Digitale toegankelijkheid in het curriculum van opleidingen in het mbo, hbo en wo

SIDN fonds ondersteunt het project Toegankelijkheid in Curriculum van Stichting Accessibility

Man met een gehoorapparaat bekijkt een smartphone

De mogelijkheden van het internet zijn eindeloos. Toch zijn deze niet voor iedereen even toegankelijk. Om digitale toegankelijkheid op orde te krijgen, is het essentieel dat opleidingen binnen het digitale domein hier voldoende aandacht aan besteden. Zodat toekomstige ontwerpers en ontwikkelaars van websites, apps en andere digitale toepassingen beschikken over de benodigde kennis rondom dit belangrijke thema. Stichting Accessibility zet zich er daarom voor in om digitale toegankelijkheid een vaste plek te laten krijgen in het curriculum van opleidingen in het mbo, hbo en wo. Arja Boer, kwartiermaker en projectleider bij Accessibility: “Als je bij de bron begint en zorgt dat aankomende professionals weten wat toegankelijkheid is, kunnen zij dit meenemen in hun verdere werkende leven”. Arja vertelt onder meer over het driejarig project van Accessibility, de plannen voor de komende jaren en de samenwerking met SIDN fonds.

Toegankelijkheid verbeteren via de digitale makers

Portretfoto van Arja Boer, kwartiermaker en projectleider bij Accessibility
Arja Boer, kwartiermaker en projectleider bij Accessibility

Digitale toegankelijkheid is erg breed. Het gaat erom dat iedereen de kans krijgt om gebruik te maken van de mogelijkheden, informatievoorzieningen en dienstverleningen van het internet. Of je nu een visuele of auditieve beperking hebt, laaggeletterd bent of bijvoorbeeld ADD of ADHD hebt. Ook bij ouderen speelt digitale toegankelijkheid een grote rol. Zij vinden vaak moeilijk hun weg in het digitale landschap. Stichting Accessibility heeft als doel om een samenleving te creëren waarin alle mensen, met of zonder beperking, gelijkwaardig kunnen participeren. Dit doet de stichting al enkele jaren door kennis over toegankelijkheid te delen met scholen. “Het doel van het project Toegankelijkheid in Curriculum is breder dan het enkel verspreiden van informatie", zegt Arja. “We gaan daadwerkelijk op zoek naar mogelijkheden om digitale toegankelijkheid in het curriculum te integreren. Digitale toegankelijkheid verbeteren we via de makers van online toepassingen.”

“Dat doen we op verschillende manieren. Zo schakelen we ervaringsdeskundigen in die ontworpen en ontwikkelde websites en apps van studenten live kunnen testen. Dit maakt vaak veel indruk op studenten, omdat zij op deze manier echt zien wat het effect is van de digitale producten die ze maken. Daarnaast geven we regelmatig gastcolleges, ontwikkelden we een game over digitale toegankelijkheid en kunnen studenten gratis een onlinecursus doorlopen. Een ander voorbeeld van een directe connectie met de praktijk is de workshop Beleving. Tijdens deze workshop kunnen studenten zelf ervaren hoe het is om een beperking te hebben. Met behulp van diverse brillen bootsen we kleurenblindheid en vormen van visuele beperkingen na. Ook konden we dankzij eerdere de financiële steun van SIDN fonds een apparaat aanschaffen, dat het trillen van de handen nadoet. Het is mooi om te zien dat deze beleving bijdraagt aan de bewustwording van studenten.”

Studenten overleggen over het thema accessibility.

Figuur 1: Studenten overleggen over het thema accessibility.

Digitale toegankelijkheid als competentie in de eindtermen

“Daarnaast ontwikkelen we in samenwerking met Stichting Appt een toolbox voor docenten. Het platform dat Stichting Appt ook met steun van SIDN fonds bouwde, wordt daar een onderdeel van. Het doel is dat docenten de toolbox uiteindelijk zelfstandig kunnen inzetten. Bovendien willen we de aandacht voor digitale toegankelijkheid borgen, door onder meer kennis over dit thema als competentie op te laten nemen in de landelijke eindtermen van de betreffende opleidingen. Daarom gaan we naast contact met studenten en docenten, ook in gesprek met overkoepelende organisaties zoals de MBO Raad en de Vereniging Hogescholen.”

Steun van SIDN fonds

Het project Toegankelijkheid in Curriculum (TIC) startte in november 2022 en loopt tot en met 2025. Arja: “SIDN fonds financiert het eerste jaar. Deze periode staat vooral in het teken van opleidingen binnen het digitale veld. Het tweede jaar breiden we dit uit naar het wo en opleidingen buiten het digitale veld. Het streven is dat we de toolbox in deze tweede fase intensief inzetten, dat deze openbaar is voor docenten en dat zij de tool gemakkelijk kunnen toepassen. Naast de financiële steun van SIDN fonds, is ook het netwerk van het fonds waardevol voor ons. Zo kwam ik via het fonds in contact met een lobbyist, waarmee ik samen acties onderneem om digitale toegankelijkheid op te laten nemen in het curriculum van zoveel mogelijk opleidingen.” Mieke van Heesewijk, programmamanager bij SIDN fonds: “Het is tegenwoordig van groot belang dat opleidingen digitale toegankelijkheid opnemen in hun curriculum, zodat er een grotere groep professionals beschikbaar komt die digitaal toegankelijke diensten en producten kunnen ontwikkelen. Hierdoor kan ook echt iedereen meedoen in de digitale samenleving. Dit project van Stichting Accessibility ondersteunt deze ontwikkeling door hier duidelijk druk achter te zetten. Met als doel dat de sector zelf op een later moment verantwoordelijkheid neemt voor de verdere implementatie.”

Vertegenwoordigers van de Stichting Accessibility en de Hogeschool Utrecht ondertekenen een contract voor een partnerschap in het kader van digitale toegankelijkheid in het curriculum van het mbo, hbo en wo.

Figuur 2: Vertegenwoordigers van de Stichting Accessibility en de Hogeschool Utrecht ondertekenen een contract voor een partnerschap in het kader van digitale toegankelijkheid in het curriculum van het mbo, hbo en wo.

Samenwerken aan een inclusieve maatschappij

“In januari 2023 gaan we een partnerschap aan met Hogeschool Utrecht. We hopen dat hieruit meerdere samenwerkingen voortkomen. Ons streven is dat uiteindelijk alle professionals die zich bezighouden met het ontwikkelen van websites, apps of andere onlinediensten, in aanraking komen met digitale toegankelijkheid. Op welke manier dan ook. En dat elke opleiding binnen het digitale landschap verplicht is om met digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan. Zo werken we samen aan een inclusieve samenleving, waarin alle mensen gelijkwaardig participeren.” Wil je meer weten over Stichting Accessibility en haar project Toegankelijkheid in Curriculum? Neem dan contact op met Arja Boer via info@accessibility.nl of ga naar www.accessibility.nl.

Meer mooie projecten die steun kregen van SIDN fonds

Lees meer artikelen over projecten die bijdragen aan een sterker internet.