AI rode draad tijdens Webwinkel Vakdagen 2025

Impact op online retailsector is groot

AI was niet te missen op de Webwinkel Vakdagen 2025. Van personalisatie tot procesoptimalisatie: kunstmatige intelligentie stond centraal in bijna elke presentatie tijdens het event voor online retail in Nederland. Met 200 sprekers en 270 exposanten kwamen alle aspecten van e-commerce aan bod, maar voor mensen die de AI-trend wilden volgen was het mogelijk om een dagvullend programma rond dit thema samen te stellen. De conclusie: AI gáát de online retailsector niet transformeren, maar doet dat eigenlijk al.

SIDN en de Webwinkel Vakdagen

Logo van de Webwinkel Vakdagen

Voor ons zijn de Webwinkel Vakdagen een prima gelegenheid om de vinger aan de pols te houden bij webwinkeliers, een van de belangrijkste afnemersgroepen van .nl-domeinnamen. Daarom bezochten diverse collega’s de beurs. De AI-trend is met name belangrijk vanwege de impact op internetgebruik, waarover wij eerder berichtten.

Klantpersonalisatie

AI-tools vaak substituut voor zoekmachines en websites, ondanks zorgen over privacy AI-sitebuilder helpt houders van ongebruikte domeinnamen op weg

Een van de belangrijkste thema's was klantpersonalisatie. Met AI is het ook voor kleine en middelgrote partijen mogelijk hun website verregaand te personaliseren. Goede cases op dit gebied kwamen onder meer van het lifestylemerk Blond Amsterdam en outdoorwinkel Fonteyn. Zij lieten zien hoe met AI-algoritmen klantgedrag kunt analyseren om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen.

Efficiëntie

Een ander aspect dat aan bod kwam was efficiëntie door AI. Diverse cases toonden aan hoe AI helpt bij voorraadbeheer, route-optimalisatie en vraagvoorspelling, waardoor operationele efficiëntie en kostenbesparing kunnen worden gerealiseerd. Op een persoonlijk niveau liet Felipe Wesbonk, docent bij Beeckestein, live zien hoe je met AI in 5 minuten de vertaalslag van Google Analytics naar een SEO-actieplan kunt maken.

Voor diegenen die meer vooruit wilden blikken, waren er ook meer visionaire sprekers, zoals Marleen Smit van Google die waarschuwde dat Europa de boot op AI-gebied dreigde te missen. Zo boden de Webwinkel Vakdagen 2025 een goed overzicht van de manieren waarop AI de e-commerce sector hervormt. De editie van dit jaar bevatte mede daardoor meer eyeopeners dan in voorgaande jaren.

Volgende editie

De Webwinkel Vakdagen zijn gratis toegankelijk en vinden in 2026 plaats op 25 en 26 maart. Programma en aanmelden via https://www.webwinkelvakdagen.nl/.

Sfeerbeeld van de Webwinkel Vakdagen 2025