“De uitdaging is nu om onze impact verder te vergroten”

"We hebben enkele sterke proposities in handen.”

[Oorspronkelijk gepubliceerd op 26 september, geüpdatet op 2 oktober]

Om onze toegevoegde waarde voor het internet te blijven vergroten zetten we de kennis en expertise die we opdeden met het managen van .nl in voor het volbrengen van onze missie: een zorgeloos digitaal bestaan voor iedereen. Hiervoor verbreden we onze activiteiten en werken we aan de ontwikkeling van nieuwe proposities. Onze commercieel directeur Arjan Middelkoop houdt zich hier sinds 2016 mee bezig. Wat is de stand van zaken? En wat zijn de belangrijkste nieuwe oplossingen die we bieden?

Focus aanbrengen

“In mijn eerste maanden heb ik een plan gemaakt voor de lange termijn,“ vertelt Arjan Middelkoop. “We hebben oorspronkelijk 3 domeinen gedefinieerd waarop we waarde wilden toevoegen: digital identity, digital security en digital usability. We ontdekten al snel dat 3 domeinen te veel is. We hebben digital usability laten vallen en focussen ons op dit moment volledig op digital security en identity.”

Arjan Middelkoop, commercieel directeur van SIDN
Arjan Middelkoop, commercieel directeur SIDN

Belangrijke stappen gezet

Op het gebied van digital identity hebben we een aantal belangrijke stappen gezet. Middelkoop: “De belangrijkste was natuurlijk de acquisitie van een meerderheidsbelang in Connectis. De afgelopen maanden zorgden we ervoor dat eHerkenningsmiddelen van Connectis aangeboden kunnen worden via het registrarkanaal. Daarnaast gingen we samenwerken met Privacy by Design. We zijn druk bezig om hun identity-oplossing IRMA breder in de markt te zetten en verder te ontwikkelen. Binnen het domein online security werken we aan 3 proposities. Een inmiddels bekende is SIDN Merkbewaking en daarnaast werken we aan SPIN, software waarmee IoT-apparaten in huis beschermd kunnen worden tegen hackers en anderzijds het internet kan worden beschermd tegen DDoS-aanvallen. Ten slotte ontwikkelden we een propositie die ondernemers helpt om meer inzicht te krijgen in de digitale kwetsbaarheid van hun bedrijf: CyberSterk. Ik denk dat dit stuk voor stuk kansrijke producten zijn. We zijn verder dan ooit en zitten nu in het stadium waarbij we de eerste marktvraag op ons af zien komen en ook daadwerkelijk oplossingen en producten kunnen bieden. Bij deze producten hebben we de stap gezet van een goed concept naar een werkende oplossing. Nu is het de uitdaging om samen met onze partners te groeien, om volume te creëren en op deze manier daadwerkelijk impact te kunnen hebben op deze domeinen, die we voor ogen hebben.“

Waarde voor registrars

Niet alle registrars staan positief tegenover de nieuwe activiteiten die we ontplooien. Ze zijn van mening dat SIDN zich zou moeten beperken tot haar kerntaak. We proberen daarom waar mogelijk samen op te trekken met hen. Zowel bij de ontwikkeling van de nieuwe producten en diensten als bij het benaderen van de markt. We hebben hierover contact met de Vereniging van Registrars en sparren regelmatig met registrars. Middelkoop: “De registrars vormen een heel geschikt verkoopkanaal. Nieuwe proposities zijn idealiter een logische uitbreiding van hun dienstenpakket. Zo voegen we ook voor hen waarde toe. Hoewel er nog steeds registrars zijn die vinden dat wij onze activiteiten moeten beperken tot het beheer van de .nl-zone, zijn ook steeds meer registrars enthousiast. Zij zien de gezamenlijke kansen die deze nieuwe proposities bieden en de positieve impact die we door samen te werken kunnen hebben op het internet in Nederland. De eerste registrars die eHerkenningsmiddelen van Connectis aanbieden zijn aan boord en inmiddels zijn er ook middelen verkocht. We zijn met verschillende registrars in gesprek over CyberSterk. Dat de meningen verdeeld zijn is niet gek, met ruim 1.200 registrars met ieder hun eigen belangen. Uiteindelijk gaat het ons om de toegevoegde waarde die we kunnen bieden aan álle internetgebruikers op de weg naar een zorgeloos digitaal bestaan. We doen er veel aan om de nieuwe activiteiten tot een succes te maken met en voor de registrars, maar ook voor andere stakeholders.”

SIDN Merkbewaking

SIDN Merkbewaking beschermt merkhouders tegen phishing en reputatieschade door tijdig te waarschuwen voor domeinnaamregistraties die lijken op de merknaam. De dienst is al enkele jaren succesvol op de markt en is in die tijd van diverse nieuwe features voorzien. Middelkoop: “Klanten willen meer dan alleen een check op domeinnamen. De volgende stap is een check op content. We willen klanten op een breder vlak bescherming van hun domein bieden. Dat is niet eenvoudig, maar daar werken we hard aan.”

