“Iedere SIDN-collega is van grote waarde voor de internetgemeenschap”
Werken in de wereld achter het .nl-domein
Werken in de wereld achter het .nl-domein
SIDN is een private organisatie met een publieke rol. “We nemen onze verantwoordelijkheid voor een veilig en toegankelijk internet. Samen streven we naar een kansrijk en zorgeloos digitaal bestaan voor iedereen”, zegt Joanna Bonjernoor, HR-manager bij SIDN. “Al onze collega’s werken intensief samen aan dit maatschappelijke doel vanuit onze 5 kernwaarden: onafhankelijk, betrouwbaar, professioneel, innovatief en klantgericht.” Joanna Bonjernoor en Inge Loeff, corporate recruiter bij SIDN, vertellen over onze maatschappelijke rol, de onboarding van nieuwe collega’s en wat het werken bij SIDN typeert.
“Bij SIDN zijn we trots op onze maatschappelijke rol voor de internetgemeenschap in Nederland en daarbuiten”, stelt Joanna. “Al onze mensen dragen vanuit hun expertise bij aan een open, veilig en toegankelijk internet voor iedereen. We vinden het belangrijk dat ook nieuwe medewerkers die taak oppakken en hun verantwoordelijkheid nemen om daaraan bij te dragen.” “Iedere collega is van grote waarde voor SIDN en daarmee voor de internetgemeenschap”, vult Inge aan. “Die bevlogenheid leeft breed in onze organisatie.”
Joanna: “Omdat we een gezamenlijk doel nastreven, werken we nauw met elkaar samen. Zowel binnen teams als tussen afdelingen. Ook organiseren we activiteiten om elkaar buiten werk beter te leren kennen. Het ene jaar gaan we met alle collega’s een weekend weg en het andere jaar organiseren we een SIDN-familiedag, waar de collega’s met hun gezinnen welkom zijn. Daarnaast zijn we transparant in onze communicatie naar medewerkers. Via online kanalen en onze nieuwsbrief houden we hen op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen binnen en rondom de organisatie. Bovendien delen we altijd een samenvatting van vergaderingen van het managementteam.”
“Zo’n 1,5 maand geleden startte ik als corporate recruiter bij SIDN”, vertelt Inge. “De open cultuur en informele sfeer binnen de organisatie voelde ik direct. Voorafgaand aan mijn eerste werkdag ontving ik het uitgebreide personeelshandboek en toegang tot de online omgeving ‘Join the club’, met daarin allerlei praktische en inhoudelijke informatie over het werken bij SIDN. Denk aan ontwikkelmogelijkheden, salarisschalen en een beschrijving van de missie, visie en kernwaarden. Maar ook over parkeer- en lunchfaciliteiten op kantoor. Daarnaast kreeg ik een persoonlijk kaartje van mijn nieuwe team en een bos bloemen op mijn eerste dag. Daardoor voelde ik me enorm welkom.”
“Alles wat we in onze vacatures vertellen en beloven, maken we waar”, stelt Joanna. “We vinden het belangrijk om authentiek en transparant te zijn over het werken bij SIDN. Zo zijn we duidelijk over onze verwachtingen van medewerkers, hun rol en verantwoordelijkheid en het salaris dat daarbij hoort. Daar doen we niet geheimzinnig over. Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen en we werken met een uitgebreid inwerkprogramma. De eerste periode bij SIDN staat in het teken van het leren kennen van collega’s en de organisatie. Tijdens verschillende kennismakingsgesprekken geven collega’s uitleg over ons beleid, onze communicatie en natuurlijk over privacy, veiligheid en stabiliteit. Thema’s die essentieel zijn binnen het werk dat we doen.”
Joanna: “De coronacrisis gaf een impuls aan hybride werken. Terwijl veel organisaties overwogen of hun mensen nog deels thuis mochten werken, onderzochten wij de voordelen van een hybride werkvorm die we bewust wilden vasthouden. We ontwikkelden een beleid met kaders en richtlijnen rondom hybride werken. Binnen de gestelde kaders geven onze teams zelf invulling aan hun manier van werken én samenwerken. Ook faciliteren we alle nodige technische apparatuur en (ergonomische) middelen voor het thuiskantoor, zodat onze mensen ook thuis fijn en productief kunnen werken. Op kantoor bevatten vergaderruimtes apparatuur die nodig is om hybride te overleggen. Uit ons medewerkersonderzoek in 2022 bleek dat onze mensen het beleid rondom hybride werken en de ruimte die ze daarin krijgen erg waarderen.”
