Nederlandse banken geven fraudeles

Nieuwe campagne ‘Zo werkt fraude’ deze week gestart

Beeld uit de campagne 'Zo werkt fraude' van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Oktober is de Europese cybersecuritymaand. Bij uitstek de gelegenheid om consumenten en bedrijven bewust te maken van het belang van cyberveiligheid. 2 weken geleden startten wij samen met de .nl-registrars de campagne ‘Lekker beveiligd’ over het belang van veilige mail en websites voor ondernemers. Deze week lanceerde de Nederlandse Vereniging van Banken haar campagne tegen fraude, zowel online en offline. De NVB heeft daarbij gekozen voor een provocerende aanpak: in de campagne ‘Zo werkt fraude’ geeft de organisatie heuse fraudelessen.

Malafide domeinnamen

Dat bij bankfraude dikwijls malafide domeinnamen gebruikt worden, is iets dat de NVB ook duidelijk vermeldt. Vooral de verwijzing naar checkjelinkje.nl is daarbij van meerwaarde. Al kun je je afvragen of die zoektool niet ook direct op de campagnepagina geplaatst kan worden. Banken waren al meer dan een decennium geleden een geliefd doelwit van domeinnaamfraudeurs, maar zijn ook zeer proactief in het bestrijden ervan.

Beeld uit de campagne 'Zo werkt fraude' van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Fraude herkennen en voorkomen

Nu lijkt het wat vreemd dat Nederlandse banken hun klanten gaan leren frauderen, maar de campagne is een opvallende en intrigerende manier om mensen fraude te leren herkennen en voorkomen. Met video’s en podcasts laten de banken zien hoe een fraudeur te werk gaat om af te sluiten met het perspectief van de consument.

Wat aanvankelijk lessen voor fraudeurs lijken, blijken lessen voor hun beoogde slachtoffers. Wat kan de consument doen om hier niet in te tuinen? Daarbij wordt natuurlijk vooral de rol van banken belicht en kunnen bezoekers van de campagnesite meteen naar de betreffende pagina van hun bank gaan.

De ‘lessen’ zijn door de gekozen insteek confronterend, maar blijven hangen en dat telt. De NVB citeert op zijn website uit recent onderzoek van de Universiteit Twente. Hieruit blijkt dat bewustzijn de beste manier is om fraude te voorkomen. Ander opvallende uitkomst is dat vooral jongeren slachtoffer worden van fraude. In dat licht lijkt de campagne met video’s podcasts en informeel taalgebruik een goede keuze.

Meer weten?

Wil je meer weten over de campagne? Lees dan verder op https://zowerktfraude.nl/. Wil je weten hoe je veilig online gaat en fraude voorkomt? Bekijk dan veiliginternetten.nl of de tips en tools van de Fraudehelpdesk.