Je bedrijfsnaam als domeinnaamextensie? Binnenkort kan het weer

Afgelopen maand kwam de internationale internetgemeenschap bijeen in San Juan, Puerto Rico, voor de 61e meeting van de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Het meest opvallende nieuwtje? ICANN wil in 2021 het aanvragen van nieuwe domeinnaamextensies weer mogelijk maken. Een aankondiging die komende jaren de agenda van de branche gaat beheren, want vooral onder bedrijven is de belangstelling voor een eigen domeinnaamextensie, een zogenaamde Brand TLD, groot.

Wat is een Brand TLD?

Een Brand topleveldomein is een domeinnaamextensie die specifiek is voor een bedrijf, merk of organisatie. Brand TLD’s konden voor het eerst worden aangevraagd in 2012. Een klein aantal bedrijven greep die kans aan om zijn naam vast te leggen. Bestaande voorbeelden zijn .barclays, .bnpparibas, .philips .wolterskluwer, .kpn en .google. Met een Brand TLD controleer je als bedrijf de volledige url. Je hoeft dan in principe geen andere extensies meer te registreren en bent volledig baas over je eigen domein.

2012: beperkt en duur

Dat er desondanks maar weinig bedrijven toehapten in 2012 is begrijpelijk. De procedure was omslachtig, duur en het rendement onzeker. Niemand had zo’n Brand TLD immers in de praktijk gebruikt. Bovendien konden veel softwareapplicaties als mailservers helemaal niet omgaan met onbekende domeinnaamextensies. Veel van de aanvragen waren daarom puur defensief. Desondanks steeg het aantal extensies door deze aanvraagronde van circa 300 naar meer dan 1.500 nieuwe toplevels.

Als er een schaap over de dam is

Toch zijn er goede redenen om aan te nemen dat 2021 anders wordt. Van de aanvragers uit 2012 heeft een aantal inmiddels aangetoond dat een eigen extensie kan werken. Kijk bijvoorbeeld op group.bnpparibas of home.barclays. Banken, maar ook uitgevers, voelen zich aangetrokken tot het idee dat alles binnen een domein volledig van hen is. Het maakt het moeilijker voor malafide partijen om zich op internet als dat bedrijf voor te doen. De problemen met software zijn verholpen en uit diverse experimenten blijkt dat Brand TLDs in zoekmachines even goed kunnen presteren als andere domeinnaamextensies. Ook heeft onderzoek van SIDN Labs, in opdracht van ICANN, aangetoond dat verdere uitbreiding mogelijk is, zonder dat de stabiliteit van het internet in gevaar komt.

It’s about the money

Daarnaast verwachten veel waarnemers dat de kosten dit keer lager zijn. De hoge tarieven in 2012 werden vooral veroorzaakt door een hoge reservering voor mogelijke aansprakelijkheid. In de praktijk bleek dit enorm mee te vallen en dus is er geen reden om de tarieven op hetzelfde niveau te houden. Daarnaast is de business case een stuk makkelijker te kwantificeren nu er al bestaande voorbeelden zijn.

2021 is dichterbij dan je denkt

2021 lijkt ver weg, maar dat is het zeker niet. Het vergt veel voorbereiding en interne afstemming om tot een gedegen plan voor een eigen extensie te komen. Het exploiteren van zo’n extensie vergt een meerjarenvisie en betrokkenheid van zowel commerciële, technische als juridisch-administratieve stakeholders. Bovendien zijn bedrijfsnamen zelden uniek, zoals touroperator TUI ondervond toen zij bij hun aanvraag een klacht kregen van de gelijknamige provincie in Ghana. Ook hiervoor moet een oplossing bedacht worden.

Meer weten?

SIDN is als bedrijf achter .nl goed thuis in de wereld van nieuwe TLDs. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op via pim.pastoors@sidn.nl of +31 6 57 04 54 07.