“Hoewel collega’s deels thuis en deels op kantoor mogen werken, vinden we het belangrijk dat we elkaar fysiek blijven ontmoeten. Ons kantoor moet een plek zijn waar we graag samenkomen en inspiratie opdoen. Daarom transformeerden we ons bedrijfsrestaurant en enkele vergaderkamers tot ruimtes met een huiselijke uitstraling, warme kleuren en veel planten.”
“SIDN biedt een stimulerende werkomgeving die innovatie en groei bevordert. De mogelijkheid tot hybride werken en de vrijheid en verantwoordelijkheid die we daarbij krijgen, zorgen voor een gezonde balans tussen werk en privé. Ik ben trots op SIDN, omdat we een toonaangevend topleveldomein zijn. Maar ook door de inspirerende werksfeer en de kansen om al onze talenten te benutten.”
Inge Loeff, corporate recruiter, startte in februari 2024 bij SIDN.
We bieden onze mensen een ruim opleidingsbudget, zodat we kunnen innoveren en steeds nieuwe kennis in huis halen. Dit is onderdeel van ons ruime pakket aan arbeidsvoorwaarden. “Naast dit budget bieden we een-op-een coaching aan door externe professionele coaches”, zegt Joanna. “Bijvoorbeeld als mensen vastlopen in hun werk of zich verder willen ontwikkelen. Sinds afgelopen jaar kunnen medewerkers ook terecht bij een budgetcoach. Daarnaast startten we met preventief medisch onderzoek, waar medewerkers optioneel aan kunnen deelnemen. Na het invullen van een vragenlijst en fysiek onderzoek krijgen ze advies over zaken als voeding, beweging en hun algehele gezondheid. We willen zowel binnen SIDN als daarbuiten bijdragen aan het welzijn van onze mensen. Want als mensen zich goed voelen, heeft dat een positief effect op hun functioneren en werkplezier.”
Bij SIDN hanteren we de Agile-werkmethode, werken we in multidisciplinaire teams en doen we niet aan eindejaarsbeoordelingen. Het ontwikkelen en functioneren van onze mensen staat het hele jaar centraal. Zij hebben zelf de regie over hun ontwikkeling en leidinggevenden hebben daarin een coachende rol. Inge: “Doordat we werken met korte sprints, kunnen we elkaar goed op de hoogte houden van de voortgang van ons werk, regelmatig sparren en elkaars kennis en kunde optimaal benutten. Dat werkt erg prettig.”
“Voor mij is SIDN als een warm bad. Iedereen is bereid om te helpen en zet zich voor de volle 100% in. Ook krijg ik de ruimte om naar eigen inzicht te handelen.”
Ferry Stelte, Chief Information Security Officer (CISO), startte in februari 2024 bij SIDN.
We werken hard, leggen de lat hoog en zijn kritisch op onszelf en elkaar. Daar hoort ook bij dat we een goede werkgever zijn en blijven. “Daarom brachten we de reis in kaart die een medewerker aflegt vanaf de sollicitatie tot en met de uitdiensttreding”, vertelt Joanna. “Op basis van de resultaten breidden we onder andere ons inwerkprogramma verder uit. Ook vragen we medewerkers regelmatig om feedback, onder meer via het medewerkersonderzoek dat we elke 1,5 jaar uitvoeren.” Medewerkers beoordelen bijvoorbeeld de arbeidsomstandigheden, werkprocessen en samenwerking. “Hoewel het mooi is om van collega’s te horen wat we als werkgever goed doen, vinden we het nog belangrijker om continu te werken aan verbeterpunten.”
Wil jij werken in de wereld achter .nl? Bekijk onze vacatures op https://werkenbijsidn.nl of doe onze culture fit test. Neem bij vragen over werken bij SIDN contact op met Inge Loeff via inge.loeff@sidn.nl.