Bewijstermijn bij verificatie registratiegegevens van 5 naar 3 dagen

Bij vermoeden van frauduleus gebruik van een domeinnaam

De betrouwbaarheid van het .nl-domein staat bij ons hoog in het vaandel. Frauduleuze zaken passen daar dus niet bij. Als wij het idee hebben dat een .nl-domeinnaam hiervoor gebruikt wordt, kunnen we een onderzoek starten om de registratiegegevens te verifiëren. De domeinnaamhouder had vervolgens 5 kalenderdagen de tijd om aan te tonen dat de registratiegegevens correct zijn. Deze termijn passen we per 6 december 2022 aan naar 3 werkdagen. Na deze 3 dagen kunnen wij de nameservers ontkoppelen of aanpassen. Hierdoor wordt de oorspronkelijke website via de domeinnaam onbereikbaar. Dit baseren we op artikel 18 van de algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders. Zo zorgen we ervoor dat frauduleuze websites zo kort mogelijk beschikbaar blijven.

Wanneer doen we dit?

Ons vermoeden dat het gaat om een frauduleuze site moet onderbouwd zijn. Bijvoorbeeld als we vermoeden dat er sprake is van een nepwebwinkel. Daarbij komt dat we de korte termijn van 3 werkdagen voor het aantonen dat de registratiegegevens correct zijn, vooral toepassen als het om een zakelijke registratie gaat. Dit leiden we bijvoorbeeld af aan het aanbieden van producten op de website, of omdat aan de naam van de domeinnaamhouder zelf te zien is dat het om een zakelijke registratie gaat.

We behandelen dit soort situaties heel zorgvuldig en betrekken altijd meerdere deskundige medewerkers. Zowel bij de beoordeling of we deze procedure inzetten als bij de beoordeling of de juistheid van de gegevens voldoende is aangetoond.

Als we besluiten de registratiegegevens te verifiëren

Als we besluiten om de registratiegegevens te verifiëren, dan vragen we zowel de domeinnaamhouder als de registrar per mail om de identiteit van de houder en de correctheid van zijn gegevens aan te tonen. In deze mail maken we duidelijk dat als er niet tijdig actie ondernomen wordt, wij de nameservers kunnen ontkoppelen. Als we binnen de 2 dagen nog geen reactie hebben gekregen op onze mail, dan sturen we ons verzoek nog een keer.

We mailen hierbij de volgende contactpersonen die bij de domeinnaam geregistreerd zijn:

  • Domeinnaamhouder

  • Admin-c

  • Registrar van de domeinnaam

    • Registrar contactpersoon

  • Abuse-contact van de registrar (indien bekend)

Na 3 werkdagen maken we de domeinnaam onbereikbaar

Is na 3 werkdagen de identiteit van de houder niet aangetoond, dan ontkoppelen of veranderen wij de nameservers. Hierdoor wordt de oorspronkelijke website onbereikbaar. We ontkoppelen of veranderen alleen de nameservers, de domeinnaamregistratie blijft wel bestaan. 

Beëindiging van het abonnement

Nadat een domeinnaam inactief gemaakt is, informeren we de registrar en de houder hierover per mail. Deze mail bevat ook de mededeling dat besloten is tot beëindiging van het abonnement op de domeinnaam. Dit baseren we op artikel 16 van de algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders.

In de mail leggen we uit wat de houder of de registrar kan doen om de domeinnaam weer te activeren en/of beëindiging van het abonnement te voorkomen. 

Bel of mail gerust als je vragen hebt

Je bereikt ons op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur op +31 (26) 352 55 55 of mail naar support@sidn.nl.