vooralsnog geen gevolgen voor de omvang van de Nederlandse markt. De grootste klappen vallen buiten Europa, namelijk in Azië en Amerika. In Nederland is er geen sprake van krimp maar van gestage groei. Dat is geen toeval, want bij ons hebben de meeste aanbieders gekozen voor een premium-strategie, waarbij een hoge prijs en de nadruk op gebruik voorop staan. Kijk maar naar de ranglijst van de nieuwe TLD’s in Nederland: .amsterdam, .shop en .frl domineren en ook het premium domein .club scoort hoog. Wat deze domeinnamen gemeen hebben is dat zij niet alleen geregistreerd, maar ook gebruikt worden. En dat, terwijl een domein als .xyz, in aantallen de nummer 4 in Nederland, nauwelijks in de gebruiksstatistieken voorkomt.
Grafiek 3: nTLD's in Nederland op 8 september 2017 (bron: nTLDstats.com)
Dit bevestigt nog een keer dat het in de domeinnamenmarkt niet alleen gaat om aantallen, maar ook om gebruikswaarde. Wie er niet in slaagt met zijn domein meerwaarde voor zijn gebruikers te creëren delft uiteindelijk altijd het onderspit.