Ad hoc registraties gedaan tijdens COVID-periode blijken duurzaam
De stand van de domeinnamenmarkt en vooruitzichten voor komende periode
De stand van de domeinnamenmarkt en vooruitzichten voor komende periode
De Nederlandse domeinnamenmarkt is een stabiele en volwassen markt met een van de hoogste penetratiegraden wereldwijd (2 domeinnamen per 3 inwoners). Des te opvallender was de enorme piek tijdens de lockdownmaatregelen in 2020 en 2021. In enkele maanden ging de marktgroei van 2% naar ruim 5% per jaar. Uiteindelijk steeg het totaal aantal geregistreerde domeinnamen in 2 jaar tijd van 9,5 naar 10,5 miljoen domeinnamen. Een enorme toename in een al behoorlijk volwassen markt. De oorzaak van de groei was bijna volledig toe te schrijven aan een verschuiving van ondernemers van offline naar online tijdens de coronaperiode en het was dus ook niet verwonderlijk dat menigeen benieuwd was naar de cijfers aan het einde van de lockdown. Zou de groei alleen maar afnemen of was zelfs krimp mogelijk?
Voorlopig is de boodschap geruststellend. De groei is na de lockdowns afgenomen, maar bevindt zich sindsdien op het niveau van de markt vóór COVID (2%). Dat is vooral geruststellend, omdat het erop wijst dat de bedrijven die in die periode min of meer gedwongen online gingen, niet op dat besluit terugkomen. De investeringen in onlinekanalen hebben zich uitbetaald en de gerealiseerde projecten worden voortgezet.
Bij .nl zien wij dat vooral in de opheffingsquote: het aantal maandelijks opgeheven domeinnamen gedeeld door het totale aantal namen in de zone. Pre-COVID lag dit percentage op 1,2% nu op 1,05%. Ook in absolute aantallen is er sprake van een lichte daling van de opheffingen. Hierdoor leidt het einde van de registratiepiek in 2020 en 2021 vooralsnog niet tot krimp. .nl heeft daarbij het voordeel dat het tweede domein op de markt, .com, door prijsverhogingen en de stijgende dollarkoers fors duurder is geworden.
Figuur 1: De ontwikkeling van de .nl-zone in de periode januari 2020 tot medio 2022.
Ook positief is dat de voorkeur voor .nl en de aankoopintentie in de afgelopen 2 jaar toegenomen is. Medio 2020 had 67% van de ondernemers een voorkeur voor een .nl-domeinnaam, medio 2022 was dit 70% (bron, SIDN/GfK). Ook het percentage respondenten dat verwacht een domeinnaam te gaan registreren is gegroeid.
Kunt u zich voorstellen dat u binnen nu en 5 jaar nog een domeinnaam zult registreren (Bron: SIDN/GfK, n=1000)?
Medio 2020 | Medio 2022 | |
---|---|---|
Ja | 20,00% | 27,20% |
Misschien | 52,10% | 46,00% |
Nee | 27,90% | 26,80% |
Buiten Nederland is het beeld diffuser en dat komt vooral door onduidelijkheid over de juiste cijfers. Overall is de wereldmarkt nauwelijks gegroeid in de afgelopen 2 jaar en zijn er momenteel zo’n 350 miljoen domeinnamen geregistreerd. In Europa is het beeld vergelijkbaar met de situatie in Nederland: minder opheffingen zorgen ervoor dat de markt netto blijft groeien. Toch past ook hier een kanttekening: veel jaarcontracten uit 2021 moeten nog verlengd worden. Pas begin 2023 is er een volledig beeld van de post-COVID groei.
Een punt van zorg daarbij is de stijging van prijzen en kosten voor de hele sector. Naast prijsverhogingen van registry’s, de energieprijzen en de krapte op de ICT-arbeidsmarkt, werd ook de dollar in afgelopen tijd ruim 20% meer waard. Omdat veel diensten in de domeinnamen en hostingsector uiteindelijk in dollars afgerekend worden, kan dat de prijzen verder opdrijven en klanten ertoe aanzetten te bezuinigen op hun hosting- en domeinnaamdiensten.
Op basis van bovenstaande trends en de macro-economische vooruitzichten gaan wij komend jaar uit van een stabiele markt met een groei van max. 2%. Het aantal nieuwe registraties zal afnemen, maar doordat het aantal opheffingen ook stagneert voorzien wij geen krimp. Een toenemende groei voorzien wij alleen als er op macroniveau factoren wijzigen (bijvoorbeeld rond de pandemie of de wereldwijde veiligheidssituatie). De domeinnamenmarkt blijft daarmee een baken van stabiliteit. Dit blijkt ook uit de beurskoersen van domeinnaamgerelateerde bedrijven. Op de stormachtige NASDAQ van afgelopen jaar presteerden deze aandelen minder dan in 2021, maar bovengemiddeld ten opzichte van andere tech-aandelen.