Eigen domeinnaamextensies voor steden en regio’s: waar liggen de kansen?

Onderzoek SIDN brengt mogelijkheden in beeld

Amsterdamse vlag op een binnenvaartschip

In 2026 is het naar verwachting weer mogelijk om een eigen domeinnaamextensie aan te vragen bij ICANN. Bedrijven en overheden kunnen dan een eigen extensie met hun naam aanvragen. Van deze laatste groep hebben op dit moment alleen de Gemeente Amsterdam (.amsterdam) en de provincie Friesland (.frl) dit. Het domein van Amsterdam is beschikbaar sinds 2014 en behoort tot de meest succesvolle stedendomeinen ter wereld. Dat roept de vraag op in hoeverre er in Nederland ruimte is voor andere steden en regio’s om een eigen domeinnaamextensie aan te voeren. Is er behoefte aan bijvoorbeeld een .rotterdam-domein? Of een domein voor Twente? En welke mogelijkheden zijn er voor grote organisaties?

Onderzoek door Markteffect

In opdracht van SIDN heeft onderzoeksbureau Markteffect onderzocht hoe Nederlandse internetgebruikers denken over eigen domeinnaamextensies voor regio’s, steden en organisaties. Het onderzoek met ruim 1.000 respondenten biedt interessante inzichten voor Nederlandse steden en regio's die overwegen een eigen domeinnaamextensie aan te vragen. Het onderzoek laat zien dat er een aanzienlijke groep Nederlanders is die specifieke domeinnaamextensies voor websites van steden en regio’s wel ziet zitten.

Positieve reacties op lokale domeinen

In het onderzoek werden diverse extensies voorgelegd met behulp van meerkeuzevragen. Respondenten werd gevraagd welke extensies zij het best bij een stad regio of organisatie vonden passen. Daarbij werden de mogelijke extensies vergeleken met bestaande extensies als .nl en .com. Vooral .rotterdam scoorde hier opvallend goed.

Welke websitenaam past volgens jou het beste bij de gemeente Rotterdam (Markteffect, n=1015)?

rotterdam.nl

62%

gemeente.rotterdam

23%

rotterdam.com

9%

rotterdam.holland

3%

rotterdam.eu

3%

Ouderen overwegend positief

Opvallend is dat vooral ouderen positief staan tegenover alternatieve extensies als .rotterdam. Dit kan duiden op een groeiende behoefte onder ouderen aan digitale diensten die specifiek zijn gericht op hun regio.

Kansen voor regio’s ook in toerisme

Naast .rotterdam scoorde ook de extensie .zeeland hoog, wat aangeeft dat er ook interesse is in domeinen voor provincies. De extensie .twente scoorde hoog voor toeristische toepassingen. Dit biedt kansen voor regio's om hun toeristische aanbod beter onder de aandacht te brengen. Door een eigen domeinnaamextensie te gebruiken, kunnen toeristische bedrijven en organisaties een sterkere online aanwezigheid opbouwen en zich onderscheiden van de concurrentie.

In hoeverre vind je onderstaande domeinnamen passen bij een organisatie, gemeente of regio? (Markteffect, n=1015)

Totaal

https://provincie.zeeland

90%

https://gemeente.utrecht

89%

https://toerisme.twente

85%

https://gegevens.kadaster

78%

https://betalen.rabobank

77%

Niet alle mogelijke extensies kansrijk

Het onderzoek laat ook zien dat er minder enthousiasme is voor de extensie .holland (een extensie die in de vorige ronde was uitgesloten). Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals de grote geografische omvang van de regio Holland of het feit dat er al veel andere domeinnaamextensies beschikbaar zijn die een vergelijkbare betekenis hebben. Ook de overlap met .nl kan een rol spelen. Ook domeinnaamextensies voor specifieke organisaties, zoals .kadaster, blijken iets minder populair te zijn, zij het met grote verschillen tussen de organisaties.

Conclusie en aanbevelingen

Het onderzoek laat zien dat er een markt is voor specifieke domeinnaamextensies voor Nederlandse steden en regio's. Vooral voor grotere steden en regio's met een sterke lokale identiteit kan een eigen extensie een waardevolle aanvulling zijn op het online aanbod.

Voor steden en regio's die overwegen een eigen extensie aan te vragen, is het belangrijk om de volgende punten in overweging te nemen:

  • Doelgroep: bepaal voor wie de extensie bedoeld is en welke behoeften deze groep heeft.

  • Marketing: ontwikkel een effectieve marketingstrategie om de nieuwe extensie onder de aandacht te brengen.

  • Samenwerking: werk samen met lokale bedrijven en organisaties om de nieuwe extensie te promoten.

Door zorgvuldig over deze aspecten na te denken, kunnen steden en regio's ervoor zorgen dat een eigen domeinnaamextensie een succes wordt.

Meer weten?

Wil je meer weten over een eigen domeinnaamextensie? Kijk op sidn.nl.