SPIN

SPIN staat voor Security & Privacy for In home Networks. Deze open source software beschermt IoT-apparaten bij mensen thuis tegen misbruik. Middelkoop: ”We hebben de testfase inmiddels achter ons gelaten. Als open source applicatie vormt SPIN, dat staat voor Security and Privacy for In-home Networks, in z’n huidige vorm een uitstekende basis voor de community om het toe te passen of door te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld hiervan is EmbeDD, een Zwitsers bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van software voor CPE-apparaten. Zij integreren SPIN in hun zelf ontwikkelde open source routersoftware. Voor SIDN (Labs) gaat de scope nu weer terug naar waar het begon, namelijk het inzetten en doorontwikkelen van SPIN als meettool voor onderzoeksdoeleinden.”

CyberSterk

Ondernemers in het mkb worden zich steeds bewuster van de risico’s van cybercrime. Helaas zijn veel security-oplossingen niet geschikt voor het mkb. Ze zijn te duur of vragen te veel technische kennis van bedrijven die niet beschikken over een flinke IT-afdeling. Met CyberSterk bieden we deze bedrijven een oplossing. CyberSterk is een volledig pakket, bestaande uit een ‘kastje’ dat afwijkend internetverkeer in het bedrijfsnetwerk detecteert, gedragstips en testen. Klanten krijgen iedere week een scan van hun netwerk en website(s). We leggen daarmee kwetsbaarheden bloot en geven alerts als acute dreigingen worden gevonden. Daarnaast doen we met regelmaat phishing-simulaties, waarbij personeelsleden een zogenaamde phishingmail krijgen. Middelkoop: “We testen dus de weerbaarheid van een bedrijf vanbuiten én vanbinnen. We laten zien waar de zwakke plekken zitten en slaan alarm bij dreigingen. Als er iets mis is, krijgen bedrijven een melding via een eenvoudige app. Daarbij melden we niet alleen dát er iets aan de hand is, maar ook wát je ertegen kunt ondernemen. We geven een technische briefing voor de IT-partner van een bedrijf. En als die er niet is, bieden we een lijst met aanbevolen partijen. Op 1 oktober gaan we een pilotfase in met CyberSterk, wat betekent dat we samen met 2 registrars de markt opgaan met een zogenaamd ‘minimum viable product’. We mikken op 20 tot 40 betalende klanten, waarna we CyberSterk verder gaan finetunen.”

IRMA

SIDN en Privacy by Design bundelen krachten voor privacyvriendelijke elektronische identiteiten via IRMA Het belang van nieuwe groeimarkten Arjan Middelkoop nieuwe manager New business, Marketing & Sales bij SIDN

IRMA is een identiteitsplatform met een focus op privacy van persoonsgegevens. Zo kunnen gebruikers niet meer dan de hoognodige persoonskenmerken delen als ze willen inloggen op een website. De naam staat voor ‘I Reveal My Attributes’. Stel dat je in wilt loggen op de webwinkel van een drankleverancier. Dan hoeft die website alleen te weten dat je ouder dan 18 bent, zaken als je precieze geboortedatum en je geslacht doen niet ter zake. Sinds enkele maanden helpen we Bart Jacobs van Privacy by Design, de bedenker van IRMA, om dit product op de markt te brengen. Middelkoop: “We zijn met verschillende grote bedrijven in gesprek, waaronder enkele zorgverzekeraars. IRMA heeft voor hen duidelijke voordelen. Het is gebruiksvriendelijk, biedt eindgebruikers écht meer privacy en het is vaak ook nog eens een stuk goedkoper dan andere oplossingen. Nu de technische infrastructuur van IRMA bij ons draait, zie je ook dat het vertrouwen van dienstverleners in IRMA groeit.“

Een cultuurontwikkeling bij SIDN

Sinds Arjan Middelkoop bij SIDN werkt, werken we op een andere manier aan nieuwe proposities. Middelkoop: “We doen niet meer alles alleen en gaan steeds meer slimme partnerships aan. En nog belangrijker: we werken meer agile. We proberen niet om een perfect product te ontwikkelen om daarna pas te kijken of er ook echt behoefte aan is, maar we beginnen klein en doen gaandeweg aanpassingen: “start fast, fail fast, learn fast”. De manier waarop we nu omgaan met productontwikkeling proposities vraagt om veranderingen in de cultuur bij SIDN. Als beheerder van .nl zijn we een soort olietanker; betrouwbaar en moeilijk van zijn koers te krijgen. Dat is ook precies wat belangrijk is vanuit onze kerntaak. Maar als bredere internetspeler en partij in nieuwe markten moeten we ons ook soms gedragen als een speedboot. Snel en wendbaar.”

Het gaat om impact

Wanneer zijn de nieuwe diensten eigenlijk een succes? Middelkoop: “Het gaat ons niet om het financiële resultaat, maar om de impact. Tegelijkertijd moeten nieuwe producten of diensten wel rendabel zijn, investeringen en kosten moeten worden terugverdiend. We richten ons op een (verantwoord) positief rendement, zodat we dat weer kunnen inzetten voor nieuwe ontwikkelingen, die bijdragen aan het zorgeloze digitale bestaan van de internetgebruikers. Diensten als CyberSterk moeten daarom een substantieel marktaandeel bereiken. Alleen dan lukt het ons om het mkb beter te beschermen tegen cybercrime. Ik denk dat dit moet lukken. We hebben enkele sterke proposities in handen.”