Know Your Customer: veiliger, klantvriendelijker en efficiënter
Dat kán met deze nieuwe digitale identificatiemiddelen
Dat kán met deze nieuwe digitale identificatiemiddelen
Bij financiële instellingen zijn de afgelopen jaren complete afdelingen opgetuigd om te voldoen aan ‘Know Your Customer’ standaarden. Dat kost tijd en geld en deze broodnodige controles leveren ook irritaties op bij klanten. Die moeten op hun beurt veel persoonlijke informatie delen met verschillende servicemedewerkers. Zou dat niet veel slimmer kunnen?
De integriteit van financiële instellingen is van essentieel belang om het vertrouwen van de maatschappij in het financiële stelsel te behouden. Financiële instellingen kregen in de afgelopen jaren te maken met steeds strengere wet- en regelgeving op het gebied van Customer Due Diligence (CDD) en Know Your Customer (KYC).
Dit betekent strengere eisen voor het doen van klantonderzoek, gericht op een integere bedrijfsvoering. Organisaties moeten weten met wie ze zaken doen door hen te identificeren én beheersmaatregelen te treffen. Hiermee moeten zij voorkomen (zakelijke) relaties aan te gaan met personen die het vertrouwen in de instelling kunnen schaden.
Het screenen en controleren van relaties door gebruik te maken van diverse sanctielijsten en registers is van essentieel belang. Deze verantwoordelijkheid is vastgelegd in de Wet op het financieel toezicht (Wft), de Wet voorkomen van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en in de Sanctiewet (Sw). Als financiële instellingen hier niet aan voldoen, riskeren ze hoge boetes of zelfs het intrekken van vergunningen. Het is dus van groot belang dat organisaties hierop ingericht zijn.
De realiteit is dat bij banken en verzekeraars vaak verschillende versies van klantendata door de systemen zwerven. Was het in het verleden nog voldoende als er één ‘gouden record’ bestond als basiswaarheid, nu is het een must dat deze gegevens daadwerkelijk correct zijn. De afgelopen paar jaar zijn heuse KYC-afdelingen opgetuigd waar specialisten potentiële risico’s opsporen en onderzoeken. Het voorbereidende handwerk wordt vaak gedaan door de customerservice. Die belt de klant en controleert gegevens telefonisch, een werkwijze die kan leiden tot een aantal uitdagingen:
Door het grote aantal klanten dat moet worden gecontroleerd, is het een kostbare, tijdrovende onderneming. Vaak komen er ook verschillende processen aan te pas, zoals een telefoongesprek of het inscannen van bewijsmateriaal.
Om de data te controleren krijgt de klantenservice inzage in deze persoonsgegevens. En hoe meer data met medewerkers worden gedeeld, hoe groter de kans op een lek.
De bevragingen leiden er ook toe dat klanten zich in hun privacy voelen aangetast. Onlangs beschreef journalist Daan Vermeer hoe hij na een overboeking naar een tegenrekening werd gevraagd of hij geld witwaste of terrorisme financierde. In zijn FD-artikel vraagt de journalist zich af waar ‘de scheidingslijn tussen controledrift en privacy’ ligt.
Hoe om te gaan met deze uitdagingen? Waar je als dienstverlener behoefte aan hebt, is een oplossing waarmee je klantdata en je golden records automatisch geverifieerd worden en actueel blijven, een e-identificatiemiddel (eID) dat overal toepasbaar is en voldoet aan de hoogste privacy- en securitystandaarden.
In de verzekeringswereld worden al oplossingen gebruikt die aan deze eisen voldoen: Self Sovereign Identity-toepassingen (SSI). De naam zegt het al; het uitgangspunt van SSI-oplossingen is dat de gebruiker – de klant – zelf controle heeft over geverifieerde persoonsgegevens – attributen genaamd. Deze attributen zijn digitale bewijsstukken, afgegeven en digitaal getekend door geautoriseerde uitgevers, bijvoorbeeld een gemeente of de Kamer van Koophandel. Attributen kunnen naast NAW-gegevens, een legio aan bewijsmateriaal bevatten, zoals het BSN-nummer of attributen die tekenbevoegdheid bevestigen. Waar relevant hebben deze attributen ook een geldigheidsdatum. Daarnaast hebben de meeste SSI-oplossingen een decentraal karakter. De gebruiker deelt dus direct – zonder tussenkomst van een derde partij – attributen met een contolerende partij. Er worden dus nergens grote hoeveelheden klantendata verwerkt of opgeslagen, wat de veiligheid verder ten goede komt.
SSI-oplossingen sluiten zo naadloos aan op de principes van privacy-by-design en dwingen zorgvuldige omgang met persoonsgegevens af. In de eerste plaats door de klant de controle te bieden over het delen van persoonsgegevens. Dit dwingt online dienstverleners vervolgens om niet meer informatie uit te vragen dan strikt noodzakelijk. En tot slot zorgt het ervoor dat persoonsgegevens expliciet in overeenstemming met de klant worden gedeeld. Hierdoor voldoe je als online dienstverlener voor een groot deel ‘automatisch’ aan AVG-standaarden.
Ook wordt het werk van de KYC-afdeling stukken eenvoudiger. Een klant die inlogt met een SSI-middel zorgt er zo voor dat veel routinewerkzaamheden van de KYC-afdeling al zijn gedaan. Er worden bij het inloggen direct digitale bewijsstukken uitgevraagd en gedeeld. Er hoeft niets meer telefonisch geverifieerd te worden en het opsturen van gescande bewijsdocumenten, zoals een kopietje van een paspoort zal ook nauwelijks nodig zijn. Zo worden tijdrovende KYC-processen van meerdere schakels, teruggebracht naar één proces van luttele seconden. En dat is zowel voor de klant als de dienstverlener een groot voordeel.
IRMA wint ISOC.nl Internet Innovatie Award 2019 Waarom zou je meer data delen dan noodzakelijk is?Wil je meer weten over SSI, lees dan onze nieuwe whitepaper. Hierin gaan we ook in op andere uitdagingen rondom authenticatie die momenteel spelen in de financiële wereld. We schetsen hoe de oplossing IRMA deze problemen tackelt en gaan ook dieper in op de achterliggende technologie.