Digisterker lanceert Doe je digiding! voor het praktijkonderwijs

SIDN fonds steunt initiatief dat jongeren wegwijs maakt in de digitale overheidswereld

Groep middelbare-schoolstudenten die laptop in klaslokaal gebruiken

Tussen de leeftijd van 14 en 21 jaar krijgen veel jongeren te maken met digitale overheidsdiensten. Denk aan het aanvragen van een DigiD-account en zorgtoeslag of het terugvragen van loonheffing. Het regelen van deze diensten is niet voor iedereen even gemakkelijk. Daarom ontwikkelt Stichting Digisterker educatieve programma’s rondom de digitale dienstverlening van de overheid. In 2019 lanceerde zij Doe je digiding! voor het (v)mbo, een lesprogramma waarin jongeren leren om digitale overheidsdiensten zelfstandig te gebruiken. Vanuit de behoefte van het praktijkonderwijs, lanceerde de organisatie op 1 november een speciale variant van Doe je digiding! voor praktijkonderwijs. “Met het initiatief maken we leerlingen wegwijs in onze complexe, digitale overheidswereld”, zegt Sophie Vijgen, educatief ontwikkelaar bij Digisterker. “Dankzij SIDN fonds konden we dit lesprogramma ontwikkelen.” Sophie vertelt onder meer hoe Doe je digiding! bijdraagt aan een toegankelijke en inclusieve offline en online samenleving.

Volwaardig deelnemen aan onze maatschappij

Portretfoto van Sophie Vijgen, educatief ontwikkelaar bij Digisterker
Sophie Vijgen, educatief ontwikkelaar bij Digisterker

“Het leren van de juiste kennis en vaardigheden draagt bij aan online zelfstandigheid van jongeren. Het is belangrijk dat iedereen die ontwikkelmogelijkheden krijgt, dus ook leerlingen uit het praktijkonderwijs”, stelt Sophie. “Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen van 12 tot 18 jaar, die moeite hebben met leren op de traditionele manier. Het IQ van deze leerlingen ligt tussen de 55 en 80. De leerlingen stromen vaak na het praktijkonderwijs door naar het werkveld of naar het mbo voor een vervolgopleiding. Aan de hand van Doe je digiding! - praktijkonderwijs laten we hen kennis maken met digitale overheidsdiensten. We informeren hen op een toegankelijke manier over digitale diensten en hoe je daarmee omgaat. Door dit soort initiatieven aan de leerlingen aan te bieden, helpen we hen om gebruik te maken van regelingen die voor hen beschikbaar zijn. Denk aan het aanvragen van een tegemoetkoming scholieren of het inschrijven voor een sociale huurwoning. Op die manier hopen we hen een goede start te bieden en willen we voorkomen dat ze op jonge leeftijd in de schulden komen.”

“Met Doe je digiding! - praktijkonderwijs doen we dat aan de hand van vijf thema’s: de overheid en jij, bank- en geldzaken, aan het werk, zorgverzekering en wonen. De thema’s zijn afgestemd op de belevingswereld van leerlingen uit het praktijkonderwijs en sluiten aan bij hun taalniveau en cognitieve vaardigheden. De docent geeft bij elk thema twee klassikale lessen. Deze lessen bestaan onder meer uit interactieve onderdelen, zoals video’s, stellingen, opdrachten en werkbladen. Aan de hand van situaties die dicht bij de belevingswereld van de leerlingen komen, gaan zij met elkaar in gesprek en denken zij na over dilemma’s. Denk aan een situatie, waarbij een personage de zorgverzekering niet meer kan betalen door het kopen van nieuwe schoenen. De docent stemt de lessen af op de leerlingen en bepaalt welke onderdelen uit elk thema extra worden uitgelicht. Daarnaast krijgen leerlingen een stappenplan mee naar huis, dat hen bijvoorbeeld helpt bij het aanvragen van een DigiD-account. Zo kunnen zij de geleerde lessen op een toegankelijke manier toepassen in de praktijk. Voor meer informatie over digitale overheidsdiensten verwijzen we de leerlingen naar onze website digidingen-desk.nl. Hierop vinden zij onder meer handige tips en instructievideo’s, die hen helpen bij het regelen van digitale zaken.”

