Merken en regio’s: de dotamazon-case

Retailer vs. regio

In 2012 was het voor het eerst mogelijk om voor merken een internetextensie aan te vragen. De verwachting is dat dit binnenkort een vervolg krijgt. De meeste merken die dit proces doorlopen ondervinden weinig problemen bij het registreren van hun brand-TLD, een merknaam als internetextensie. Het is immers hun merk. Maar wat als die naam gelijk staat aan de naam van een regio?

Merken en domeinnamen: de Coolblue-case

Dat is wat er speelt in het proces rond ‘dotamazon’. De brand-TLD van de Amerikaanse retailer die de naam draagt van het gelijknamige gebied in Zuid-Amerika. Het bedrijf ligt al jaren in de clinch met de regeringen van de landen in het Amazonegebied over de vraag of het bedrijf gerechtigd is .amazon te registreren.

Aanvankelijk leek er geen bezwaar

De zaak speelt sinds 2012 toen de aanvraag voor .amazon werd ingediend. De aanvraag werd goedgekeurd, omdat het niet als een geografische naam werd gezien en dus geen goedkeuring van de betreffende regeringen (Brazilië en Peru) vereist was. Voorstanders van brand-TLD’s zagen dit als een grote stap vooruit: het gebruik van .amazon door het bedrijf zou de reputatie van brand-TLD’s een enorme boost geven.

Geen toestemming voor registratie

Een jaar later kwam de regering van Brazilië in het geweer. De Amazone was een gebied en als regering van dat gebied wilde Brazilië geen toestemming geven voor de registratie. Daar speelden politieke overwegingen een belangrijke rol: de verhoudingen tussen Brazilië en de VS waren verstoord door het Edward Snowden-schandaal en Amazon was voor veel politici synoniem met ‘Big Business’.

Geopolitiek spel

Amazon liet het er niet bij zitten en tekende beroep aan. Een onafhankelijke commissie gaf het bedrijf in 2017 gelijk en droeg ICANN op de beslissing te heroverwegen. Maar ook in 2e instantie ving het bedrijf bot, ondanks steun van de Amerikaanse regering. Steeds meer lijkt het erop dat de naam inzet is van een geopolitiek spel, waarbij de relaties tussen regeringen voorrang krijgen boven de belangen van de aanvrager.

Het kan ook anders

Dat het ook anders kan bewijst de Duitse reisorganisatie TUI. Ook zij liep in 2012 tegen bezwaren aan bij aanvraag van hun eigen TLD, .tui. Ditmaal vanuit de gelijknamige provincie in Burkina Faso. Een delegatie van het bedrijf reisde daarop af naar Burkina Faso bereikte tijdens een goed gesprek toch overeenstemming.

Patstelling

Inmiddels is binnen de ICANN het punt bereikt dat de discussie over .amazon een patstelling is geworden. Er lijkt weinig bereidheid om te bewegen. ICANN heeft partijen nu een maand gegeven om eruit te komen. Anders krijgt geen van hen de extensie. Dat betekent dat uiteindelijk niemand iets met de naam kan doen. Noch het bedrijf, noch de regio. 

Meer weten over brand-TLD’s?

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn met een brand-TLD? Neem contact met ons op via marketing@sidn.nl.