“App die ingewikkelde brieven samenvat in begrijpelijke taal”
SIDN fonds ondersteunt het pioniersproject Lees Simpel
SIDN fonds ondersteunt het pioniersproject Lees Simpel
Brieven die afkomstig zijn van bijvoorbeeld de gemeente of de Belastingdienst bevatten vaak belangrijke informatie. Helaas zijn deze brieven ook vaak onnodig ingewikkeld geschreven, waardoor niet elke ontvanger begrijpt wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit geldt niet alleen voor de 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland; maar liefst 30 procent van de Nederlandse bevolking ervaart overheidsbrieven als te ingewikkeld. Lees Simpel is een app die mensen helpt om ingewikkelde brieven te lezen, met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Hester Benedictus, die de app bedacht en deze samen met haar team ontwikkelde, vertelt over het project en de steun van SIDN fonds.
Hester Benedictus, bedenker van de Lees Simpel app.
Hester werkte jarenlang bij de gemeente Amsterdam als beleidsadviseur. “Het probleem van te ingewikkelde brieven kwam ik regelmatig tegen in mijn werk. Veel mensen hebben moeite met het lezen van brieven. Dat ligt niet aan de mensen die ze lezen, maar aan de mensen die ze maken. Toen ik hoorde dat er een AI Hackathon werd georganiseerd, had ik al snel het idee om mee te doen met een concept dat dit probleem aanpakt. Met een team van programmeurs en designers hebben we binnen 24 uur een werkend prototype gemaakt van een app die lastige brieven makkelijk maakt: de Lees Simpel app. We wonnen er zelfs een prijs mee in de most mind blowing-categorie.”
Het team dat tijdens de AI Hackathon Amsterdam de Lees Simpel app ontwikkelde (V.l.n.r.: Niels Hoogendoorn, Lucas Meijer, Hester Benedictus, Tycho Litjens en Erwin Russel. Hugo Visser (niet op de foto) is het zesde teamlid, hij heeft de app voor Android gemaakt.)
“Met de app maak je een foto van je brief en krijg je meteen een samenvatting in begrijpelijke taal,” legt Hester uit. “Eerst lanceerden we de iPhone-versie, die al snel veel media-aandacht kreeg. Hierdoor ontvingen we de eerste feedback van gebruikers. De meest gehoorde reactie? Dat mensen ‘boos’ waren dat de app niet beschikbaar was voor Android! Daarom ontwikkelden we vrij kort daarna de Android-versie. Eerst waren het vooral de ‘techies’ die de app oppikten, maar hij wordt nu ook gebruikt door de doelgroep en organisaties daaromheen, zoals wijkteams, taalhuizen en bibliotheken. Inmiddels is de app gebruikt door 38.000 mensen en zijn er 85.000 brieven versimpeld.”
Mieke van Heeswijk, programmamanager bij SIDN fonds: “De Lees Simpel App is een prachtig voorbeeld van AI foor Good. Deze app zet op een zeer gebruiksvriendelijke en privacyvriendelijke manier complexe teksten om naar begrijpelijke taal, waarmee het van grote waarde is voor een omvangrijke groep mensen in Nederland. De belangstelling voor de Lees Simpel app getuigt van de behoefte hieraan. Wij zijn er trots op dat we met SIDN fonds een rol hebben gespeeld in het mogelijk maken van deze waardevolle tool.”
“Momenteel is een zorgorganisatie de app aan het testen in een pilot,” legt Hester uit. “Zij gaven aan dat veel mensen gestrest raken van hun administratie. Ze hebben niet alleen een angst om brieven te openen, maar vinden het ook stressvol als ze zo’n ingewikkelde brief moeten lezen. Met de Lees Simpel app hopen we dat deze stress minder wordt, omdat veel sneller duidelijk is wat in een brief staat en wat de lezer moet doen. Het is eigenlijk gek dat zo’n app nodig is, want brieven moeten natuurlijk gewoon voor iedereen goed te begrijpen zijn. Daarom zijn we heel blij om te horen dat de app nu ook zijn weg vindt naar de schrijvers zelf. Steeds meer schrijvers gebruiken de app om hun eigen brieven te testen en versimpelen. Dat is super, want het probleem moet natuurlijk eigenlijk bij de verzender worden opgelost.”
Hester: “Om ons project na de AI Hackathon van de grond te krijgen, hadden we financiële dekking nodig, vooral voor de AI-kosten. Daarom besloten we een beroep te doen op SIDN fonds. Dit is een erg goede keuze geweest. SIDN fonds ondersteunde ons niet alleen financieel, maar gaf ons ook een platform. Via partijen in hun netwerk hebben ze er mede voor gezorgd dat de app bekendheid kreeg. Zo konden we bijvoorbeeld via dat netwerk een week lang op de Dutch Design Week staan waar veel mensen de app konden zien.
De Lees Simpel app is gratis beschikbaar. Hester: “Dat willen we graag zo houden, want voor de doelgroep kan een euro voor de app al te veel zijn. Het is niet ons doel om er geld mee te verdienen, maar wel om zoveel mogelijk mensen te helpen. Met de financiële steun van SIDN fonds kunnen de servers nu draaien, maar ook in de toekomst willen we de app beschikbaar houden. Daarom zijn we op zoek naar partners die de app financieel willen ondersteunen. Bijvoorbeeld door versimpelde brieven te doneren, want elke versimpeling kost een paar cent. Ook willen we graag nieuwe functies toevoegen, zoals de mogelijkheid tot voorlezen en vertalen. Daarnaast hebben we het idee om een tool te maken die specifiek bedoeld is voor schrijvers, zodat we het probleem van de ingewikkelde brieven bij de kern kunnen aanpakken.”
Wil je meer weten over Lees Simpel? Neem dan contact op met Hester via hester@leessimpel.nl.
Lees meer artikelen over projecten die bijdragen aan een sterker internet.