Gaat .nl naar de zes miljoen?

Zakelijke websites drijven de groei

Ongeveer 10 jaar geleden vierden we bij SIDN regelmatig een mijlpaal: 2 miljoen .nl-domeinnamen, 3 miljoen, 4 miljoen. Maar na de 5 miljoen in 2012 bleef het lang stil. De groei vlakte af, maar afgelopen week passeerde de teller de 5,9 miljoen en rees bij ons de vraag: gaat het .nl-domein de 6 miljoen aantikken?

Merken en domeinnamen: de Coolblue-case Goede vooruitzichten voor online economie in 2019

Het pessimisme van de crisis

Ik zeg het eerlijk: Ik had er in 2012 een hard hoofd in. De crisis was op haar hoogtepunt. De groei van het Nederlandse domein vlakte af. Facebook en apps zouden websites overbodig maken. Het Nederlands elftal ging af als een gieter op het EK. Bovendien hoorde de marktpenetratie in Nederland op dat moment al tot de hoogste ter wereld (49%). Maar de crisis ging over en de afgelopen jaren verdwenen de wolken voor de zon.

Online ondernemersklimaat sterk

De belangrijkste reden waarom het met .nl zo goed gaat, is het online ondernemersklimaat in Nederland. Dat is zonder meer fantastisch. In Nederland worden in de meest uiteenlopende sectoren online zaken gedaan. Vaak door bedrijven waarvan je het niet direct verwacht. Waar ondernemers in de meeste andere Europese landen vooral offline starten, gaat de meerderheid van de Nederlandse starters voor een eigen website.

Recordaantal nieuwe ondernemingen

Het aantal ondernemers blijft bovendien maar stijgen. Was er in de crisis vaak sprake van ‘gedwongen ondernemerschap’, de laatste jaren kiezen steeds meer mensen bewust voor het realiseren van hun eigen idee. Jaar op jaar neemt het aantal starters toe. Onlangs rapporteerde de KvK dat 2019 nu al een recordjaar is met ruim 160.000 nieuwe ondernemingen.

Die ondernemerstrend verklaart ook waarom Facebook en apps weinig negatieve invloed hebben op de vraag naar websites en domeinnamen. Facebook en andere social media hebben weliswaar de rol van privéwebsites grotendeels overgenomen, maar de verschuiving van de vraag naar het zakelijke segment heeft dit meer dan goed gemaakt.

Verschuiving vraag naar zakelijk

Zo is zakelijk gebruik op dit moment het belangrijkste registratiemotief bij particulieren (40%) tussen de 20 en 40, het leeftijdssegment waaruit de meeste particuliere registraties voortkomen. De vraag vanuit rechtspersonen (60%) is vanzelfsprekend vrijwel geheel zakelijk, zodat onder de streep meer dan 85% van alle registraties een zakelijk doel dient. Er zijn in Nederland vrijwel geen ondernemers die social media als substituut voor een eigen website zien. Ook hier weer in tegenstelling tot andere landen.

Kracht registrarkanaal

Ook het Nederlandse registrarkanaal speelt een belangrijke rol. In de afgelopen jaren zijn de 1.200 .nl-registrars en hun resellers er steeds beter in geslaagd de levenscyclus van een domeinnaam te verlengen. Het aantal opheffingen als percentage van de totale .nl-zone is afgenomen. Dat komt vooral door de hoge kwaliteit van het .nl-domeinnamenportfolio. Ten opzichte van andere extensies worden relatief veel .nl-domeinnamen gebruikt voor mail en websites. Mede daarom is het Nederlands marktaandeel van .nl in websites (77%) veel hoger dan het marktaandeel in domeinnamen (64%).

Het merk .nl

Ten slotte zegt de groei ook iets over de merkkracht van .nl. Sinds 2012 kwamen er honderden nieuwe topleveldomeinen bij, maar geen enkele heeft significant marktaandeel kunnen verwerven. Bestaande TLD’s verloren zelfs marktaandeel (.eu). De voornaamste reden: consumenten en bedrijven vertrouwen .nl meer dan andere domeinen, waardoor ze bij het registreren van een domeinnaam ook voor .nl kiezen. Ook als de naam van hun eerste voorkeur al bezet is.

De toekomst

Wat zegt dit nu over de komende jaren? De grens van 6 miljoen .nl’s nadert. De conjunctuur kan komende jaren wellicht minder worden (Brexit anyone?), maar de online ondernemerstrend lijkt structureel te zijn. Daarmee lijkt het een kwestie van tijd. Toch blijft het de vraag wat andere trends in de markt gaan doen met de nieuwe registraties. Kleine webshops gaan steeds meer op in grote platforms. Grote e-commerce-spelers als Coolblue snijden in het aantal merken dat ze voeren.

De groei van .nl ligt nu tussen de 5 tot 10.000 per maand. In dit tempo duurt het nog ruim een jaar voor wij de 6 miljoen aantikken. In die tijd kan de wereld sterk veranderen.