Leerlingen over de hele wereld leren programmeren met Hedy

SIDN fonds financiert de professionalisering van het opensourceplatform

Kinderen werkend op laptops in een klaslokaal

Het vak programmeur is volgens UWV een van de 140 kansrijke beroepen voor werkzoekenden. “Het is belangrijk dat mensen het vak begrijpen. Ook als ze niet zelf programmeren”, benadrukt Felienne Hermans, oprichter van het programmeerplatform Hedy en hoogleraar Computer Science Education aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “Kennis van programmeren helpt bij het beter begrijpen van de impact van technologie op onze privacy en samenleving.” Met Hedy leren leerlingen laagdrempelig programmeren in hun eigen taal. Met de steun van SIDN fonds richtte Felienne een onafhankelijke stichting op voor het beheer van Hedy en het verbeteren van de codebase.

Felienne Hermans, oprichter van het programmeerplatform Hedy
Felienne Hermans, oprichter van het programmeerplatform Hedy

Laagdrempelige programmeertaal voor leerlingen

“Inzicht in programmeren helpt bij het begrijpen van onder andere digitale privacy en de impact van technologie op de samenleving. Maar ook bij het ontwikkelen van probleemoplossend en creatief vermogen.” Als kinderen op jonge leeftijd leren programmeren, ongeacht hun achtergrond of geslacht, dan kan dat de drempel verlagen om programmeur te worden en zorgen voor meer diversiteit in de IT-sector.

Leerkrachten leren leerlingen vanaf 10 jaar programmeren met Hedy. Het opensourceplatform bestaat uit levels die opbouwen in niveau. Met Hedy leren leerlingen stap voor stap de basisprincipes van programmeertaal en het toepassen daarvan. In de opdrachten programmeren ze bijvoorbeeld een liedje of interactief verhaal. Leerkrachten kunnen de uitleg in de lessen aanpassen aan hun eigen klas. Docenten hebben zelf geen voorkennis nodig, omdat Hedy stap voor stap werkt, en ze hulp kunnen krijgen van andere docenten en uit de docentenhandleiding.

Programmeren in je eigen taal

Programmeren

Bij programmeren vertaal je een creatief plan naar een website, app of digitaal programma. Dat doe je met instructies, ook wel codes, die computers uitvoeren.

“Inmiddels is Hedy beschikbaar in het Nederlands en in 58 andere talen”, vertelt Felienne. “Scholen over de hele wereld gebruiken het platform, waaronder in Nederland, Botswana, China en Puerto Rico. Is een taal nog niet beschikbaar in Hedy? Dan kunnen gebruikers zelf een nieuwe vertaling starten.” Dat programmeren in je eigen taal belangrijk is, onderstreepte de Hour of Code in Botswana. Tijdens dit code-evenement op 14 maart leerden meer dan 6000 studenten en 400 docenten een uur lang de basis van programmeren. “Ook verzamelden we belangrijke onderzoeksdata”, gaat Felienne verder. “Hieruit blijkt dat leerlingen beter leren programmeren als ze dat in hun eigen taal doen.”

Steun van SIDN fonds

Stevig onderhoud van de codebase van Hedy is nodig voor een toekomstbestendig platform en om nieuwe gebruikers aan te trekken. Met steun van SIDN fonds richtte Felienne daarom een onafhankelijke stichting op. Deze stichting beheert de code, het lesmateriaal en de community van Hedy. “Het oprichten van een entiteit is een belangrijke stap”, zegt Felienne. “Daardoor kunnen we processen professioneler organiseren en een helder toekomstplan maken. Maar ook de status van Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) aanvragen, zodat we in aanmerking komen voor fiscale voordelen.” Binnen de stichting werken zo’n 7 professionals aan de doorontwikkeling van Hedy, het lesmateriaal, de handleidingen en de nieuwsbrieven. Het team bestaat uit zowel programmeurs als professionals uit het onderwijs en bedrijfsleven.

Mieke van Heesewijk, programmamanager bij SIDN fonds

Mieke van Heesewijk, programmamanager bij SIDN fonds: “Hedy maakt programmeren wereldwijd toegankelijk voor kinderen, ongeacht hun achtergrond. Door in hun eigen taal te leren, ontwikkelen ze technische vaardigheden en krijgen ze inzicht in de impact van technologie.”

Programmeurs van de toekomst

Op dit moment werkt het team aan het verbeteren van de volledige codebase van Hedy. Felienne: “Dat doen we met de subsidie van SIDN fonds. Zo brengen we wensen van gebruikers in kaart en verbeteren we het invoegen van onze vertaalsoftware. Verder voegen we opties toe voor leerkrachten, zoals het uploaden van een Excelbestand met namen van leerlingen. Dit soort kleine aanpassingen zijn belangrijk voor het gebruikersgemak.”

“Mijn streven is dat leerlingen over de hele wereld weten dat mensen de programmeurs zijn van computers, apps en digitale programma’s. Maar ook dat zij zelf leren om kleine of grotere programma’s te maken, zodat ze zich creatief kunnen uitdrukken en we als mensheid uiteindelijk minder afhankelijk zijn van internationale technologische bedrijven.”

Wil je bijdragen aan de opensourcecode van Hedy? Ga naar https://github.com/hedyorg/hedy. Of lees meer over Hedy via www.hedy.org.

Meer mooie projecten die steun kregen van SIDN fonds

Lees meer artikelen over projecten die bijdragen aan een sterker internet.