“De waarde van een goede domeinnaam is tijdens deze pandemie eens te meer duidelijk geworden.”

“Je domein is je huis”

Christian Voss is de Chief Marketing Officer van domeinnaamhandelaar Sedo, een van de grootste handelsplatforms voor domeinnamen ter wereld. Onlangs bracht Sedo in samenwerking met provider InterNetX het Global Domain Report 2021 uit. Wij vroegen Christian naar aanleiding van deze publicatie naar zijn visie op de ontwikkelingen in de internationale domeinnamenmarkt.

Portretfoto Christian Voss
Christian Voss, CMO van Sedo

“Er is nauwelijks een sector die trends zo duidelijk weerspiegelt als de domeinsector. Wat op dit moment relevant is in de wereld, is direct terug te vinden als geregistreerd domein (en mogelijk later op de secundaire markt). Dus zodra onderwerpen zoals bijvoorbeeld medische cannabis (CBD) of cryptocurrency's opduiken als populaire trends, ontstaat er een enorme vraag naar domeinen met deze zoekwoorden. Daarom is het voor ondernemers die een bedrijf starten in dit soort snelgroeiende markten, van belang om zo vlug mogelijk de juiste domeinen te bemachtigen. Start-ups hebben de neiging om domeinen vast te leggen die zo uniek mogelijk klinken om zich te onderscheiden van de rest. Ze kiezen bijvoorbeeld zoekwoorden zonder klinkers (twttr.com) of zogenaamde domeinhacks (instagr.am). Maar als ze eenmaal succes hebben, gaan zelfs die merken voor de domeinen die minder gevoelig zijn voor typfouten en gemakkelijker te vinden zijn. Het klinkt in eerste instantie misschien saai, maar voor e-commercebedrijven geldt niet één bepaalde trend die moet worden gevolgd. Wel is er een algemene regel die ze in acht moeten nemen en daar is de laatste 10 jaar alleen maar meer nadruk op komen te liggen. Die regel houdt in dat je om op te vallen een uniek, kort en beschrijvend domein moet hebben dat goed te onthouden is en niet gevoelig is voor typfouten.”

.com is het grootste en meest gewilde topleveldomein ter wereld. Is de positie van .com aantastbaar of blijft deze gTLD de komende jaren marktleider?

2020 topjaar voor domeinnaamhandel

“Als marktplaats voor reeds geregistreerde domeinen richt Sedo zich voornamelijk op zakelijke klanten over de hele wereld. Vorig jaar heeft een groot aantal klanten hun domeinportfolio's uitgebreid en aangevuld, vooral op het gebied van landendomeinen (ccTLD's), als onderdeel van hun internationale expansiedoelstellingen. Hierbij lag de focus op de betreffende merk- en productnamen. In termen van wat het meest verkocht werd, zagen tal van ccTLD's en ngTLD's (nieuwe generieke topleveldomeinen) een sterke toename, aangezien de meerderheid van de bestverkochte namen in deze categorieën zoekwoorddomeinen betrof, zoals bier.de, pirate.io en store.app. Hoewel het aandeel van de ccTLD- en ngTLD-verkoop sterk toenam, is het voor wereldwijde e-commercebedrijven essentieel om het juiste .com-adres te hebben. De opwaartse trend van de markt voor zoekwoorddomeinen met de extensie .com zette vorig jaar door, waarbij Sedo in 2020 een omzetgroei van 26% rapporteerde.”

Christian Voss

Voordat hij er in 2013 in dienst trad, was Christian Voss klant van Sedo. In januari 2016 werd hij benoemd tot Chief Marketing Officer (CMO). Vanuit het hoofdkwartier in Keulen stuurt hij Sedo's wereldwijde marketing- en pr-activiteiten aan en bevordert hij de internationale naamsbekendheid van het bedrijf. Hij begon zijn professionele carrière als verkeersplanner en is sinds 1999 adviseur en directeur van twee online marketing- en SEO-agentschappen in Keulen. Christian Voss studeerde in Manchester en Göttingen en is afgestudeerd als geograaf aan de Georg-August-Universität in Göttingen.

Vind je dat bedrijven zich voldoende bewust zijn van de waarde van hun domeinnaamportfolio?

“Vorig jaar, en dat kwam vooral door de pandemie, hebben talloze bedrijven heel duidelijk laten zien hoe belangrijk een kort, duidelijk domein is voor de exploderende e-commercesector. Daardoor is bij veel bedrijven de bereidheid toegenomen om meer dan voorheen te investeren in goede domeinnamen. Met name de digitale bezetting van geografische gebieden door bijbehorende ccTLD's en de marktpenetratie door gecorreleerde product- en categoriedomeinen namen een grotere positie in bij marketinginvesteringen. Het simpele feit dat concurrenten niet in staat zijn om zich op de lange termijn de corresponderende term toe te eigenen leidde bij veel bedrijven tot een verschuiving van prestatiegerichte naar asset-gerichte uitgaven. Alleen een bedrijfsdomein is niet langer voldoende om wereldwijd binnen verschillende markten en categorieën te floreren.”

Wat zou je bedrijven adviseren die hun domeinnaamportfolio willen verbeteren?

“Wij raden aan om bij de basis te beginnen, dat wil zeggen met als leidende principe ‘je domein is je huis’. Daarmee bedoelen we dat een bedrijf niet gevormd kan worden vanuit een Facebook- of Instagramprofiel, maar dat het een solide domein nodig heeft als belangrijkste aanwezigheid op het internet. Want dat is waar alle gebruikers, potentiële klanten en zakenpartners naartoe moeten worden geleid om gebruik te maken van de diensten en producten van een bedrijf. Vervolgens kan de optimalisatie plaatsvinden vanuit 2 invalshoeken: marketing en security.”