De beste domeinnaam voor je onderneming met onze SIDN checklist

Een domeinnaam voor je onderneming zoeken is leuk, maar de keus is enorm. Wat is de beste domeinnaam voor mijn bedrijf? Wat levert mij de meeste klanten op? Onderstaande checklist helpt je in7stappen uit alle mogelijkheden de beste naam te kiezen.

Klusjesman in zijn bus

1. Maak een longlist van mogelijke domeinnamen

Om een domeinnaam te selecteren zijn er veel tools. Voor .nl is kun je met onze suggestietool tientallen alternatieven per trefwoord bekijken. Voor .com is Domain Scope een goede en betrouwbare tool.  

2. Is de domeinnaam makkelijk herkenbaar? 

Een domeinnaam wordt ingetypt als iemand de naam van je bedrijf gehoord heeft. De ideale domeinnaam moet daarom foutloos te spellen zijn door mensen die de naam gehoord hebben (bijvoorbeeld op de radio). Een goed voorbeeld van een naam die men zelden fout spelt is Zalando. 

3. Ziet de domeinnaam er goed uit in Google?

Internetgebruikers lezen een domeinnaam in Google vaker dan dat zij hem intypen.Je klant zoekt een product of dienst in Google en selecteert uit de zoekresultaten waar hij heen gaat.Een aansprekende domeinnaam bepaalt mede welk resultaat hem het meest aanspreekt en versterkt de beschrijving van je bedrijf. Tip: maak een dummypagina die toont hoe jouw domeinnaam eruit zou zien in Google. Welke naam spreekt het meeste aan? 

4. Is de domeinnaam onderscheidend ten opzichte van andere merken?

Check of vergelijkbare ondernemingen werken met domeinnamen die sterk op lijken. Dit kan je klanten namelijk in verwarring brengen en ook juridische problemen opleveren. Wees vooral voorzichtig alshet gaat om dezelfde regio en branche.

5. Maakt de domeinnaam duidelijk wat ik doe? 

Tegenwoordig minder belangrijk dan vroeger, maar toch: een naam die past bij de diensten die je aanbiedt en daar een duidelijke link mee legt, helpt om mensen die op zoek zijn naar zo’n dienst sneller over de streep te strekken. Tegelijkertijd moet de naam niet te generiek zijn, want je wilt ook een ‘merk’ opbouwen. Vergelijk bijvoorbeeld de domeinnamen badkamer.nl en baderie.nl.  

6. Is de domeinnaam in .nl en .com beschikbaar?

.nl en .com omvatten samen 95% van alle zakelijke websites in Nederland. Gebruikers tikken deze extensie vaak als een automatisme in. Consumentenvertrouwen deze extensies het meest (zie het onderzoek Trends in internetgebruik 2018). .com opent internationale uitbreidingsmogelijkheden en .nl presteert goed in Nederlandse zoekresultaten. Daarom is het handig om de naam in beide extensies te bezitten.

7. Past de domeinnaam bij mij, mijn bedrijf en mijn doelgroep?

Dit is iets om goed over na te denken. Je domeinnaam is een naam waar je nog jaren mee wilt werken en bepaalt mede het imago van je bedrijf online. Een grappig bedoelde naam kan in het begin heel leuk zijn, maar kan uiteindelijk afbreuk doen aan je imago. Wat wil je hebben? Formele zakelijkheid, of juist een meer informele, hippe uitstraling? 

Heb je een of meerdere domeinnaam gevonden die bij je bedrijf passen? Aarzel niet om ze te registreren. Dan weet je zeker dat ze van jou zijn. Gemiddeld registreren ondernemers hun domeinnaam een half jaar voordat ze hun onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je kunt later nog kiezen welke domeinnaam de belangrijkste naam voor je onderneming wordt.