Kinderen worden internethelden van de toekomst
Combinatie van kennis en spel maakt kinderen bewust van leven online
Combinatie van kennis en spel maakt kinderen bewust van leven online
De cyberwereld is een abstracte wereld. Een wereld waarvan niemand precies weet hoe deze in elkaar steekt en hoe deze er in de toekomst uitziet. Laat staan dat kinderen de eindeloze mogelijkheden van het internet, maar ook de gevaren van hun leven online, zien en begrijpen. Om kinderen te informeren over cybercrime en ze bewust te maken van online veiligheid, bedacht Flavour, met ondersteuning van KraBé Academy, het transmediale project 'HackShield'. Met HackShield maken zij kinderen weerbaarder voor de negatieve aspecten van de digitale wereld. Tim Murck vertelt hoe ze door middel van gamification en storytelling kinderen uitdagen om heuse internethelden te worden.
Onvoldoende op de hoogte zijn van verschillende vormen van cybercriminaliteit is een van de grootste oorzaken van het ontstaan van datalekken. “Kinderen groeien op in een wereld waarvan niemand weet hoe deze er precies uit gaat zien. Vaak zijn ze goed van vertrouwen en delen ze gemakkelijk hun gegevens op het internet, zonder de consequenties ervan in te zien. Daarnaast bereiden wij ze nauwelijks voor op een digitaal leven”, aldus Tim. Eigenlijk slapen kinderen digitaal gezien met hun ramen en deuren open. Gek toch, want op jonge leeftijd leren we ze wel het huis goed af te sluiten voordat ze de deur uit gaan. HackShield helpt bewustzijn te creëren rondom digitale veiligheid en stimuleert kinderen om actief mee te denken over wat acceptabel en onacceptabel gedrag is. “Wij willen niet wijzend met een vingertje waarschuwen, maar de jeugd verleiden om zelf het spanningsveld op te zoeken en ze een besef van ethiek geven. Wat is goed en wat is fout? Wat zijn de consequenties van hun acties online? Zodat we kinderen echt wapenen tegen de gevaren van cybercrime.”
HackShield SIDN fondsOm aan te sluiten bij de belevingswereld van deze doelgroep, kinderen van 11 en 12 jaar, combineert Flavour gamification en storytelling. Ze passen dus gametechnieken toe voor educatieve doeleinden en combineren deze met spannende verhaallijnen. Hierdoor leren de kinderen op een speelse manier over digitale veiligheid. HackShield speelt zich af op diverse kanalen en is dus niet enkel een game. Zo begint het allemaal op een platform, de HackShield-community. Hier kunnen kinderen zich aanmelden om onder andere in gesprek te gaan met hackers en experts en samen oplossingen te vinden voor problemen rondom online privacy, maar bijvoorbeeld ook cyberpesten. Naast de nodige kennis die de jongeren opdoen op het platform, begint hier ook de verhaallijn. In prikkelende video’s spelen zowel ware karakters als fictieve figuren een rol. Deze verhaallijn vormt de aanleiding voor de uiteindelijk game. Het spel bestaat uit episodes waarin kinderen data moeten vinden en beschermen. Ze zijn zelf echt onderdeel van het verhaal en bepalen hoe het loopt. Gaandeweg worden ze geprikkeld door middel van kennisvragen. Zo leren ze de basis van hacken en komen ze erachter wat een firewall is, wat DDoS-aanvallen zijn, maar ook hoe ze identiteitsfraude herkennen en tegengaan.
Aan Hackshield ging een pilot-traject vooraf. Een jaar geleden lanceerde Flavour de game Hack Stevie tijdens de week van Mediawijsheid. Hier speelden 20.000 kinderen van 11 en 12 jaar de pilot, waarvan er 8.000 Hack Stevie ook daadwerkelijk uitspeelden. Voorafgaand aan de game werden enkele vragen gesteld over het internetgebruik van de spelers. Zo gebruikte 56,6% van de spelers zonder problemen openbare wifi-netwerken en 26,9% updatete zijn of haar telefoon zelfs via deze netwerken. Na het spelen van de game waren deze aantallen sterk gedaald. Nog maar 36,5% gaf aan hun devices in de toekomst met het openbare netwerken te verbinden en nog minder (6,9%) kinderen gaven aan hun telefoon hierna nog te updaten via openbare wifi. Tim: “We merkten tijdens deze pilot dat kinderen in korte tijd al een flinke sprong kunnen maken.” De pilotgame bleek zo’n succes dat het de initiatiefnemers een nominatie voor de antifraude Award 2018 opleverde. Bijzonder, want het komt zelden voor dat een pilot-project hiervoor in aanmerking komt.
Succesvol of niet, Flavour heeft een missie: helden creëren en kinderen voorbereiden op de digitale toekomst. Met een grote club mensen blijft het bedrijf continu ontwikkelen om het beste uit het project te halen. Dit alles is alleen niet mogelijk zonder partners die in het doel van het project geloven. SIDN fonds is één van deze partners. “SIDN fonds is er ontzettend goed in om jou op basis van je idee voldoende ondersteuning te geven om uit te proberen. Het is een gecommitteerde partij die ons met veel mensen in contact heeft gebracht.” Een doorslaggevende bijdrage volgens Tim.
Maar eigenlijk moet de aanpak van digitale onveiligheid onder kinderen een grotere maatschappelijke lading krijgen. “Wij vinden dat grote instituten hierin ook een verantwoordelijkheid hebben. Wij benaderen dit soort grote partijen en geven aan dat de maatschappij van hen verwacht dat zij meedenken over een oplossing. Dat werkt tot nu toe ontzettend goed”, vertelt Tim. Met behulp van partners wil Flavour het project blijven ontwikkelen en nog meer episodes creëren zodat kinderen uiteindelijk eindeloos kunnen blijven spelen en dus leren. Het idee is dat partners vanuit alle hoeken bijdragen aan een episode. Het thema online veiligheid wordt op deze manier vanuit meerdere perspectieven belicht. Zo draagt iedereen bij aan een veiligere toekomst voor de jonge cyberheroes.
Wil je meer informatie over HackShield of benieuwd hoe jij als mogelijke partner je steentje kan bijdragen aan het project?Bezoek de website hackshield.flavour.nl of kom naar SIDN Connect 2018 op 29 november waar Tim Murck één van de sprekers zal zijn.
Mensen en organisaties verbinden voor een onbezorgd digitaal bestaan, dat is de missie van SIDN. SIDN fonds, dat we in 2014 startte, draagt hieraan bij. SIDN fonds staat voor een sterk internet voor iedereen en geeft geld aan projecten die het internet versterken, bijdragen aan empowerment van de gebruikers of die internet op een vernieuwende manier inzetten. Zo dragen we bij aan de welvaart en het welzijn in Nederland.