Goed design en passende domeinnaam verhogen vertrouwen in webwinkel

Resultaten van een onderzoek onder het SIDN Panel

Ontwerpschets van de webdesigner in ontwerpstudio

Waarop baseer je jouw vertrouwen in een webshop? Is dat op basis van een domeinnaam, een extensie (.nl, .com, etc.) of op basis van eventuele keurmerken die op de website staan? Of geven reviews de doorslag bij je aankoop? Deze vraag stelden wij afgelopen maand aan het SIDN Panel. Het design van de website blijkt voor de panelleden een van de belangrijkste factoren in de keuze voor een webshop te zijn. De best passende domeinnaam ook.

Levertijd, reviews en design zijn belangrijkste USP

De leden van het panel zijn over het algemeen doorgewinterde internetgebruikers en gewend veel online te doen. Voor het doen van aankopen zoeken zij in de eerste plaats een site die goede reviews krijgt en snel kan leveren. Zij zijn ook kritisch: 70% van de respondenten heeft in de afgelopen maanden afgezien van een aankoop, omdat zij de webwinkel niet vertrouwden.

Reviews zijn grootste afhaakfactor

Deze cijfers zeggen overigens niet alles over de kans om daadwerkelijk niet bij een webwinkel te kopen. De panelleden geven vooral aan dat reviews doorslaggevend zijn:

“Wellicht was de webshop te goeder trouw, maar er waren geen reviews. Op een bekende website was het product een stuk duurder, maar toch heb ik daar gekocht.”

Panellid SIDN Panel

Opmaak en informatie zeer belangrijk

Voor de betrouwbaarheid kijken zij daarnaast vooral naar het design. Dat laatste is in lijn met ons eerdere mkb-onderzoek waaruit bleek dat design een van de meest rendabele investeringen is die een startende ondernemer kan doen. Opmaak gaat overigens niet alleen maar over ontwerp en stijl, maar ook over wat er zichtbaar vermeld wordt. Vooral iDEAL is in de praktijk bijna onmisbaar en eigenlijk een keurmerk op zich.

Gegevens die met een zichtbare vermelding bijdragen aan geloofwaardigheid zijn:

  1. iDEAL-deal logo en mogelijkheid om met iDEAL te betalen (67%)

  2. Adres in Nederland met telefoonnummer (64%)

  3. TLS-certificaat (https) (61%)

  4. Keurmerken zoals Thuiswinkelwaarborg, Stichting Garantiefonds Reisgelden (36%)

“Een webwinkel met een 06-nummer en voornaam is voor mij echt een afknapper”

Panellid SIDN Panel

Betrouwbaarheid levert geld op

Betrouwbaarheid en bekendheid vertaalt zich ook in de bereidheid meer te betalen. Bij een bedrag van € 150 voor goederen zijn mensen bereid tot € 160 te betalen als ze een beter gevoel hebben bij de webwinkel. Vooral Bol.com scoort hier goed. Bij concurrenten als Amazon en Zalando is die bereidheid lager.

Domeinnaam: .nl top

Natuurlijk waren wij ook geïnteresseerd in de rol van de domeinnaam bij aankopen. Daarvoor vroegen wij op welke sites mensen bepaalde aankopen zouden doen. Een panel van SIDN neigt wellicht sterk naar .nl, maar er waren wel interessante verschillen. Voor het kopen van goederen of het boeken van lokale uitstapjes is .nl met 89% het domein van de eerste voorkeur. Maar bij reizen kiest 23% voor .com en bij goede doelen 20% voor .org.

Wat is het SIDN Panel?

Het SIDN Panel is een groep van zo’n 165 domeinnaamhouders en andere geïnteresseerden die wij maandelijks vragen en stellingen over domeinnamen, internet en aanverwante onderwerpen voorleggen. Onder de leden verloten wij maandelijks waardebonnen. Het SIDN Panel groeit iedere week door. Wil je ook bijdragen aan onderzoeken zoals deze? Meld je dan aan.