Nederlandse domeinnaammarkt krimpt door opzeggingen na eerste jaar

Conjunctuur en terugslag na coronapiek waarschijnlijke oorzaken

Afnemende groei gevisualiseerd door blokjes met pijlen

Het aantal .nl-domeinnamen is de afgelopen 12 maanden met 1,7% gekrompen. Dit is in lijn met de ontwikkelingen op de Nederlandse en Europese markt als geheel. Dat blijkt uit onze eigen cijfers en die van brancheorganisatie CENTR.org. De piek uit de coronajaren is nu duidelijk voorbij. Wat zijn de oorzaken van deze krimp en wat betekent dit voor de markt in de komende periode?

Nederlandse markt

In Nederland kromp .nl met -1,7% iets sneller dan de markt als geheel die met -1,3% kromp. Toch bleef de merkvoorkeur voor .nl gelijk. De voornaamste reden van het verschil tussen .nl en de gehele markt is dat Nederlandse bedrijven uitbreiden naar andere EU-lidstaten. Zo waren de domeinen van Frankrijk (.fr), Duitsland (.de) en het Verenigd Koninkrijk (.uk) de sterkste groeiers in de Nederlandse markt met een gezamenlijke nettogroei van 84.000 domeinnamen op jaarbasis. Vooral het aantal .uk-registraties in Nederland is opvallend, omdat de Britse domeinnamenmarkt zelf in die periode juist met 12% kromp. De belangrijkste drijver achter deze registraties lijken bedrijven met exportplannen te zijn. Dat laatste is in lijn met de positieve verwachtingen voor de Nederlandse export in 2024. Naast .nl zijn .eu en enkele nieuwe generieke domeinnaamextensies (.online, .top) de belangrijkste krimpers.

Krimp .nl door opheffingen na 12 maanden

De afname van het aantal .nl-domeinnamen is vooral te wijten aan een toename van het aantal opheffingen na het eerste jaar. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat de domeinnaamhouder plannen had waar hij niet aan toegekomen is. Vaak speelt echter ook een rol dat veel houders hun domeinnaam in het eerste jaar registreren tegen aantrekkelijke actietarieven. Meer dan voorheen lijken houders hun domeinnaam op te zeggen, omdat ze niet bereid zijn de reguliere tarieven vanaf het tweede jaar te betalen. Te meer nu die tarieven in 2022 en 2023 verhoogd zijn, na de piek in de energieprijzen. Het verschil tussen actietarieven in het eerste jaar en de reguliere tarieven is dan ook groot: voor een .nl-domeinnaam betaalt een houder in het eerste jaar gemiddeld genomen maar 10% van het tarief in het tweede jaar. Deze actietarieven bepalen de .nl-registrars zelf.

Wat drijft de krimp in Nederland?

De vraag is natuurlijk welke factoren maken dat de domeinnamenmarkt krimpt. Het is lastig een exacte oorzaak aan te wijzen, maar enkele zaken vielen in het afgelopen jaar op:

  • De Nederlandse economie blijkt begin 2024 sterker gekrompen dan tevoren voorspeld (-0,5%). Dit heeft zijn weerslag op de vraag naar nieuwe domeinnamen voor zakelijk gebruik.

  • Google heeft een aantal nieuwe updates op haar algoritme geïntroduceerd die vooral bloggers en affiliates getroffen hebben. Hierdoor is de vraag naar websites en domeinnamen uit dit segment sterk afgenomen.

  • Artificial intelligence maakt een opmars als vervanger van reguliere online zoekopdrachten in een browser. Hoewel dit nog in de kinderschoenen staat, lijkt het erop dat Large Language Models (LLMs) als ChatGPT steeds populairder worden. In deze modellen zijn domeinnamen minder zichtbaar dan in traditionele search.

Die laatste 2 factoren zouden kunnen verklaren waarom ook de markt in de rest van de EU krimpt. Zo werden de updates van Google vrijwel tegelijkertijd in alle lidstaten uitgerold en is AI een EU-brede trend.

Betekenis voor de domeinnamensector

Hostingproviders en aanbieders van domeinnamen opereren nu in een minder aantrekkelijke markt dan voorheen. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden door meer nadruk te leggen op activatie, klantbehoud en upsell. Zo kunnen providers het percentage opheffingen na het eerste jaar terugdringen en dat is de sleutel tot groei. Wij steunen registrars om de markt voor .nl-domeinnamen gezond te houden. Ook investeren wij in de ontwikkeling van diensten die bijdragen aan de veiligheid en de kwaliteit van hun dienstverlening. Dit doen we door te investeren in een veilige zone, een goede infrastructuur, voorlichting te geven aan startende ondernemers en vooral door samen te werken met aanbieders van domeinnamen.

NB. Op het moment van schrijven zijn nog niet van alle TLD’s de eerstehalfjaarcijfers bekend, waardoor cijfers over bijvoorbeeld .com ontbreken in dit artikel.