AI-tools vaak substituut voor zoekmachines en websites, ondanks zorgen over privacy
“AI kan elke site vervangen.”
“AI kan elke site vervangen.”
AI is een van de belangrijkste trends op onlinegebied van de laatste jaren. Vorige maand berichtten wij al over de correlatie tussen AI en het bezoek aan websites. Maar hoe denken internetgebruikers zelf over AI? Afgelopen weken hielden wij een enquête in het SIDN Panel. 139 van de 550 leden reageerden. De resultaten bieden interessante inzichten in hoe de panelleden denken over AI en de manier waarop het hun internetgebruik beïnvloedt. Belangrijkste conclusie: AI-tools zijn een substituut voor websites en zoekmachines.
AI-tools worden in het SIDN Panel door een brede groep gebruikt. Van de 139 respondenten zegt 77% minimaal maandelijks AI-tools te gebruiken. Het gebruik is hoger bij jongeren tot 34 jaar (87%) en lager bij ouderen vanaf 55 (68%). Zakelijk gebruik is populair: 69% doet dit. Daarbij moet aangetekend worden dat er in het SIDN Panel relatief veel IT-professionals zitten, wat ook blijkt uit het hoge aantal respondenten dat met AI programmeert of codeert.
In het onderzoek is ook ingezoomd op de invloed die AI heeft op websitegebruik in het algemeen en zoekmachines in het bijzonder. Hier zijn de meningen verdeeld: 50% gebruikt AI als substituut voor zoekmachines, 50% niet. Elders is respondenten ook gevraagd bepaalde sites te noemen die zij sinds het gebruik van ChatGPT minder bezoeken en een voorbeeld van zo’n site te noemen. Google werd hier door 20% van de respondenten genoemd.
“AI kan elke site vervangen. Bijvoorbeeld sidn.nl als ik informatie zoek over SIDN beleid/werkwijze/activiteiten.”
73% van de respondenten zegt komend jaar meer AI-tools te gaan gebruiken. Gevraagd naar hun motivatie is dat vooral snelheid en efficiëntie. Ze zien AI-tools als een goed middel om snel informatie te vinden, antwoorden te krijgen zonder omslachtige zoekopdrachten en conceptteksten op te stellen of code te genereren. AI-tools vormen vooral zakelijk een waardevolle aanvulling vormen op bestaande werkmethoden. 70% geeft aan dat AI belangrijk is voor hun zakelijke activiteiten. Maar onmisbaar zijn AI-tools bijna nooit. Dat is nu voor maar 7% van de respondenten het geval.
AI-tools worden door gebruikers vooral gewaardeerd op snelheid (81%) en volledigheid (70%) van de informatie. AI-tools zijn duidelijk minder sterk in actualiteit (40%) en betrouwbaarheid (43%). Veel minder respondenten zien die als sterke punten.
“Een goede prompt levert een direct bruikbaar antwoord op waarmee ik gelijk aan de gang kan. Ik hoef niet meer zelf de aangeboden pagina's van de zoekmachine te openen, te beoordelen en te combineren tot dat bruikbare antwoord.”
Naast de positieve geluiden zijn er ook kritische noten te vinden in de onderzoeksresultaten. 32% van de respondenten maakt zich zorgen over zijn privacy. Specifiek de opslag en verwerking van persoonlijke gegevens en de invloed van grote technologiebedrijven. Daarnaast vrezen ze de verspreiding van desinformatie, AI-hallucinaties en de versimpeling of vervalsing van informatie.
Ook zijn er zorgen over de invloed op het dagelijks functioneren van mensen. De impact op creativiteit en werkgelegenheid wordt genoemd, net als ethische kwesties rond auteursrecht en transparantie. Sommigen waarschuwen voor een te grote afhankelijkheid en verlies van kritisch denkvermogen.
“Gegeven antwoorden moeten niet zomaar voor waar worden aangenomen. Inhoudelijke kennis en beoordelingsvermogen blijven wat mij betreft belangrijk om te kunnen beoordelen of het gegeven antwoord klopt.”
Dit onderzoek is uitgevoerd in het SIDN Panel. Als organisatie achter het .nl-domein willen we regelmatig de mening van internetgebruikers, domeinnaamhouders en ondernemers weten over internet, internetgebruik, veiligheid, privacy en domeinnamen. Lijkt het jou interessant om hier – indien gewenst anoniem – over mee te praten. Meld je dan aan voor het SIDN Panel.