Liever een andere domein- of bedrijfsnaam dan andere extensie

Sinds deze zomer telt Nederland meer dan 9 miljoen domeinnamen, waarvan bijna 5,8 miljoen eindigend op .nl. Een indrukwekkend aantal. Weinig landen tellen zoveel registraties en wanneer dat al het geval is, gaat het om landen met een aanzienlijk grotere bevolking dan Nederland. Steeds vaker krijgen Nederlanders daarom te maken met de melding dat de domeinnaam van hun keuze bezet is.

Toch is dat niet vaak een probleem

Dit blijkt uit diverse onderzoeken. Het grote aantal domeinnamen verhult namelijk dat de markt in de praktijk veel dynamischer is dan mensen denken. De 9 miljoen domeinnamen die vandaag de dag in Nederland geregistreerd zijn, vormen een voortdurend wijzigend bestand. Ieder jaar worden er circa 1,2 miljoen nieuwe domeinnamen geregistreerd en bijna 1 miljoen weer opgeheven. In de praktijk zijn er daardoor bijna 5 miljoen namen beschikbaar die ooit geregistreerd waren. Naast de potentieel talloze opties die nog niet eerder geregistreerd of überhaupt bedacht zijn.

80% kan domeinnaam van eerste keus registreren

Het verklaart waarom ondanks de groeiende markt, 80% van alle startende ondernemers nog steeds in staat is de domeinnaam van zijn eerste keus te registreren. Dat blijkt uit recent onderzoek dat wij uitvoerden op onze eigen website onder deze doelgroep. Het is in lijn met eerdere onderzoeken. Ook het vinden van een registrar en het daadwerkelijke registratieproces stuiten zelden op problemen.

Minder dan 20% overweegt een andere extensie te kiezen

Het verklaart ook, waarom bijna niemand een alternatieve extensie overweegt als de domeinnaam van eerste keuze toch niet beschikbaar is of als er andere belemmeringen zijn. Men zoekt in dat geval liever een alternatieve domeinnaam, soms zelfs in combinatie met het aanpassen van de bedrijfs- of handelsnaam. Minder dan 20% van de mensen overweegt in zulke gevallen van extensie te wijzigen. De voornaamste reden is dat de voorkeur voor de extensie eigenlijk al vast ligt voordat men gaat zoeken. Voor Nederlandse ondernemers zijn er dan eigenlijk maar 2 opties: .com, en .nl. Meer dan 93% van de Nederlandse websites maakt gebruik van een van deze 2 extensies. De overige extensies – wereldwijd zijn er meer dan 1.000 – verdelen de resterende 7%.

Startende ondernemers kiezen voor domeinnaam met amusementsfactor

De smaak van mensen en het gebruik van domeinnamen zijn in de loop der jaren sterk veranderd. Dit zijn belangrijke factoren, die het zoeken van een geschikte domeinnaam makkelijker gemaakt hebben. Was de ideale domeinnaam 10 jaar geleden vooral kort en zakelijk (intypen!). Nu mag een domeinnaam langer zijn, als hij daarmee aansprekender oogt in Google. Vooral startende ondernemers kiezen daarom voor een naam met een ‘amusementsfactor’ erin. Zoals bikes4u.nl in plaats van fietsenwinkel.nl.

De rek is er nog lang niet uit

Ook daarom lijkt het erop dat de rek nog lang niet uit de domeinnamenmarkt is. De economische vooruitzichten voor komend jaar – een andere belangrijke drijver in de vraag naar domeinnamen – zijn eveneens gunstig, waardoor wij alle vertrouwen hebben in 2018.