Meer omzet online, maar personeelstekort remt ambities

Het SIDN Panel over de vooruitzichten voor 2022

Man tekent met zijn hand een stijgende lijn in de lucht die een groeiende omzet in 2022 ten opzichte van 2021 laat zien.

Afgelopen maand vroegen wij de leden van het SIDN Panel naar hun visie op online zakendoen in 2022. Waar willen zij en hun organisatie meer in investeren? Wat zijn voor hen de grootste uitdagingen? 107 van de 254 leden vulden de enquête in. Conclusie: 2022 lijkt een goed jaar te worden voor het online zakendoen, maar prijsstijgingen en personeelstekorten remmen de ambities van ondernemers af. In dit artikel geven we je een overzicht van de belangrijkste resultaten.

Omzetprognose positief voor 2022

De antwoorden zijn voorzichtig positief: de meeste respondenten zien hun online-omzet in 2022 groeien of gelijk blijven. Maar een kleine minderheid verwacht een afname. Dit zijn vooral ondernemers die aangeven na de lockdown te stoppen met hun online-activiteiten of hun bedrijf binnenkort beëindigen. De grote groep die groei verwacht bestaat vooral uit ondernemers die hun omzet al geheel of grotendeels online binnenhalen. Zowel door online-verkoop als -leadgeneratie.

Taartdiagram dat laat zien of SIDN Panel-leden meer of minder omzet verwachten te halen in 2022.

Vindbaarheid, veiligheid, personeel

Toch ziet ook de groep die groei verwacht veel uitdagingen in 2022. De 3 belangrijkste aandachtspunten die zij in de open antwoorden noemen zijn, vindbaarheid, veiligheid en personeel. Vooral die laatste komt veel terug. Een ondernemer zegt daarover:

“Ik moet de groei van mijn bedrijf beperkt houden. We hebben nu al veel werk en te weinig personeel. Nieuwe klanten kunnen we er niet bij hebben. Door personeelstekort heeft het geen zin om nog te investeren.”

Investeren in website populairder dan promotie

Dat tekort zien wij terug in de investeringsbereidheid. Daarbij valt vooral op waar ondernemers in investeren. 42% investeert in 2022 meer in de website, tegen maar 22% die meer investeert in de promotie. Van deze laatste groep geeft een groot deel aan dat recruitment het belangrijkste doel van die promotie is. De veel grotere groep die investeert in de eigen website geeft vaak aan dat verbeteringen van bedrijfsprocessen, cybersecurity en faciliteiten voor werken op afstand bovenaan staan. Meer omzet halen uit de bestaande klanten of hen efficiënter bedienen komt vaak terug.

“Ik richt mij op de ‘Drive to Digital’: klanten bewegen om hun zaken online te doen in plaats van via telefonisch contact.”

Vindbaarheid belangrijkste investering

Ondanks de terughoudendheid om te investeren in promotie is er veel aandacht voor Search Engine Optimization (SEO). 60% van alle respondenten geeft aan dit als belangrijkste onlineverbetering in 2022 te zien. Het op een na meest genoemde punt, een nieuw design, is vooral bedoeld om daaraan bij te dragen. De start van de enquête viel samen met media-aandacht voor de strijdigheid van Google Analytics met Europese privacywetgeving. Veel ondernemers zien het mogelijk beperken van deze tool als een grote bedreiging voor hun online-activiteiten. Opvallend is daarnaast dat veel ondernemers in de open antwoorden aangeven cybersecurity belangrijk te vinden, maar dat dit in de voorgenomen investeringen nauwelijks terugkomt.

Staafdiagram dat laat zien wat voor verbeteringen SIDN Panel-leden verwachten door te voeren in de bedrijfswebsite in 2022.

Meerderheid respondenten niet bang voor corona

In hoeverre kan corona nog roet in het eten gooien voor online-ondernemers? De meerderheid (63%) geeft aan dat corona niet of nauwelijks invloed heeft op hun online-activiteiten en plannen. Bij de 8% waar dat veel invloed heeft, geven ondernemers aan dat de invloed zowel positief (meer online) als negatief (geannuleerde events) kan zijn.

“Bij een lockdown gaan wij meer klanten online helpen en is er minder fysiek klantcontact. Dat is voor onze website goed nieuws.”

Het beeld dat uit de enquête naar voren komt is positief, maar met beperkingen. Ondernemers zien kansen online, maar realiseren zich ook dat de ruimte om die kansen te pakken door een tekort aan personeel beperkt is. Dit zal vooral te zien zijn in de bereidheid online reclame te maken.

Doe mee met het SIDN Panel

Dit artikel is opgesteld naar aanleiding van een onderzoek onder het SIDN Panel. Als beheerder van het .nl-domein peilen we regelmatig de mening van internetgebruikers, domeinnaamhouders en ondernemers over internet, internetgebruik, veiligheid, privacy en domeinnamen. Lijkt het jou interessant om hier – indien gewenst anoniem – over mee te praten? Lees dan wat je kunt verwachten en meld je aan voor het SIDN Panel.