Arjan Middelkoop deed ervaring op bij grote bedrijven als Nuon, T-Mobile en KPN. Sinds augustus is hij SIDN’s nieuwe manager voor new business, marketing & sales. Nu zijn eerste maanden erop zitten, is het een mooi moment om de tussenbalans op te maken. “2017 is voor mij pas geslaagd als we in een nieuwe markt zijn geslaagd én de huidige performance op .nl weten voort te zetten.”
In het hart van het internet
Arjan Middelkoop was bezig met een succesvolle carrière bij enkele van Nederlands grootste ondernemingen. Vanwaar de overstap naar het kleine SIDN? “Die corporates zijn prachtige bedrijven, maar je zit er al snel op je eigen, gespecialiseerde eilandje. Ik ben graag breder bezig. Ik deed te weinig dingen waar ik echt energie van krijg: nieuwe proposities en nieuwe markten ontwikkelen en innoveren. Dus ging ik om me heen kijken. SIDN kende ik eigenlijk alleen van naam. Maar toen ik de organisatie beter leerde kennen, was ik al snel enthousiast. Het bleek een interessante werkgever, met leuke en deskundige mensen. Een bedrijf in het hart van het internet. Vol ambities en met een aansprekende missie: een zorgeloos internet voor iedereen. Die ambitie om waarde te creëren voor internetgebruikers sprak me erg aan. Het is het vertrekpunt voor alle nieuwe activiteiten.”
Diversifiëren
Arjans eerste taak bij SIDN was het organiseren van zijn team. “We hebben hierin flinke stappen gezet. We hebben het strakker georganiseerd en werken nu meer agile vanuit een heldere focus en rolverdeling.“ Zijn belangrijkste opdracht is echter het genereren van new business. “Domeinnamen zijn nu nog heel belangrijk, maar het is onzeker of dit zo blijft. De echte groei is eruit. Voor de continuïteit van SIDN, en het verder vergroten van onze toegevoegde waarde, is het van belang om te diversifiëren. Hier is het bedrijf al geruime tijd mee bezig. Er zat alleen te weinig lijn in. Daarom hebben we kritisch elk idee onder de loep genomen. Draagt het bij aan de missie van SIDN? Is het uniek en relevant? Kunnen we voldoende groei genereren om een goede business case te bouwen? Aan de hand van die analyse krijgen sommige onderwerpen nu minder aandacht, zoals trust frameworks, en zetten we juist vol in op andere.”
Weet met wie je zaken doet
“We hebben vanuit onze missie 3 gebieden aangewezen waar kansen liggen voor SIDN: digital identity, digital security en digital usability,“ vertelt Arjan. Op die gebieden heeft SIDN steeds twee mogelijkheden. “Allereerst kunnen we zelf nieuwe proposities ontwikkelen en in de markt zetten. Nieuwe diensten die we in eigen huis hebben ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan is ‘weet met wie je zaken doet’. Deze propositie komt voort uit de plannen voor .bv waaraan helaas een einde kwam omdat er geen akkoord bereikt kon worden met de Noorse overheid. We willen consumenten helpen door hen een beter idee te geven met wie ze in zee gaan als ze iets online kopen. Het basisidee is dat webwinkels een knop op hun site kunnen zetten; als je daarop klikt, zie je betrouwbare informatie over het bedrijf uit verschillende bronnen in één handig overzicht. Dit wordt nu in een aantal klantpanels verder ontwikkeld en we verwachten deze dienst in 2017 te introduceren.“
Serieuze gesprekken
“Als het ons sneller brengt waar we willen zijn, kunnen we ook gerichte acquisities doen. Zo praten we op dit moment met een partij die zich bezighoudt met digitale identiteiten. Ik verwacht hier veel van. We zien dat er grote behoefte is aan praktische oplossingen voor identiteitsmanagement op internet. De markt vraagt om een gerenommeerde, onafhankelijke partij om dat op te pakken. Mensen vertrouwen hun persoonlijke gegevens immers liever niet toe aan een commerciële partij. SIDN is zo’n partij.”
Samen met de registrars
Moet de registry van .nl zich wel in zulke avonturen storten? Een aantal registrars vindt dat SIDN zich beter kan beperken tot haar kerntaken. Ze vrezen onder meer verlies aan kwaliteit als SIDN zich ook op andere gebieden gaat richten. Onterecht, vindt Arjan. “Bij alles wat we doen, gaat het ons om de toegevoegde waarde voor de internetcommunity. Eventuele winst uit activiteiten wordt opnieuw geïnvesteerd. In de ontwikkeling van het internet in bredere zin, maar zeker ook in .nl. Goed beheer van de .nl-zone is onze kerntaak. Die moet 100% gegarandeerd zijn. Gelukkig hebben we dat nu heel goed op orde. De registrartevredenheid is gestegen tot een 8,1 in 2016. Maar continuïteit is voor de registrars net zo goed een issue. Als domeinnamen minder belangrijk worden, dan raakt dat direct hun business. De nieuwe proposities die wij ontwikkelen, zijn ook in het voordeel van de registrars. Zij kunnen hiermee up- en cross-sellen. Waar het kan, werken we met hen samen. SIDN zet ook liever geen eigen verkoopkanaal op. Die taak kunnen de registrars vele malen beter uitvoeren.”
Een spannend jaar
2017 wordt een spannend jaar voor SIDN en voor Arjan persoonlijk. “We zetten nu vol in op een aantal new business-trajecten. Voor mij is het jaar pas geslaagd als we met succes een nieuwe propositie weten te introduceren en een acquisitie afronden, én als we onze kerntaken op .nl met dezelfde performance en registrartevredenheid blijven uitvoeren. Daarnaast moeten we plannen klaar hebben liggen voor 2018, moet de bekendheid van SIDN zijn gegroeid en de samenwerking met registrars verstevigd. Ik ga vanaf nu elke maand een dag op pad om registrars te bezoeken. Ik ben heel benieuwd welke ideeën er bij hen leven. Met een goed idee mogen mensen me dan ook altijd e-mailen.”
Heb jij een goede tip voor Arjan? Je bereikt hem via arjan.middelkoop@sidn.nl.