Een professioneel e-mailadres levert je zakelijk succes op
Professioneel adres wordt serieuzer genomen
Professioneel adres wordt serieuzer genomen
Ondernemers kunnen niet zonder zakelijk e-mailadres. Bevat dat e-mailadres ook nog je eigen domeinnaam in plaats van bijvoorbeeld een Gmail- of Hotmail-adres, dan vergroot je je kans op succes. Ook sollicitanten die een eigen e-mailadres gebruiken, maken een betere indruk en verhogen hun kans aangenomen te worden. Dat blijkt uit ons onderzoek naar e-mailgebruik onder ondernemers en zelfstandig professionals.
Eind mei onderzochten we het e-mailgebruik van ondernemers aan de hand van een mini-enquête. Deze verspreidden we onder andere onder de leden van het SIDN Panel. In totaal vulden 141 ondernemers en professionals de vragenlijst in.
Opvallend was hoeveel waarde mensen hechten aan zakelijke mail. Maar liefst 88% benadrukte dat dit belangrijk of zeer belangrijk voor ze is. Hierbij meldde het merendeel (67%) dat hun zakelijke mailadres op een eigen .nl-domeinnaam eindigde. Het hebben van een professionele, Nederlandse uitstraling was hiervoor het belangrijkste argument.
Een gering percentage (5%) liet weten een Gmail- of Hotmail-adres voor hun bedrijf te gebruiken. Slechts een enkeling koos voor het adres dat zijn internetprovider uitgeeft (bijvoorbeeld @ziggo.nl). Voor deze kleine groep is gemak de meest genoemde beweegreden. Vaak hebben ze dit adres al of lijkt het ze complex om een e-mailadres aan te maken met behulp van hun eigen domeinnaam.
Dat is jammer, want ons onderzoek wijst ook uit dat je met een professioneel .nl-mailadres beter overkomt en serieuzer wordt genomen. Zeker als het om sollicitaties en offertes gaat. Zo maakte bij 75% de offerte van offerte@aannemersbedrijf.nl de beste indruk. Slechts 3% kreeg een goed gevoel bij diezelfde offerte vanaf aannemersbedrijf@gmail.com. Ook de sollicitatie die vanaf een eigen .nl-domein werd verzonden, kwam als beste uit de bus. Bij de helft kwam dit beter over dan een Gmail-adres (9%). Een derde had geen voorkeur.
Q: Stel, je ontvangt een aantal offertes naar aanleiding van een verbouwingsklus die voor je onderneming moet worden uitgevoerd. Welke aanbieder maakt op jou de beste indruk? (n=98)
Tot slot was het opvallend dat e-mailadressen aanmaken met daarin je domeinnaam als eenvoudig werd ervaren. 65% van de ondervraagden die deze stap namen, ervoeren dit proces als makkelijk of zelfs zeer makkelijk. Slechts een kleine 4% gaf aan het lastig te vinden. Een eigen domein voor jouw zakelijke e-mailadressen gebruiken, hoeft dus zeker niet moeilijk te zijn of veel tijd te kosten. De resultaten laten zien dat dit zich dubbel en dwars uitbetaalt in de vorm van een professionele uitstraling en een betere indruk.