Goede vooruitzichten voor online economie in 2019

Het gaat goed met de online economie. De groei is al jaren op rij bovengemiddeld en online aanbieders profiteren van het gunstige economische klimaat. Maar dat economische klimaat is wel altijd onzeker. Blijft het goed gaan? Komt er in 2019 een recessie? En zo ja: wat betekent dat voor de online economie? Voor de komende 6 maanden zijn de vooruitzichten in ieder geval goed.

Nederlander ruim 60 uur per maand online via smartphone Merken en domeinnamen: de Coolblue-case

Groeicijfers .nl trekken aan in Q4

Uit diverse onderzoeken blijkt dat nieuwe registraties van domeinnamen een goede indicator zijn van de investeringsbereidheid in online bedrijvigheid. Nu worden de domeinnamen geregistreerd, om vervolgens ergens in de komende periode de bijbehorende website in de lucht te brengen. Deze indicator kijkt ongeveer 6 maanden vooruit. In de laatste maanden van 2018 zien wij het aantal nieuwe registraties van domeinnamen in Nederland aantrekken. Dat duidt op veel plannen voor 2019.

Bedrijven verwachten groei

Afgelopen maand publiceerden wij de laatste editie van ons 2-jaarlijkse onderzoek naar de trends in het internetgebruik. Daarin hebben wij 500 bedrijven gevraagd naar hun verwachtingen t.a.v. websites en domeinnamen. De grote meerderheid van deze bedrijven (73%) geeft aan in de komende jaren meer domeinnamen te gaan registreren, waarbij uitbreiding van online activiteiten de belangrijkste drijver is.

Consolidatie ook trend

De 27% die dat niet voorziet is even positief over de vooruitzichten, maar beperkt het aantal websites en domeinnamen vooral om alle activiteiten onder een centraal merk te concentreren.  Een keuze die eerder al werd gemaakt door Coolblue. Hiermee wordt het makkelijker om met een eigen app een plek op het scherm van de smartphone te veroveren.

Smartphone drijft groei

Want die smartphone is een belangrijke reden dat de online vooruitzichten goed zijn. De smartphone was al dominant om informatie te zoeken, maar is in de afgelopen 2 jaar ook steeds belangrijker geworden voor het daadwerkelijk doen van aankopen. Het gebruik van shoppingapps explodeerde, evenals het aantal bezochte sites.

Doen wij hiermee nu ook een uitspraak over de gehele economie? Nee. En wij claimen ook niet de toekomst met zekerheid te kunnen voorspellen. Maar dat de vooruitzichten voor online in Nederland goed zijn, staat vast.

Meer lezen? Download het rapport Trends in internetgebruik.