Piet Boekhoudt (directeur Stichting Digisterker) overhandigt het lesmateriaal van het lesprogramma 'Doe je Digiding!' aan Noortje van den Boogaard (directeur praktijkschool de Rijzert) en Jamie Visser (Secretaris sectorraad Praktijkonderwijs).

Piet Boekhoudt (rechts), directeur Stichting Digisterker, overhandigt het lesmateriaal van het lesprogramma 'Doe je Digiding!' aan Noortje van den Boogaard (midden), directeur praktijkschool De Rijzert, en Jamie Visser (links), secretaris sectorraad Praktijkonderwijs.

Testfase en lancering van het lesmateriaal

“Tijdens de ontwikkeling van het lesmateriaal werkten we nauw samen met docenten van verschillende praktijkscholen. Halverwege dit jaar testten we de eerste versie van het lesmateriaal op drie praktijkscholen in Nederland. Verschillende klassen testten het lesmateriaal met ondersteuning van hun docent. Vervolgens gaven ze hier feedback op, die wij meenamen in de doorontwikkeling ervan. Deze feedback zorgde ervoor dat we nog dichter bij de interesse en belevingswereld van de leerlingen konden aansluiten. Op 1 november lanceerden we ons lesprogramma Doe je digiding! - praktijkonderwijs tijdens een feestelijke bijeenkomst. We overhandigden het lesmateriaal aan de Sectorraad Praktijkonderwijs en aan De Rijzert, een school voor praktijkonderwijs in ‘s-Hertogenbosch. Verschillende netwerken en contacten vanuit het praktijkonderwijs in heel Nederland bestelden direct na de lancering het materiaal. Inmiddels is het lesmateriaal door ruim 300 docenten besteld en we ontvingen veel enthousiaste reacties over ons initiatief. We hopen alle 175 praktijkscholen in Nederland met dit lesprogramma te bereiken”, aldus Sophie.

Mieke van Heesewijk, programmamanager bij SIDN fonds

Steun van SIDN fonds

“SIDN fonds financierde het grootste deel van het project. Dankzij hun steun konden we deze variant van Doe je digiding! ontwikkelen en uiteindelijk een lesmethode lanceren waar ruim 29.000 praktijkleerlingen samen met hun docenten mee aan de slag kunnen.” Het initiatief is onderdeel van de call Inclusie en toegankelijkheid - Meedoen in de digitale samenleving van SIDN fonds. Binnen deze call ligt de focus op projecten en tools die bijdragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid en inclusie van digitale diensten, apps en websites.

Mieke van Heesewijk, programmamanager bij SIDN fonds: “Doe je digiding – praktijkonderwijs draagt enorm bij aan het zelfvertrouwen en de vaardigheden van leerlingen op praktijkscholen in hun online contact met de overheid. En dat is echt belangrijk in een tijd waarin onze overheid in een snel tempo is gedigitaliseerd is en waarin veel mensen moeite hebben om digitaal met de overheid om te gaan.”

Doe je digiding! voor alle jongeren

“Digitale geletterdheid wordt in de toekomst zo goed als zeker een vast onderdeel van het curriculum. In dit curriculum staat de inhoud van het onderwijs beschreven. Wat mij betreft is het toevoegen van dit onderdeel een belangrijke ontwikkeling, omdat de digitale wereld een steeds grotere rol in ons leven speelt. En digitale vaardigheden noodzakelijk zijn om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving. Veel online diensten, apps en websites zijn nog lang niet voor iedereen toegankelijk.

“Om ons huidige lesmateriaal continu te actualiseren en te vernieuwen, blijven we altijd op zoek naar financiële middelen en samenwerkingspartners. Met als doel om Doe je digiding! uiteindelijk aan alle jongeren te kunnen aanbieden. Zo streven we naar een inclusieve digitale wereld, waaraan iedereen kan meedoen.”

Bestel hier het lesmateriaal van Doe je digiding! - praktijkonderwijs voor schooljaar 2022-2023. Wil je meer informatie over het initiatief? Neem dan contact op met Sophie Vijgen via sophie.vijgen@digisterker.nl. Of bekijk het item van EenVandaag over mbo-studenten die vertellen over Doe je digiding! – (v)mbo.

Meer mooie projecten die steun kregen van SIDN fonds

Lees meer artikelen over projecten die bijdragen aan een sterker internet.