Freedom Internet: een isp die privacy voorop stelt

Een interview met CEO Anco Scholte ter Horst

Het was een van de grootste Nederlandse internetnieuwtjes van 2019: de integratie van XS4ALL door KPN. Het leidde tot het actiecomité ‘XS4ALL Moet Blijven’ en de oprichting van de nieuwe isp Freedom Internet. Dit bedrijf wil een plek op de markt veroveren met onder meer privacy-by-design, native IPv6 en de nieuwste e-mailstandaarden. We spraken met CEO Anco Scholte ter Horst.

Hoe raakte je betrokken bij Freedom Internet?

Anco Scholte ter Horst, CEO Freedom Internet
Anco Scholte ter Horst, CEO Freedom Internet

“Tussen 2003 en 2005 werkte ik bij XS4ALL. Ik ging daar weg om mijn droom waar te maken: ondernemen. Maar ik bleef altijd contact houden met mijn collega’s uit die tijd. We waren een hechte club en komen zeker eens per jaar bij elkaar. Toen ik hoorde dat KPN van plan was om te stoppen met XS4ALL dacht ik meteen: dat is niet slim. XS4ALL is zoveel meer dan een label. Het zou eeuwig zonde zijn om daar de stekker uit te trekken. Dus toen mijn oud-collega Kirsten Verdel een handtekeningenactie startte, heb ik haar meteen gevraagd of ik kon helpen.”

Was het direct duidelijk dat jullie een nieuwe isp zouden oprichten?

“Het beslissende moment kwam pas op 19 september. Op die dag weigerde KPN ons bod op XS4ALL. Ook maakte het bedrijf bekend dat ze de adviezen van de OR van XS4ALL naast zich neer zou leggen. Dit was voor ons hét moment om onze plannen voor Freedom Internet door te zetten. Daarvoor was onze doelstelling steeds om XS4ALL te behouden, maar dat bleek dus helaas onmogelijk, KPN wilde echt niet.”

Wat was de grootste uitdaging?

“Geld. Voor de overname van XS4ALL konden we de financiering wel rond krijgen. Een goedlopend bedrijf overnemen is echter iets heel anders dan een start-up beginnen. Banken stonden niet te springen om ons een lening te geven. Daarom hebben we het geprobeerd met crowdfunding. Binnen 3 dagen haalden we 2,5 miljoen euro op. Het succes was zo groot dat we het NOS Journaal haalden. De handtekeningenactie voor het behoud van XS4ALL was 55 duizend keer ondertekend. Dat is prachtig, maar is dat ook échte commitment? We besloten mensen te vragen om founding member te worden. Voor 50 euro kon men zich intekenen als klant. Ook dit werd een succes. Binnen een week gaven meer dan 10.000 mensen zich op.”

Onlangs maakte KPN bekend dat XS4ALL toch blijft bestaan. Vervalt daarmee niet de reden om Freedom Internet te beginnen?

“Zeker niet. Alleen de náám XS4ALL blijft, maar de integratie met KPN gaat gewoon door. Het personeel wordt KPN-personeel, de OR wordt opgeheven, de techniek op de achtergrond wordt vervangen door KPN-techniek. Klanten trappen er niet in. Dat zie je aan de NPS-scores die maar blijven dalen, terwijl ze bij XS4ALL juist altijd uitzonderlijk hoog waren. Ze hebben door dat alles waar XS4ALL voor staat op deze wijze echt verdwijnt.”

Wat heeft Freedom Internet dat andere isp’s niet hebben?

“We hebben enkele belangrijke uitgangspunten die ons onderscheiden van andere aanbieders. Goede support is misschien wel de belangrijkste. We maken geen gebruik van een extern callcenter maar hebben een eigen helpdesk. Bij ons krijg je altijd iemand aan de lijn met kennis en expertise. Daarnaast is het belangrijk dat we onafhankelijk zijn. We willen een zelfstandig geluid laten horen en ons uitspreken over zaken als digitale burgerrechten en privacy. Onze winst gaat naar een stichting die daarmee de internetgemeenschap kan ondersteunen bij bijvoorbeeld open source projecten. En ten slotte werken we volgens de privacy-by-design-filosofie. Voor de meeste isp’s heeft privacy te maken met compliance, met voldoen aan de wet. Voor ons is het de basis voor alles wat we doen.”

Hoe gaan consumenten dat terugzien in het aanbod?

“Natuurlijk zullen we een standaard bellen-, tv- en internetabonnement bieden. We denken over andere zaken, zoals standaard VPN en een password-manager. Maar wat het uiteindelijke aanbod wordt, wordt pas duidelijk in maart als we starten."

In de pers hadden jullie het over een ‘meekijk-vrij e-mailadres’. Wat is dat?

“Dat is een voorbeeld van privacy-by-design. Als je bij ons een e-mailadres krijgt, zorgen wij ervoor dat we helemaal niet mee kúnnen kijken naar de inhoud van e-mails. E-mail hoort veilig te zijn. Ook veilig voor misbruik door ons. Moderne standaarden als native IPv6, DNSSEC en verschillende e-mailstandaarden zijn voor ons een must-have. Het is onbegrijpelijk dat andere isp’s zo langzaam zijn met de invoering hiervan. We hebben er zelfs even over gedacht om de eerste IPv6-only provider van Nederland te worden, maar dat bleek helaas niet mogelijk. Teveel websites en apparatuur kunnen nog alleen overweg met IPv4. Ironisch genoeg is een van de uitdagingen waarvoor we nu staan of we wel genoeg IPv4-adressen kunnen krijgen."

Hoever zijn jullie?

“We werken heel hard om alles gereed te krijgen voor de eerste aansluitingen in maart. We hebben een supportteam en een developmentteam. Op 29 maart starten we officieel met een launch-party in Paradiso. Aan het einde van het jaar is ons doel om 25 duizend klanten hebben. Daarmee zijn we groot genoeg om winstgevend te zijn en verder door te groeien.”