Domeinnamen en websites steeds sneller live na registratie

Domeinnaam geregistreerd binnen een uur, website in 2 weken

Papieren vliegtuigje met de tekst 'website' in een hand tegen een blauwe lucht. (Concept van de lancering van een website. )

De helft van de .nl-domeinnaamhouders registreert een domeinnaam binnen een uur nadat ze deze bedachten. 95% binnen een week. De bijbehorende website gaat in 80% van de gevallen binnen een maand live. Dat blijkt uit antwoorden van 110 ondernemers in het SIDN Panel. De uitkomsten passen in de trend van de laatste jaren, waarin de tijd tussen registratie en livegang in 10 jaar tijd van iets minder dan 6 maanden naar enkele weken verschoof. De ondernemers zijn over het algemeen zeer tevreden over het domeinnaamregistratieproces, maar domeinkaping is een bron van ergernis.

Snel, sneller, snelst

De tijd tussen registratie van een domeinnaam en livegang van een website lijkt steeds korter te worden. Belangrijkste reden is dat de houders steeds meer ervaring hebben, een vaste registrar hebben en dat de tools om een website live te zetten steeds beter worden. Denk bijvoorbeeld aan websitebuilders en designtemplates. Lag de mediaan voor livegang van een website in 2012 op bijna 6 maanden, nu is dat ongeveer 2 weken. Het domeinnaamregistratieproces gaat nog sneller: als iemand een domeinnaam bedenkt wordt deze meestal binnen een uur geregistreerd.

Staafdiagram die laat zien hoeveel tijd er tussen het moment van registratie van de domeinnaam en het de livegang van de website zit.

Domeinnaam registreren eerste stap voor ondernemers

Als ondernemers een nieuwe activiteit opzetten of starten met een volledig nieuw bedrijf, is het registreren van een domeinnaam meestal de eerste stap die ze zetten. Het businessplan, de bouw van de site en het ontwerp komen later. Daarmee willen ze voorkomen dat de domeinnaam na inschrijving bij de KvK geregistreerd wordt door een andere partij. De gewenste domeinnaam kan dan vervolgens tegen betaling overgenomen worden. Ook wel ‘domeinkaping’ genoemd.

Steeds meer combinaties van extensies

Aan welke domeinnaamextensie geven ondernemers de voorkeur als ze een nieuwe website opzetten? Voorheen was het antwoord dan .nl, .com of een andere extensie. De voorkeur voor een enkele extensie wordt nu steeds meer vervangen door een combinatie op basis van gelijkwaardigheid. Daarbij is de combinatie van een .nl- en een .com-domeinnaam de meest genoemde, maar ook .nl/.eu komt voor. De voornaamste reden is dat ondernemers zowel binnen- als buitenlandse doelgroepen willen aanspreken. Vaak met 2 varianten van de site. Bij domeinnamen voor zakelijke mail speelt deze trend niet en heeft .nl duidelijk de voorkeur.

Hoge tevredenheid over dienstverlening registrars

Domeinnaamhouders hebben steeds vaker een vaste registrar en zijn daar over het algemeen heel tevreden over. 80% registreert nieuwe domeinnamen bij een partij waar ze al eerder registreerden en andere diensten op het gebied van hosting of webdesign afnemen. Als ze een verbeterpunt moeten noemen, noemen ze de telefonische bereikbaarheid. Op de vraag in welke mate ze op een schaal van 1 tot 10 hun registrar zouden aanbevelen, geven houders een ruime 8 waarmee de NPS van registrars op +33% komt.

“Ik heb geen wensen. De service is top en het proces verloopt goed.”

Staafdiagram dat laat zien hoe waarschijnlijk het is dat domeinnaamhouders een registrar zouden aanbevelen bij anderen.

Domeinkaping bron van ergernis

Gevraagd naar het belangrijkste verbeterpunt rondom domeinnamen geven de houders aan dat domeinkaping een bron van ergernis is. Vooral het verlies van domeinnamen aan handelaren wordt vaak genoemd.

“Domeinnamen zouden NIET door derden geregistreerd mogen worden alleen voor de verkoop ervan en om zo gewoon veel geld aan domeinnaam te verdienen. Die handelswijze verziekt de markt en potentie voor echte (kleine) ondernemers of initiatieven, die werkelijk een domein + website voor hun diensten of project willen gaan gebruiken.”