Misbruik van bedrijfsnaam neemt toe

Verdriedubbeling in eerste 6 weken van 2022

Ondernemer die ongerust naar zijn laptop kijkt

De Fraudehelpdesk ontving in de eerste 6 weken van 2022 voor ruim 10 miljoen euro aan schademeldingen. In dezelfde periode in 2021 was dat nog 3 miljoen euro. In de meeste gevallen ging het om fraude door misbruik van bedrijfsnamen, zoals CEO-fraude of neptelefoontjes. Een trend die de noodzaak van betere online-security nogmaals onderstreept.

Wat is CEO-fraude?

CEO-fraude wordt zo genoemd, omdat het begon met cybercriminelen die zich voordeden als de CEO van een groot bedrijf en medewerkers overhaalden om grote bedragen over te maken. Een andere naam ervoor is Business E-mail Compromise (BEC)-fraude. Een berucht voorbeeld in Nederland is de Pathé-case. De criminelen investeren veel tijd en geld in het opzetten van iedere poging en mikken daarom op een hoog bedrag per slachtoffer.

Rotterdams staalbedrijf voor 11 miljoen gedupeerd

Hoe hoog bleek afgelopen maand maar weer eens, toen naar buiten kwam hoe criminelen het Rotterdamse staalbedrijf Jewometaal 11 miljoen euro afhandig maakten door zich voor te doen als topman van het Duitse moederbedrijf. Zij deden dit bijzonder geraffineerd door hun verzoek tot betaling te doen op de dag nadat de financieel directeur op vakantie gegaan was.

Meer slachtoffers

De cybercriminelen achter deze acties richten zich inmiddels op een steeds breder segment van het bedrijfsleven en andere organisaties. Bijvoorbeeld studentenverenigingen waar het bestuur ieder jaar wisselt, of de campagnebureaus van politieke partijen. Ook bedrijven in de groothandel waar grote transacties vaak informeel worden beklonken (bijvoorbeeld in de partijhandel), zijn kwetsbaar, omdat een gedegen proces voor verificatie soms ontbreekt.

CEO-fraude en domeinnamen

Wij zien regelmatig dat bedrijven en organisaties die doelwit zijn van CEO-fraude bestookt worden vanaf een speciaal aangemaakt mailadres. Bijvoorbeeld: facturen@naambedrijf.nl. Deze domeinnamen dienen om de facturen een bonafide indruk mee te geven en vertrouwen te wekken bij de ontvanger. Het detecteren van dergelijke registraties met SIDN Merkbewaking kan deze pogingen in de kiem smoren.

Veilige mailstandaarden

Een tweede methode die cybercriminelen gebruiken is mailspoofing. Hierbij maken zij gebruik van zwakheden in onbeveiligde mailsystemen om het mailadres van een bonafide organisatie na te doen. Tegen deze werkwijze zijn in de loop van de afgelopen tijd standaarden ontwikkeld om de echtheid van een mailadres te verifiëren, maar deze worden nog lang niet door alle organisaties gebruikt.

Meer weten?

Op sidn.nl publiceren wij regelmatig over CEO-fraude en wat hiertegen gedaan kan worden. Wil je op de hoogte blijven? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief Domeinnamen, security & merken.