Nieuw bloed voor onze new business-afdeling

Afgelopen jaar namen we afscheid van 2 van onze business developers, Hubert Welleman en Daniël Federer. Hun opvolgers zijn Sjoerd van Gellecum en Inge de Olde. Een gesprek met 2 geboren propositieontwikkelaars. “Je hebt hier de kans om proposities te introduceren die daadwerkelijk waarde toevoegen.”

Een nieuwe wereld

Het belang van nieuwe groeimarkten

Sjoerd werkte lang in de telecombranche, als propositiemarketeer voor Nokia en voor Vodafone. Inge heeft een communicatieachtergrond en werkte onder meer als propositiedeveloper voor Centraal Beheer. Inge: “Het leek me leuk om eens in een heel andere branche te werken en voor een kleinere organisatie. Dat SIDN een maatschappelijke missie heeft, speelde ook mee bij mijn keuze. Ik had overigens altijd al affiniteit met het internet. Maar ik moet zeggen dat er hier een wereld voor me open is gegaan.”

De lat ligt hoog

Inge de Olde
Inge de Olde, propositiedeveloper (Foto: Lizet Beek)

Inge de Olde, propositiedeveloper (Foto: Lizet Beek) Wie nieuw is in een organisatie, bekijkt alles met een frisse blik. Wat viel hen op in hun eerste maanden? Sjoerd: “SIDN is een stichting. Ik had vooraf niet verwacht dat de organisatie zo ondernemend zou zijn. Iedereen is ook erg betrokken en gedreven om de doelen te halen.” Inge vielen vooral de hoge kwaliteitsnormen op: “We gaan in alles voor het beste. Natuurlijk moeten de registrydiensten aan de hoogste standaarden voldoen, maar ook nieuwe initiatieven leggen we langs diezelfde meetlat.”

Manier van werken

Jarenlang ontwikkelden Sjoerd en Inge proposities voor commerciële bedrijven. Je zou

verwachten dat het heel anders gaat bij een not-for-profit als SIDN. Toch is hun werkwijze niet anders dan bij vorige werkgevers, vertelt Sjoerd. “Als propositieontwikkelaar zoek je altijd naar duurzame businessmodellen. Ook een organisatie als SIDN kan zaken niet gratis weggeven. Daar komt bij dat de registrars een belangrijke doelgroep zijn. Dat zijn commerciële bedrijven.” Het speelveld is wel anders dan bij veel andere bedrijven, vertelt Inge: “SIDN neemt een bijzondere positie in en heeft bijzondere klanten en stakeholders. Daardoor ligt misschien nog iets meer nadruk op de lange termijn. Daardoor heb je als propositiemarketeer de kans om proposities te introduceren die daadwerkelijk waarde toevoegen.”

3 groeidomeinen

Waar ontstaat een idee voor een nieuwe dienst of product? SIDN heeft drie gebieden gedefinieerd waar we toegevoegde waarde kunnen hebben. Dat zijn digital security, digital identity en digital usability. “Dit zijn natuurlijk best brede begrippen,” vertelt Sjoerd. “Willen we tot een propositie komen, dan moeten we die verder specificeren. We doen onderzoek, lezen veel, volgen trends en spreken veel mensen. Regelmatig kom je dan een haakje tegen waar je op kunt inzoomen.”

Sjoerd van Gellecum, propositiedeveloper

Agile werken

Op de vraag wat er momenteel op de agenda staat antwoordt Sjoerd: “We onderzoeken of we kunnen bijdragen aan het online consumentenvertrouwen. Veel consumenten kennen namelijk het gevoel van onzekerheid of twijfel, als ze bijvoorbeeld een webshop niet kennen. Daar kunnen we als SIDN wellicht iets in betekenen. Een ander project is het door SIDN Labs ontwikkelde ‘SPIN’, een securitytechniek voor het internet-of-things. We gaan samen met Labs onderzoeken of er een interessante propositie is te ontwikkelen op basis van deze techniek. Inge vult aan: “Ook de samenwerking met Connectis biedt kansen. Het bedrijf levert interessante oplossingen in de identitymarkt en ook hier zijn we concreet op zoek naar mogelijkheden, waarbij we samenwerken met de .nl-registrars. Wat mooi is, is dat al deze ideeën duidelijk bijdragen aan een veilig en zorgeloos digitaal bestaan.”

Naast het ontwikkelen van nieuwe proposities, richten Sjoerd en Inge zich ook op het werkproces. Inge: “We willen meer agile gaan werken. Het is onze doelstelling om in 2018 2 proposities te introduceren. Om daar te komen moet je veel ideeën ontwikkelen. Het is de kunst om de minder kansrijke ideeën zo snel mogelijk af te laten vallen. Zo kom je het snelst bij een propositie die kans heeft om uit te groeien tot een duurzaam succesvolle dienst of product. Een propositie die maximaal waarde toevoegt.”

Kiezen

Met welke uitdagingen heeft een propositieontwikkelaar te maken? Sjoerd: “Het moeilijkste in dit vak vind ik keuzes maken. Soms zijn ideeën zo leuk dat je er eigenlijk geen afscheid van wilt nemen. Dan is het letterlijk ‘kill your darlings’. Ik voel me soms net de bondscoach van het Nederlands elftal: uit tientallen mogelijke opties kies je er 1. En daarna heeft iedereen er een mening over.” Ook prioriteiten stellen is een uitdaging, vertelt Inge. “We kunnen geen 10 projecten tegelijk doen. Dus moet je kiezen: wat pakken we eerst aan, wat kan wachten? Propositieontwikkeling is een hele puzzel. Maar als het lukt om die op te lossen, dan geeft dat een enorme kick.”

Word onze nieuwe collega

Enthousiast over deze functie? Wij zijn nog op zoek naar een Propositie Developer. Bekijk hier de vacature. We kijken uit naar je reactie.