“Interactieve game voor kinderen over polarisatie”
SIDN fonds ondersteunt ontwikkeling Skillsdojo-lespakket over online polarisatie
SIDN fonds ondersteunt ontwikkeling Skillsdojo-lespakket over online polarisatie
Hoe breng je een complex onderwerp als polarisatie op een begrijpelijke manier onder de aandacht bij kinderen? Online-educatieplatform Skillsdojo werkt aan een interactieve online game voor kinderen van 10 tot 14 jaar om dit thema toegankelijker te maken. “We geloven in de kracht van verhalen en maken daarom in de game gebruik van analogieën uit jeugdboeken”, aldus Jeroen Storm, oprichter van Skillsdojo. Jeroen vertelt over het project en de steun van SIDN fonds.
De polarisatiegame is onderdeel van het platform Skillsdojo. Jeroen: “Een aantal jaar geleden zat mijn zoontje in groep 4 en ging hij vrij snel door de stof heen. Daarom mochten we hem wat extra’s bieden. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik zelf lessen ben gaan maken die te maken hadden met digitale vaardigheden, omdat hij technologie erg leuk vond. Uiteindelijk haakte mijn vrouw ook aan en na ongeveer 4 lessen bedachten we dat het ook leuk zou zijn voor andere ouders. We deden een aanvraag bij SIDN fonds voor een pilotproject en die werd goedgekeurd. Nadat we onze lessen – met thema’s als programmeren, deepfake, robots bouwen en apps – publiceerden, kregen we onwijs veel reacties uit het onderwijs. Niet alleen ouders, maar ook docenten bleken er goed mee overweg te kunnen.”
“In 2021 sloten we ons aan bij Stichting NBD Biblion, omdat we daarmee echt stappen konden maken. Vanuit de call ‘Grip op polarisatie’ van SIDN fonds, kregen we het idee om een polarisatiegame te maken voor kinderen van 10 tot 14 jaar. Dat is namelijk de leeftijd waarop kinderen heel bewust online zijn en met sociale media in aanraking komen, en daarmee ook met polarisatie. De game is momenteel in ontwikkeling en lanceren we op 20 februari. Hij kan vanaf dan gratis gespeeld worden op school, in de bibliotheek of thuis.”
“Polarisatie is een actueel, maar ook een zwaar thema,” vertelt Jeroen. “Het beeld dat we hiervan krijgen is erg zwart-wit, maar de meeste mensen zitten met hun mening in het grijze midden. Met de game willen we duidelijk maken dat de uiterste groepen hun mening vaak hard verkondigen, maar dat er nog heel veel tussenin zit. Dit proberen we duidelijk te maken aan de hand van analogieën uit jeugdboeken. We hebben in totaal 9 boeken geselecteerd waar een vorm van polarisatie in voorkomt. Een voorbeeld is het boek De Gorgels van Jochem Meijer, waarin de Gorgels recht tegenover andere, enge wezens staan.”
“Deze en andere analogieën worden gebruikt in de digitale escape game met puzzelopdrachten. De jonge Noah moet ontsnappen uit een andere dimensie en dat kan alleen als de kinderen die het spel spelen verschillende puzzels oplossen. Ze moeten bijvoorbeeld in het boek De Gorgels opzoeken tegenover welke groep de Gorgels staan. Of ze moeten iets opzoeken in de inhoudsopgave van een ander boek. Na het invullen van het antwoord komen ze weer een stap verder in het spel. Op deze manier leren ze spelenderwijs over polarisatie en komen ze automatisch meer in contact met boeken. Daarnaast maken deze vergelijkingen het thema polarisatie bespreekbaar in de klas.”
“Skillsdojo is een maatschappelijk product van Stichting NBD Biblion en we ontwikkelen al onze materialen onder creative commons, met steun van sponsoren. SIDN fonds steunde ons lespakket over online polarisatie voor een groot deel financieel. SIDN fonds draagt bij aan een sterker internet voor de Nederlandse samenleving en ons project, dat vooral inspeelt op de jeugdige internetgebruiker, sluit daar erg goed op aan. Daarnaast helpt SIDN fonds ons meer impact te genereren vanuit hun netwerk en helpen ze met het verspreiden van onze producten. Daar hebben we erg veel aan.”
Elise van Schaik, projectcoördinator bij SIDN fonds: “Online polarisatie lijkt een moeilijk onderwerp voor kinderen, maar het is helaas wel een onderwerp waar ze mee te maken kunnen krijgen als zij zich op social media begeven. Skillsdojo heeft een ontzettend leuke en innovatieve manier bedacht om online polarisatie voor deze doelgroep bespreekbaar te maken. In veel kinderboeken komen polarisatie en verschillen tussen diverse personages voor. Doordat de kinderen in boeken lezen en leren over hoe personages omgaan met deze verschillen, kunnen zij dit daarna op hun eigen (online) leefwereld betrekken. Het uiteindelijke doel is om op deze manier de kennis van de kinderen over de onlinewereld te vergroten.”
“Als kinderen in een game zitten, is het soms lastig om het leereffect te bewerkstelligen. Daarom gebruiken we de game vooral voor de begripsvorming rondom polarisatie. Aanvullend daarop willen we diverse lesseries maken, zodat leerkrachten hier in de klas over kunnen praten en de kinderen meningen kunnen uitwisselen. De term polarisatie roept vaak negatieve associaties op. We willen daarom in de lesseries gaan benadrukken dat je verder kunt komen door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren. Deze lesseries gaan we ontwikkelen zodra de polarisatiegame live is.”
Lees meer artikelen over projecten die bijdragen aan een sterker internet.