Het jaar 2016 is een goed jaar geweest voor het .nl-domein. Nam de groei van het domein tussen 2011 en 2015 ieder jaar af: dit jaar zagen wij een lichte stijging. De online economie trok sterk aan in 2016 en dat kwam tot uiting in de vraag naar websites en domeinnamen. Er werden 830.000 domeinnamen geregistreerd en 770.000 opgeheven. 20.000 opheffingen werden geannuleerd (uit quarantaine gehaald). Netto kwamen er 80.529 .nl-domeinen bij, waarmee er nu 5,68 miljoen .nl-domeinnamen in Nederland actief zijn.
De kracht van de Nederlandse online economie
Dat .nl blijft groeien zegt veel over de kracht van de Nederlandse markt. In totaal zijn er naar schatting 9 miljoen domeinnamen in Nederland geregistreerd: het op twee na grootste aantal in Europa. Dat is een enorm aantal voor een land met 17 miljoen inwoners en zegt veel over de kracht van de online economie in Nederland. Niet voor niets wordt onze digitale infrastructuur naast de haven van Rotterdam en Schiphol wel onze 3e Mainport genoemd.

Groei van online economie zet komende jaren door
De belangrijkste drijver achter de vraag is de groei van online business. Sinds 2014 rapporteerden diverse organisaties, waaronder Thuiswinkel.org, indrukwekkende groeicijfers voor webshops. Daarnaast speelt het groeiende aantal zzp’ers en startende ondernemers een belangrijke rol. Voor hen is een eigen website voor zakelijk gebruik vanzelfsprekend. Ondernemers zijn sinds 2014 ook aanmerkelijk positiever over hun online vooruitzichten en verwachten komende drie jaar meer te investeren in online activiteiten.
Vraag naar domeinnamen verschilt bij ouderen en jongeren
Maar de vraag naar domeinnamen is breder dan dat. Ouderen maken de laatste jaren een online inhaalslag. Niet alleen op PC of Laptop, maar ook op de smartphone. 55% van de 65+’ers bezat medio 2016 een smartphone. Deze groep registreert ook domeinnamen, maar doet dat vooral voor een eigen privémailadres. Een toepassing die bij jongeren vrijwel geheel verdrongen is door Whatsapp.
Kortom een mooi jaar en de vooruitzichten voor 2017 zijn zeker niet minder.