Informatie over herintroductie van .co.nl door CO NL B.V.

Onlangs maakte CO NL B.V. bekend dat ze de verkoop van sub-domeinnamen onder de domeinnaam co.nl gaan herintroduceren. Het bericht gebruikt ten onrechte de term ‘extensie’. Co.nl is slechts een domeinnaam. De oorspronkelijke introductie van co.nl vond plaats in 2008. Omdat we hier toen en ook nu weer diverse vragen over hebben gekregen van .nl-registrars en houders willen we via dit bericht antwoord geven op de belangrijkste vragen.

SIDN heeft geen enkele relatie met uitgifte van sub-domeinen onder co.nl

In de eerste plaats heeft SIDN, de .nl-registry niets te maken met de verkoop van sub-domeinnamen onder co.nl. Daarmee is co.nl dus wezenlijk anders dan bijvoorbeeld co.uk, waar de registry zelf (Nominet) naast .uk ook .co.uk beheert. Iedereen kan direct onder .nl domeinnamen registreren. Iedere houder van een .nl-domein kan ook sub-domeinen aanmaken. Bijvoorbeeld: Startpagina kan onder startpagina.nl sub-domeinnamen aanmaken, zoals games.startpagina.nl. Dit is precies wat de houder van de .nl-domeinnaam co.nl ook doet. Door de registratie van een sub-domeinnaam onder co.nl sluit u geen overeenkomst met SIDN. De houder van co.nl heeft dat wel gedaan en is gebonden aan de algemene voorwaarden van SIDN.

Co.nl-domeinnamen zijn geen .nl-domeinnamen

In de tweede plaats moeten gebruikers zich realiseren dat ze met de registratie van een co.nl-label NIET een .nl-domeinnaam registreren. In plaats daarvan nemen ze een dienst af van een bedrijf dat de .nl-domeinnaam co.nl heeft geregistreerd. Wij raden gebruikers aan goed na te denken op welke wijze en van welke leverancier ze het beste DNS-diensten kunnen afnemen. Er zijn inmiddels zo’n 1000 domeinnaamextensies – waaronder de door SIDN beheerde .nl-extensie - waaronder rechtstreeks domeinnamen geregistreerd kunnen worden. Deze TLD’s zijn formeel bij IANA geregistreerd.

Uiteraard kan men er ook voor kiezen een sub-domein af te nemen van een alternatieve aanbieder. Wij raden houders wel aan zich vooraf goed te oriënteren; niet alleen op prijs, maar ook op de voorwaarden van de dienstverlening.