Betere bescherming voor platformgebruikers door Digital Services Act
SIDN fonds ondersteunt de bewustwordingscampagne ‘Blijf Luid!’
SIDN fonds ondersteunt de bewustwordingscampagne ‘Blijf Luid!’
Op 1 januari 2024 is er een nieuwe wet ingegaan, de Digital Services Act (DSA), die online platformen regels oplegt over desinformatie. Dit betekent meer rechten en betere bescherming voor de gebruikers van deze platformen. Dat is goed nieuws, maar dan moeten zij wel weten dat deze nieuwe rechten bestaan. Met de bewustwordingscampagne Blijf Luid! brengt stichting Bits of Freedom de rechten en plichten van gebruikers in kaart en geeft handvatten om dit recht te ‘halen’. Lotje Beek, beleidsadviseur bij Bits of Freedom, vertelt over de campagne en hoe deze mensen helpt om hun rechten online en op sociale media te verdedigen.
Lotje: “Met de Digital Services Act handhaaft de Europese Commissie de 19 grootste platformen en zoekmachines. Zij kunnen boetes tot 6 procent van hun jaaromzet krijgen als zij zich niet aan de regels houden. Hierdoor worden gebruikers van deze platformen beter beschermd. Zij hebben bijvoorbeeld meer keuzevrijheid in hoe hun feed eruitziet, ze kunnen makkelijker een melding maken van schadelijke of illegale content en als hun eigen content beperkingen wordt opgelegd, moeten platformen dat altijd motiveren. Maar ze moeten wel weten dat dit kan. Daarom zijn we de bewustzijnscampagne Blijf Luid! gestart over de rechten en plichten die de Digital Services Act met zich meebrengt.”
Mieke van Heesewijk, SIDN fonds: “Het is bewonderenswaardig hoe Bits of Freedom de Digitale Services Act heeft kunnen vertalen naar de campagne Blijf Luid! En met name ook naar Jouwplatformrechten.nl, waar ze de nieuwe rechten die burgers hebben op een duidelijke en interactieve manier uitleggen, en tegelijkertijd ook oplossingen bieden. Het versterken van de positie van burgers in de digitale wereld is niet slechts een streven, maar een essentiële stap naar een digitale wereld die veiliger en eerlijker is voor ons allemaal.”
De campagne richt zich volgens Lotje vooral op activistische groepen. “We besloten de campagne specifiek op deze groepen te richten, omdat vooral zij worden belemmerd door grote techgiganten zoals Apple, Google en Meta. Terwijl juist de kritische stemmen van deze maatschappelijke organisaties en activisten belangrijk zijn in een democratie en niet mogen worden tegengehouden.”
“Een belangrijk onderdeel van de campagne is de website die we lanceerden: jouwplatformrechten.nl”, gaat Lotje verder. “Hier leggen we de nieuwe rechten voor gebruikers op een interactieve manier uit, waarbij we de onderliggende problemen benadrukken en tegelijkertijd oplossingen bieden. Ook stelden we een manifest op die we online en offline verspreiden, en sporen we activistische groepen aan om deze te ondertekenen en de boodschap verder te verspreiden via sociale media. Daarnaast verspreiden we flyers op activistische locaties door heel Nederland en plaatsen we online banners op websites zonder tracking, zoals nieuwswebsites en lokale platformen zoals AT5. Met deze acties hopen we een breed publiek te bereiken en bewustzijn te creëren over platformrechten.”
Voor de bewustwordingscampagne kreeg Bits of Freedom financiële steun van SIDN fonds. Lotje: “Ons project was onderdeel van de call ‘Grip op desinformatie’. Naast het geval van financiële steun, bleek SIDN fonds zeer flexibel en meedenkend. We woonden verschillende sessies bij met andere projecten uit dezelfde call, evenals met organisaties die eerder desinformatieprojecten uitvoerden. Dit bleek enorm behulpzaam en inspirerend, omdat we zo konden leren over de aanpakken en strategieën die andere organisaties hanteren om desinformatie te bestrijden.”
Lees meer artikelen over projecten die bijdragen aan een sterker internet.