Keurmerk BouwGarant treedt op tegen misbruik logo
“De meeste partijen die wij spreken zijn zich van geen kwaad bewust”
“De meeste partijen die wij spreken zijn zich van geen kwaad bewust”
BouwGarant is al 20 jaar een vooraanstaand keurmerk voor de bouwwereld. De stichting biedt opdrachtgevers die een huis laten (ver)bouwen veel zekerheid met garantieproducten, een geschillenregeling en een grondige check van alle deelnemende bouwbedrijven. Sinds een jaar gebruikt BouwGarant SIDN Merkbewaking om het online gebruik van de naam en het logo te monitoren. Wij spraken directeur Rob de Groot over het belang van merkbewaking en logodetectie voor BouwGarant.
"BouwGarant is sinds 2003 een keurmerk. Vanaf dat moment gingen consumenten actief op zoek naar een bouwbedrijf dat bij ons was aangesloten. Dus bouwbedrijven merkten op een gegeven moment ze met ons logo een streepje voor hebben in de markt. Ook als ze niet aangesloten waren. We zien dus inderdaad dat het logo misbruikt wordt.”
“Vaak worden we daarop gewezen door consumenten die op onze website checken of een bouwbedrijf daadwerkelijk is aangesloten. Ze zien een bedrijf dat het BouwGarant-logo voert, maar niet bij ons in de lijst staat. Hoe zit dat nou? Dan gaan wij actie ondernemen richting dat bedrijf. Soms is het dan snel verholpen, maar soms een kwestie van lange adem. Wij zitten er in ieder geval bovenop.”
“De meeste partijen die wij spreken, beweren zich van geen kwaad bewust te zijn. Wat we bijvoorbeeld vaak horen, is dat de website is door een ‘neefje’ in elkaar gezet is, die allerlei logo’s bij elkaar geharkt heeft. Nou ja, dat zal dan wel. Voor ons is het belangrijk dat het logo dan snel van de website verdwenen is. Een deel van de bedrijven is echt schimmig. Dat horen wij dan vaak binnen de sector. Maar dat is een minderheid. De grootste groep zijn bedrijven die deelnemer geweest zijn of willen worden. Die hebben dan een paar klanten op bezoek gehad die erom vroegen. Die denken, weet je wat: ik plaats het logo er maar even bij."
“Met SIDN Merkbewaking hebben wij erg veel nieuwe ontdekkingen gedaan. Bijvoorbeeld dat wij deelnemers hebben die gewoon heel erg veel websites hebben. Daar kom je op deze manier achter. Bijvoorbeeld zoiets als bouweninzoetermeer.nl, bouweninleiden.nl. Maar dan wel met het logo van het betreffende bouwbedrijf. Helemaal niks mis mee. Alleen maar goed dat sommige deelnemers marketingtechnisch bezig zijn om zich te profileren.
“Het is in de opstart wel even flink wat werk. De gevonden sites beoordeel je en daarbij maak je afwegingen. Het is ook een beetje een gevoelskwestie van wat nu prioriteit heeft. Ik wil eigenlijk toe naar enkele momenten in een jaar waarbij wij een groot aantal zaken ineens oppakken. Deze zomer starten wij met het opvolgen van de gevonden resultaten. Dan krijgen wij ook meer inzicht in de werkbelasting die het handhaven met zich meebrengt.”
Wil je meer weten over SIDN Merkbewaking? Bekijk dan onze productpagina, of neem contact op met onze domeinnaamspecialist Peter Rotgans via peter.rotgans@sidn.nl of +31 (0)6 30251564.