Domeinnaammarkt groeit door
Optimistische rapporten over 2022, .com verliest terrein
Optimistische rapporten over 2022, .com verliest terrein
Rond april verschijnen er veel nieuwe gegevens over de domeinnamenmarkt. Jaarverslagen van marktpartijen, onderzoeksrapporten en nieuwe statistieken geven een beeld van het voorgaande jaar en de belangrijkste trends. Naast dat ons eigen jaarverslag verscheen, kwam Verisign met een nieuwe Domain Name Industry Brief en publiceerde de Duitse provider InternetX zijn jaarlijkse Global Domain Report in samenwerking met handelsplatform Sedo.
Dat is een vraag die ieder jaar weer terugkomt, omdat niet alle domeinnaamregistraties verifieerbaar zijn. De 2 bovengenoemde rapporten geven verschillende cijfers over de wereldmarkt, maar het mondiale beeld is dat van een mondiaal stagnerende markt. Ten opzichte van een jaar eerder bleef het aantal registraties gelijk (Verisign) of daalde het met 4% (InternetX). Beide bedrijven komen echter uit op een marktomvang van circa 350 miljoen geregistreerde domeinnamen. .com, het grootste internetdomein ter wereld, bleef vrijwel gelijk op 160 miljoen domeinen.
De landendomeinen, waaronder .nl. groeiden sneller dan de markt. Deels gebeurde dat door een sterke lokale markt (.nl) of een verbeterd aanbod op de markt (.fr (Frankrijk), .pt (Portugal)). De meeste groei komt echter op het conto van registry’s die gratis domeinnamen verkopen aan anonieme afnemers zoals .tk (Tokelau) en .ga (Gabon). Helaas betekent dit dat deze domeinen ook zeer aantrekkelijk zijn voor cybercriminelen. In Nederland zien wij dat vooral terug met .ml (Mali) dat sterk lijkt op .nl en helaas hoog scoort in de phishingstatistieken van onder meer de Anti-Phishing Working Group.
De nieuwe gTLD’s, ook wel nTLD’s genoemd, beleefden wel een goed jaar met een groei in het registratievolume van ruim 10%. Een opvallend domein in dit segment was het vanuit Japan gerunde .shop dat groeide van 1 naar 1,5 miljoen geregistreerde domeinnamen. Een aantal dat an sich niet heel indrukwekkend is, maar in tegenstelling tot veel andere grote domeinen die domeinnamen weggeven of heel goedkoop aanbieden, verdient .shop relatief veel geld per domeinnaam.
In het Global Domain Report besteedt Sedo, het handelsplatform van Internetx, ook aandacht aan verkoop van domeinnamen op de secundaire markt. In deze markt gaat de aandacht vaak uit naar spectaculaire miljoenentransacties, maar die zijn verre van representatief voor de markt. Sterker nog: voor het vijfde jaar op rij bleef de prijs van verkochte domeinnamen zonder extremen hangen op € 400,-. Onder mediaanprijs verstaat Sedo hier de verkoopprijs van een domeinnaam zonder de extremen.
Er vonden in 2022 geen spectaculaire verkopen van .nl-domeinnamen plaats. Tenminste: niet publiek. In 2021 haalde wilhelmus.nl nog de top-100 met een prijs van € 30.000,-. In 2022 ontbrak .nl in de lijst. Opvallend was de populariteit van trefwoorden rond het woord ‘vakantie’ in 2022. Dit was na ‘gokken’ de populairste categorie verkochte domeinnamen. Vermoedelijk hangt dit samen met het einde van coronapandemie en de hernieuwde reislust wereldwijd. Een verklaring voor het gebrek aan dure .nl-domeinnamen is dat het weliswaar een heel groot domein is, maar dat er maar weinig .nl-domeinnamen mondiaal tot de top behoren. Handelaren kijken bij het bepalen van de prijs vaak naar de zogenaamde Majestic Million: de 1 miljoen populairste domeinnamen in zoekmachines wereldwijd. .nl komt hierin relatief weinig voor.