Gemakkelijk online contact met je gemeente dankzij veilige authenticatie

De pilot ID Contact integreert het identiteitsplatform IRMA

Helpdeskmedewerker met headset op haar hoofd voert gesprek

Ben je zojuist verhuisd of wil je jouw rijbewijs verlengen? Dan neem je contact op met je gemeente. Om zeker te weten dat jij het bent, heeft de gemeente vaak een aantal gegevens van je nodig. Betrouwbare authenticatie is belangrijk om persoonlijke zaken op een veilige en makkelijke manier af te handelen. Daarbij is het vaak zo, dat inwoners meer gegevens van zichzelf vrijgeven dan nodig is. Daarom startten de gemeenten Arnhem, Nijmegen en de regio Drechtsteden samen met Tweede Golf en de HAN University of Applied Sciences in 2020 de pilot ID Bellen. In deze pilot maakten zij gebruik van het identiteitsplatform IRMALink opent in een nieuwe browsertab, waardoor inwoners op een privacyvriendelijke manier konden bellen met hun gemeente. Inmiddels is deze pilot afgerond en zijn er mooie vervolgstappen gemaakt met de integratie van IRMA. Erik van den Heuvel, Product Owner bij de gemeente Arnhem, vertelt over de vervolgpilot ID Contact en de gezamenlijke ambities voor een veilige en toegankelijke digitale omgeving.

I Reveal My Attributes

Erik van den Heuvel, Product Owner bij de gemeente Arnhem
Erik van den Heuvel, Product Owner bij de gemeente Arnhem

Het platform IRMA staat voor I Reveal My Attributes en is ontwikkeld door stichting Privacy by DesignLink opent in een nieuwe browsertab. Gebruikers kunnen via de gratis IRMA-app een eigen online paspoort maken, waarin ze unieke persoonlijke kenmerken van zichzelf bekendmaken. Denk aan gegevens uit je Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens komen van officiële instanties zoals in het geval van je BRP van je eigen gemeente. IRMA werkt als volgt: de gebruiker voegt persoonlijke gegevens toe aan zijn IRMA-app. Stel dat hij de gemeente wil bellen, dan bezoekt hij de website voor contactgegevens. Daar vindt hij het telefoonnummer en een QR-code. Met de QR-code vraagt de gemeente via de IRMA-app om jouw noodzakelijke gegevens, geef je akkoord en bel je vervolgens automatisch naar de gemeente. De medewerker van de gemeente krijgt een melding van de inkomende beller en ziet de benodigde persoonlijke gegevens direct op zijn scherm.

“De kracht van IRMA is dat de gebruiker alleen noodzakelijke gegevens vrijgeeft en dat je gegevens niet centraal, maar alleen op jouw smartphone zijn opgeslagen. Daarnaast neemt het identificeren van een persoon dankzij IRMA minder tijd in beslag en gebeurt de authenticatie op afstand én op een veilige manier”, vertelt Erik van den Heuvel. “IRMA is inmiddels al ver ontwikkeld en een sterke speler als het gaat om privacy en veilige authenticatie. Daardoor kan dit platform bijdragen aan de verrijking van online diensten zoals telefoneren, maar ook videobellen en chatten.”

Veilig contact met je gemeente

Erik: “Gemeenten zien dat chat- en videofuncties de afgelopen jaren steeds meer worden gebruikt. Mede door COVID-19, hebben we steeds meer online contact met elkaar. Het is belangrijk dat identificatie en authenticatie ook via deze kanalen mogelijk is. Daarom startten de gemeenten ArnhemLink opent in een nieuwe browsertab, NijmegenLink opent in een nieuwe browsertab en de regio DrechtstedenLink opent in een nieuwe browsertab in samenwerking met de BelastingdienstLink opent in een nieuwe browsertab, DigicampusLink opent in een nieuwe browsertab, NovumLink opent in een nieuwe browsertab, HAN University of Applied SciencesLink opent in een nieuwe browsertab, Tweede GolfLink opent in een nieuwe browsertab en iHubLink opent in een nieuwe browsertab de pilot ID Contact. ID staat voor innovatie in dienstverlening. Deze pilot is een vervolg op ID Bellen, waarin we de huidige versie van ID Bellen verbeteren en we authenticatie voor video- en chatfuncties van gemeenten onderzoeken en ontwikkelen.”

“We startten de pilot met een onderzoek naar de behoeften van inwoners, als het gaat om contact met hun gemeenten. Het is belangrijk dat ID Contact straks voor iedereen toegankelijk is, ook voor inwoners die moeite hebben met het gebruiken van digitale systemen. Binnen de pilot werken we volgens de scrum-methode in korte sprints van een maand. Door middel van korte iteraties testen we de uitkomsten bij verschillende focusgroepen. Vervolgens implementeren we hun suggesties en verbeteren we ons systeem. Doordat we in deze pilot met verschillende partners werken, hebben we alle aspecten afgedekt”, legt Erik uit. “Zo houdt de HAN zich bijvoorbeeld bezig met het onderzoeken van de behoeften van inwoners als het gaat om digitale systemen. En Tweede Golf ondersteunt ons bij de ontwikkeling van de opensourcesoftware. Daardoor werken we echt aan een gezamenlijk doel: eenvoudig en veilig contact met de overheid. Zo kan straks iedereen op een toegankelijk manier zijn of haar persoonlijke overheidszaken regelen. Het is mooi om te zien dat we die ambitie met elkaar delen.”

De rol van SIDN

“SIDN is voor ons de sparringpartner die ons scherp houdt als het gaat om privacy, bescherming van persoonsgegevens en een open en toegankelijk internet voor iedereen. Zo kijkt SIDN samen met ons hoe mensen zo min mogelijk persoonlijke gegevens hoeven vrij te geven. Is het bijvoorbeeld voldoende om via de IRMA-app alleen je geboortedatum te tonen om jezelf te identificeren? Of kan zelfs een groen vinkje via de applicatie voldoende zijn om aan de gemeente te tonen wie je bent?” Daarnaast draagt SIDN op andere manieren bij aan IRMA. Onder andere door de cruciale server in de IRMA-structuur te beheren en bescherming te bieden tegen cyber- en DDoS-aanvallen.

ID Contact vormt de stekkerdoos

“Met ID Contact geven we inwoners de mogelijkheid om contact te hebben met hun gemeente via video-, chat- of belfuncties. Ook als het gaat om authenticatie, kiezen inwoners zelf of zij de IRMA-app gebruiken of zich identificeren via DigiD. Daarom zien we ID Contact als een stekkerdoos: we willen ervoor zorgen dat chat-, video- en telefoniesystemen, IRMA én andere veilige authenticatiesystemen aangesloten kunnen worden op de stekkerdoos.” “In eerste instantie is ons doel om alle gemeenten in Nederland de kans te geven om ID Contact uit te proberen, nadat het systeem verder is uitgerold en ontwikkeld. Daarnaast geloof ik ook in de toegevoegde waarde van het systeem voor bedrijven die met authenticatie te maken hebben. ID Contact biedt overheidsinstanties en bedrijven straks de mogelijkheid om hun online dienstverlening te beveiligen en te verbeteren”, aldus Erik. Wil je bijdragen aan de ontwikkeling van ID Contact en meedenken in de pilot? Neem dan contact op met Erik van den Heuvel via erik.vanden.heuvel@arnhem.nlLink opent in een nieuwe browsertab of ga voor meer informatie naar Link opent in een nieuwe browsertabwww.idcontact.nlLink opent in een nieuwe browsertab.