Op 17 mei lanceerde SIDN de online campagne ‘Hackman’. Hierin gaat ethisch hacker Rickey Gevers de uitdaging aan om actrice en presentatrice Lieke van Lexmond te hacken. Daarnaast geeft Gevers tips voor veiliger online gedrag. Met deze campagne willen we Nederlanders meer bewust maken van hun online identiteit en veiligheid, en de risico’s in kaart brengen. Marketeer Sietske Plantinga en online communicatiespecialist Nicole Wedler van SIDN vertellen over de campagne.
Een veiliger internet voor iedereen
Hackman.nlSietske: “SIDN is bij de meeste mensen vooral bekend als de partij die de .nl-domeinnamen uitgeeft. Onze missie is echter veel breder: wij willen bijdragen aan een veiliger internet voor iedereen in Nederland. Met Hackman doen we dat op een moderne en toegankelijke manier. De online video’s waarin een bekende Nederlander gehackt wordt door ethisch hacker Rickey Gevers zijn daarvoor een prima trigger. Uiteindelijk willen wij met deze campagne meer dan een miljoen mensen bereiken”.
Internetveiligheid begint bij jezelf
“Onderzoek van het CBS laat zien dat meer dan de helft van de Nederlanders zich weleens zorgen maakt over zijn veiligheid op internet,” vertelt Sietske. “Dit is natuurlijk zorgelijk, maar zoals zo vaak, geldt hier ook: het begint bij jezelf. We willen daarom het veiligheidsbewustzijn van de Nederlanders vergroten. Tegelijkertijd willen we duidelijk maken wat wíj doen om het internet in Nederland veilig te maken. We investeren veel in internetveiligheid in Nederland en het is goed dat mensen ons kennen en weten wat wij voor hen doen. Per slot van rekening zijn miljoenen Nederlanders als houder van een .nl-domein of als internetgebruiker afhankelijk van onze dienstverlening.”
100.000 mensen bekeken de video al
In online video’s zie je hoe Rickey Gevers te werk gaat om binnen te dringen in de (online) wereld van Lieke van Lexmond. Hierdoor worden kijkers gewezen op de mogelijke risico’s van hun eigen dagelijkse online gedrag. Nicole: “De campagne loopt heel goed! In de eerste week bezochten al meer dan 10.000 mensen de site en deden duizenden van hen de test. Meer dan 100.000 mensen bekeken de video op social media. Met name de keuze voor Lieke van Lexmond blijkt een gouden greep. Zij spreekt echt een hele brede doelgroep aan.”

Ruimte voor verbetering
Op de Hackman-website kun je testen hoe veilig je eigen online gedrag is. Gebruik je bijvoorbeeld vaak openbare wifi-verbindingen of heb je je wachtwoorden opgeslagen in de browser? Aan de hand van de antwoorden geeft Rickey tips hoe je je online gedrag kunt verbeteren. Gevraagd naar hoe het is gesteld met het veiligheidsbewustzijn van de Nederlanders antwoordt Nicole: “Daar is ruimte voor verbetering. Wij doen regelmatig onderzoek naar veiligheidsbewustzijn. Onder meer in ons onderzoek naar de trends in internetgebruik. Daaruit blijkt overigens dat hoe ouder de internetgebruiker, hoe meer aandacht hij of zij voor zijn eigen online security heeft.”
Als ze nog durven
Sietske: “Hackman begon met de smartphone van Lieke, maar daar blijft het niet bij. Bezoekers van het platform kunnen stemmen op wat Hackman nog meer onder handen moet nemen. In de komende weken publiceren we hiervan ook video’s.” Gaat Hackman nog meer BN’ers onder handen nemen? Sietske: “Wie weet, als er na Lieke nog BNers zijn die durven. :-)”