Domeinnaammarkt stabiliseert na krimp in eerste 3 kwartalen
Ondernemersklimaat belangrijk aandachtspunt komend jaar
Ondernemersklimaat belangrijk aandachtspunt komend jaar
Na 8 maanden krimp zagen wij in het vierde kwartaal een stabiel .nl-domein. Het einde van de krimp was te danken aan een toename van het aantal nieuwe registraties met 18% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Ook het aantal opheffingen daalde. Voor komend jaar zijn de vooruitzichten gemengd: de terugslag na de piek in coronatijd lijkt definitief voorbij, maar het aantal startende ondernemers daalt sterk. Welke trends zien wij in de markt en wat betekent dit voor de groei in de komende periode?
Van februari tot en met september kromp de markt met 1,7%. Een laag aantal nieuwe registraties (-10% YOY) in combinatie met een hoog aantal opheffingen (+10% YOY) leidde tot een continue krimp. Veel van die opheffingen ontstonden doordat providers en ondernemers ongebruikte domeinnamen uit de coronaperiode ophieven. Vaak waren die namen ongebruikt, omdat de bedrijven achter die registraties stopten met hun activiteiten. Eind september veranderde het beeld. Wij zagen minder opheffingen, maar vooral een toename van het aantal nieuwe registraties. Daardoor zagen wij in oktober, november en begin december een stabilisering van de zone op ongeveer 6,2 miljoen .nl-domeinnamen.
.nl was niet het enige domein dat kromp in de Nederlandse markt. De meeste gTLD’s en .eu krompen eveneens, waardoor de totale marktomvang iets boven de 10 miljoen domeinnamen bleef steken. Opvallend was wel de toenemende vraag naar .com-domeinnamen in de zomer. In de eerste 3 kwartalen groeide .com in Nederland met 7,5%, terwijl het domein wereldwijd in omvang afnam (2,2% YOY). Vooral in de maanden voorafgaand aan de prijsindexatie van 7%, die .com op 1 september doorvoerde, steeg de vraag sterk. Door deze groei daalde het marktaandeel van .nl van 62% naar 61%.
Het is lastig om exact aan te geven waardoor domeinnamen opgeheven worden, maar uit onze cijfers komt wel duidelijk naar voren dat de overgang van het eerste naar het tweede jaar een belangrijke factor is. Gemiddeld wordt 85% van alle domeinnamen jaarlijks verlengd. Voor domeinnamen aan het einde van het eerste jaar is dat 68%. Deels is dat te verklaren vanuit de houder zelf: hij of zij had een plan en zag daar uiteindelijk vanaf, maar deels speelt ook prijs een rol. De meeste houders registreren nieuwe domeinnamen tegen actietarieven die gemiddeld genomen maar 10% van het tarief in het tweede jaar bedragen. Daardoor is de overgang naar het tweede jaar vaak aanleiding om het aanhouden van een domeinnaam te heroverwegen. Deze tarieven bepalen de .nl-registrars zelf.
Een belangrijke rol in de ontwikkeling van .nl is weggelegd voor het ondernemersklimaat en dan vooral het aantal ondernemers dat start of uitbreidt versus het aantal ondernemers dat stopt. In dit opzicht was vooral de eerste helft van 2024 geen goed jaar: het aantal bedrijfsbeëindigingen steeg met 15% en het aantal starters daalde met 8% YOY (bron: KvK). Aan het einde van het jaar stabiliseerden deze cijfers weer, maar was er veel onrust over de aanstaande handhaving op de wet tegen schijnzelfstandigheid die 1 op de 7 zzp’ers nu al opdrachten kost. Voor .nl een zorgelijke trend, omdat ondernemers een zeer belangrijke bron van duurzaam gebruikte domeinnamen vormen.
Ten slotte zijn er ook sterke veranderingen in de manier waarop mensen internet gebruiken. Eerder berichtten wij al over de impact van Google op de ranking van ondernemers en de opkomst van AI-tools. In het najaar onderzocht onderzoeksbureau GfK in onze opdracht wat de impact van deze trend op het gebruik van domeinnamen was. Daar werd vooral Google genoemd. 31% van de ondernemers in het onderzoek gaf aan dat het Googlebeleid invloed had op de omvang van hun domeinnaamportfolio. 23% van alle respondenten gaf aan dat AI invloed heeft op hun internetgebruik. De impact op registratie van domeinnamen van AI was volgens hen vooralsnog echter beperkt.
Wat betekent dit nu voor het komende jaar? Hostingproviders en aanbieders van domeinnamen opereren nu in een minder aantrekkelijke markt dan voorheen. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden door meer nadruk te leggen op activatie, klantbehoud en upsell. Zo kunnen providers het percentage opheffingen na het eerste jaar terugdringen en dat is de sleutel tot groei. Wij steunen hen om de markt voor .nl-domeinnamen gezond te houden. Ook investeren wij in de ontwikkeling van diensten die bijdragen aan de veiligheid en de kwaliteit van hun dienstverlening. Dit doen we door te investeren in een veilige zone, een goede infrastructuur, voorlichting te geven aan startende ondernemers en vooral door samen te werken met aanbieders van domeinnamen.
Op het moment van schrijven zijn nog niet van alle TLD’s de cijfers over Q4 bekend, waardoor cijfers over bijvoorbeeld .com ontbreken.