2020 topjaar voor domeinnaamhandel

Maar groot aanbod drukt prijs in secundaire markt

Gekleurde kubussen met internetextensies erop.

Sedo en hostingprovider InterNetX presenteerden afgelopen week het Global Domain Report over de ontwikkeling van de wereldwijde domeinnaammarkt. Het rapport behandelt zowel de registratie van nieuwe als de handel in bestaande domeinnamen. Vooral voor de domeinnaamhandel was 2020 een topjaar. Het handelsvolume verdubbelde bij Sedo bijna tijdens de lockdown. Opvallend genoeg leidde dit niet tot een prijsstijging. Dit doet vermoeden dat het aanbod van domeinnamen op veilingen de vraag vooralsnog ver overtreft.

De domeinnaammarkt

De markt voor domeinnamen wordt traditioneel in tweeën verdeeld:

  1. Nieuwe registraties (de primaire markt)

  2. Verkoop van bestaande domeinnamen (de secundaire markt)

Voor de mondiale, primaire markt zijn er diverse goede bronnen beschikbaar. Naast het jaarlijkse Global Domain Report is er bijvoorbeeld ook de Domain Name Industry Brief van .com-aanbieder Verisign en zijn er de statistieken van brancheorganisatie CENTR. De secundaire markt is minder bekend, omdat veel verkopen onderhands plaatsvinden en er maar weinig aanbieders groot genoeg zijn om mondiale statistieken te genereren. Veilingplatform Sedo, dat claimt marktleider te zijn met een marktaandeel van 50%, doet dit al jaren. Het is echter zeker niet de enige speler in de markt.

Groot aanbod drukt prijs in secundaire markt

De meeste domeinnamen worden niet op specifieke momenten geveild, maar doorlopend online te koop aangeboden via het platform van Sedo. Een handelaar registreert een aantal domeinnamen en biedt deze te koop aan. Geïnteresseerden kunnen zoeken op naam of thema en een bod uitbrengen. Het aanhouden van domeinnamen is meestal niet duur in vergelijking tot de verkoopprijs, daarom is het aanbod enorm. Naar eigen zeggen bood Sedo in 2020 ruim 20 miljoen domeinnamen aan.

Dit enorme aanbod verklaart ook direct het meest opvallende cijfer in het rapport: hoewel de afzet in 2020 soms bijna verdubbelde, namen de betaalde prijzen nauwelijks toe. Sterker nog: de prijzen voor .com-domeinnamen daalden bij Sedo zelfs tot gemiddeld $ 300,-. Desondanks noteerde Sedo een omzetstijging van 26% ten opzichte van 2019.

Lijngrafiek die de mediaanprijzen van .com-, .org- en .de-domeinnamen weergeeft
Figuur 1: Mediaanprijzen van .com-, .org- en .de-domeinnamen (bron: Global Domain Report 2021)

Volume verkoop .nl-domeinnamen neemt toe

.nl en de Nederlandse markt worden ook genoemd in het rapport. Nederland presteerde in 2020 bovengemiddeld met een groei van 3,5% in aantal domeinnamen en een omzettoename van het handelsvolume in bestaande domeinnamen van 26%. Die laatste toename is des te indrukwekkender als je bedenkt dat hij vooral in het lagere prijssegment gerealiseerd werd: de gemiddelde prijs van een .nl daalde met 15% van € 1.518,- naar € 1.314,-. Daarmee is .nl een middenmoter. Het landendomein met de hoogste gemiddelde verkoopprijs van $ 2.500 was .ai. Dit is het topleveldomein van Anguilla, een eiland in het Caraïbisch gebied, die gebruikt wordt voor domeinnamen rond artificial intelligence. Uitschieter was expert.ai, deze domeinnaam wisselde van eigenaar voor $ 107.000,-.

Megaverkopen blijven uit, nieuwe TLD’s stijgen in prijs

2020 was niet het jaar van de prijsrecords. Dat was ook moeilijk, want in 2019 verbrak voice.com een wereldrecord: de domeinnaam werd toen verkocht voor maar liefst 36 miljoen dollar. Wel opvallend was de toenemende waarde van sommige nieuwe domeinnaamextensies (nTLD’s). Deze categorie omvat de extensies die ontstaan zijn sinds de laatste aanvraagmogelijkheid bij ICANN in 2012. Vooral .app (in Nederland onder meer gebruikt door bezorgsupermarkt Picnic) is populair. Zo betaalde websitebouwer Shopify $ 200.000,- voor de domeinnaam shop.app. .club mocht zich in een groeiende belangstelling verheugen door de toenemende populariteit van de app Clubhouse. Hierover publiceerden we vorige maand een artikel.

Vraag .club-domeinnamen in januari verdubbeld door Clubhouse-app

Duurste publiekelijk verkochte .nl-domeinnamen

Ook voor .nl was 2020 geen jaar van records, als het om publiekelijke verkopen gaat. Opvallende uitschieter was gereedschap.nl, die verkocht werd voor € 35.750,-. Een verkoop die ook opviel betrof weliswaar geen .nl-domeinnaam, maar had wel een Nederlands tintje, was de verkoop van holland.de. Een Duitse aanbieder van vakantiewoningen in Nederland kocht deze voor € 34.000,-.

Domeinnaam

Prijs in euro's

1

gereedschap.nl

35.750

2

zakelijklenen.nl

6.200

3

domus.nl

5.100

4

megacasino.nl

5.000

5

ciso.nl

3.799

6

vakmanschap.nl

3.700

7

spil.nl

3.569

8

casemanagement.nl

3.200

9

nlplatform.nl

3.025

10

pwh.nl

3.000

Tabel 1: top-10 publieke .nl-verkopen bij Sedo in 2020 (bron: Global Domain Report 2021).

Kort is niet meer per se beter

Een andere opvallende trend is dat ook langere domeinnamen steeds meer waard worden. De duurste domeinnamen waren allemaal korter dan 7 karakters, maar er was wel een opvallende toename van verkochte domeinnamen met circa 15 karakters. Voornaamste oorzaak is dat domeinnamen steeds meer gelezen worden en steeds minder ingetypt. Daardoor neemt ook de waarde van langere namen toe. Download het volledige rapport.