Hoe groot is de wereldwijde domeinnaammarkt?
Marktcijfers roepen vooral veel vragen op
Marktcijfers roepen vooral veel vragen op
Hoe hard groeit de wereldwijde domeinnamenmarkt? Hoe groot is de markt eigenlijk? En hoe houdbaar is de groei die er is? Dat zijn vragen waarmee je achterblijft na het lezen van 2 recente rapporten over de ontwikkeling van de wereldwijde domeinnamenmarkt in 2021. De Domain Name Industry Brief Q4 2021 van Verisign en het Global Domain Report van de Duitse provider InternetX. Beiden hebben zichtbaar moeite om de cijfers die er zijn te duiden.
De Domain Name Industry Brief neemt met ingang van heden de domeinen van Freenom (o.a. .ml, .tk en .ga) niet meer mee. Er waren twijfels over die cijfers, omdat de domeinen in het dagelijks gebruik nauwelijks terugkwamen als domeinnaam voor websites. Verisign was niet in staat deze cijfers te verifiëren bij de registry, waarop het bedrijf besloot de domeinnamen uit de statistieken te halen. Het gevolg: in het rapport van Verisign krimpt de wereldmarkt met ruim 7% naar 341 miljoen domeinnamen. In het vrijwel tegelijk verschenen Global Domain Report 2022 van InternetX zijn de domeinen van Freenom wel meegenomen. Daardoor is de wereldwijde markt met 364 miljoen domeinnamen substantieel groter dan Verisign rapporteert.
Domain Name Industry Brief | Global Domain Report | |
---|---|---|
Marktomvang | 341 miljoen domeinnamen | 364 miljoen domeinnamen |
Groei 2021 | -7% voor correctie en 0,5% erna | -0,5% |
Positie .nl op de ranglijst domeinen | 7e | 8e |
Snelstgroeiende domein | .com | .ga (Gabon) |
Tabel 1: Verschillende cijfers in beide rapporten.
Een verschil van 23 miljoen domeinnamen is behoorlijk en het Global Domain Report plaatst zelf al een kanttekening bij deze domeinnamen. In een ranglijst van domeinnamen waarnaar op internet veel verwezen wordt, de zogenaamde Majestic Million, komen .ga, .tk en .ml vrijwel niet voor, terwijl zij volgens de cijfers toch 10% van de wereldmarkt zouden omvatten. Kortom: de domeinen worden massaal geregistreerd, maar nauwelijks gebruikt voor bonafide, zakelijke websites.
Helaas kan dat niet gezegd worden over malafide gebruik, want de ‘gratis’ domeinnamen lijken een makkelijke prooi lijken te zijn voor kwaadwillenden. Zo werd .ml (Mali) al meermalen genoemd in onderzoeksrapporten naar phishing. Dat geeft een domein een reputatie die bonafide gebruikers op termijn steeds meer kan afschrikken. Het is daarom zeer de vraag in hoeverre landen als Gabon (.ga), Tokelau (.tk) en Mali (.ml) zich bewust zijn van de mogelijk schadelijke gevolgen die het gratis weggeven van domeinnamen onder landendomein op lange termijn kunnen hebben voor hun online reputatie.
De rapporten laten vooral zien dat je bij het bepalen van de marktomvang verder moet kijken dan alleen het aantal registraties. Een domeinnaam die geregistreerd is, maar niet gebruikt wordt voegt minder waarde toe dan een domeinnaam waar een actieve website of actief mailadres aan verbonden is. In Nederland kijken wij daarom vaak naar het percentage websites dat een .nl-extensie heeft of de extensie waar consumenten bij voorkeur een aankoop doen om de impact en het marktaandeel van een domein te bepalen. Dat geeft vaak een betrouwbaarder beeld van de werkelijke waarde van een domein.