Domeinnamen minder snel opgeheven

Afgelopen jaar groeide .nl met ruim 80.000 domeinnamen. Een resultaat dat vooral te danken was aan een lager aantal opheffingen dan verwacht. Onverwacht? Ja, maar positief.  Het zegt iets over veranderingen in de manier waarop wij tegen domeinnamen aankijken. En over de economie.

Zet de groei van de online economie in 2017 door? 2016 goed jaar voor .nl
Super bowl

Waarom opheffen?

Over het opheffen van een domeinnaam wordt niet altijd goed nagedacht. De recente hack bij de politie is daar een goed voorbeeld van. Wanneer iemand het besluit tot opheffen neemt, doet hij dat vaak vanwege economische redenen: de naam wordt niet gebruikt, dus weg ermee. Gevraagd naar de redenen om een domeinnaam op te heffen antwoorden mensen doorgaans in termen als: ‘het project ging niet door’ of: ‘wij voeren dit merk niet meer’.

Goed nieuws voor de economie

Mede daarom is het lagere aantal opheffingen goed nieuws voor de economie. Uit historische cijfers blijkt dat  de groei van de domeinnamenmarkt vaak duidt op aantrekkende  bedrijvigheid. Een sterke economie betekent immers dat ‘het project wél doorgaat’. Ons eigen onderzoek naar trends in internetgebruik laat dat ook zien: ten opzichte van 2014 is het aantal bedrijven dat groei van hun online omzet én hun domeinnamenportfolio verwacht sterk toegenomen.

Waarde van een domeinnaam

Een andere, minder voor de hand liggende reden is dat steeds meer mensen en organisaties de intrinsieke waarde van een domeinnaam kennen. Het registreren van een domeinnaam kan vaak al vanaf een tientje per jaar, maar zo’n naam kan op de markt honderden euro’s waard zijn. In het verleden werden veel houders onaangenaam verrast door het nieuws dat hun onlangs opgeheven naam opnieuw was geregistreerd en voor veel geld doorverkocht. Inmiddels weten veel houders dat zij de naam dan beter zelf kunnen houden en direct te koop aan kunnen bieden. Over dergelijke onaangename verrassingen horen wij daarom steeds minder.

Super Bowl

Die domeinnaamwaarde zit overigens weer in de lift. Afgelopen jaren maakten bedrijven voor hun branding steeds vaker gebruik van social media (hashtags), maar in 2016 keerden velen van hen weer terug naar de domeinnaam. Een aardige indicator daarvoor waren de commercials in de pauze van de Amerikaanse Superbowl begin deze maand: voor het eerst in jaren overtrof het aantal advertenties dat verwees naar een domeinnaam weer het aantal advertenties dat verwees naar een Facebook-pagina of Twitter-hashtag.